2025-ben sem kell reklámadót fizetniük a médiacégeknek
2024. október 30. – 07:42
Jövőre sem kell reklámadót fizetniük az érintett cégeknek – derül ki az adócsomagból.
A reklámadót soha nem vezette ki a kormány, csak leszállították 0 százalékosra a kulcsát, így szerepelt a tavalyi adócsomagban is. Évről évre felmerül, hogy visszajön, de a frissen benyújtott tervezet alapján nem 2025 lesz ez az év. A vonatkozó jogszabály szerint az adóalap a médiacégek adóköteles tevékenységből származó éves nettó árbevétele, amelyből 5-7,5 százalékot kell(ene) befizetni.
Magyarország 2014-ben fogadta el a reklámadótörvényt, amelynek értelmében a vállalatokat reklámbevételüktől függő mértékű adó megfizetésére kötelezték. A magas reklámbevétellel rendelkező vállalatok lényegesen magasabb, akár 50 százalékig terjedő progresszív adókulcsok alá tartoztak. Később Lengyelország is a magyar reklámadóhoz hasonló, a vállalkozásokra vonatkozóan olyan közvetlen adót vetett ki, amelyet nem a nyereség, hanem az árbevétel után számítanak ki, és amely progresszív szerkezetű.
Az Európai Bizottság mindkét adót a közös piaccal összeegyeztethetetlennek nyilvánította, azt állítva, hogy azok az alacsonyan adóztatott kisebb vállalkozások számára megengedhetetlen előnyt biztosítsanak, és ezáltal állami támogatásnak minősülnek.
Lengyelország és Magyarország a bizottsági határozatokat megtámadta az Európai Unió Törvényszéke előtt, ami megállapította, hogy a magyar reklámadó nem sérti az uniós jogot. Ezután 2017-ben vezették vissza a fenti formájában a reklámadót, ám a kulcsot azóta is évről évre nulla százalékon tartják, viszont folyamatosan ott lebeg a médiacégek feje felett, hogy a következő évben már lehet, hogy számolni kell ezzel a költséggel.