Egy amerikai egyetemista kitalálta, hogy nyit egy gyorséttermet, amiben csak egyfajta ételt árulnak. Most dollármilliárdos

2024. október 20. – 13:57

Egy amerikai egyetemista kitalálta, hogy nyit egy gyorséttermet, amiben csak egyfajta ételt árulnak. Most dollármilliárdos
Fotó: Sean Gardner / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Idén októberben sokakat meglepő módon került fel a Forbes leggazdagabb amerikaiakat bemutató 400-as listájának 107. helyére Todd Graves. A férfi korábban soha nem volt fenn a listán, a Forbes új becslése viszont 9,5 milliárd dollárra, vagyis átszámolva körülbelül 3500 milliárd forintra tette a vagyonát.

A hirtelen gazdaggá válók többségével szemben azonban Graves nem örökölt, és még csak nem is a techiparban dolgozik. Ehelyett egy gyorsétteremláncot vezet, amiben kizárólag csirkecsíkokat árulnak.

A Raising Cane’s az Egyesült Államok egyik leggyorsabban növekedő gyorsétteremlánca, ami tavaly 3,7 milliárd dolláros, átszámolva több mint 1300 milliárd forintos forgalmat bonyolított le. A cég az idei első félévben – a nagyobb étteremláncok szenvedése ellenére – 18 százalékkal növelte az egy boltra jutó forgalmát, ami miatt egyre többre becsülik az értékét.

A Raising Cane’s menüje – Fotó: Phillip Faraone / Getty Images
A Raising Cane’s menüje – Fotó: Phillip Faraone / Getty Images

Ma már több mint 800 éttermük van az ország legkülönbözőbb pontjain, amikben mindenhol pontosan ugyanaz a menü: csak rántott csirkecsíkokat árulnak. Annyi engedmény van, hogy a rudacskák mellé lehet még venni néhány olyan kiegészítő terméket, mint sült krumpli, szósz és különböző üdítők.

Nem értékelték sokra az egyetemen

A kizárólag rántott csirkét áruló étterem ötletét két amerikai egyetemista, a louisianai Graves és Craig Silvey találta ki 1994-ben. Az akkor 22 éves Graves akkoriban egy másik gyorsétteremláncnál dolgozott, és arra jutott, hogy egyetlen termék árusítására koncentrálva hatékonyabban tudnának működni a hasonló gyorséttermeknél.

Silvey akkoriban az egyik egyetemi óráján kapott egy feladatot, hogy dolgozza ki és adja be egy startup lehetséges üzleti tervét. Beadta a csirkés étterem tervét, amit Gravesszel dolgoztak ki, de az oktatótól a lehető legrosszabb jegyet kapta rá. Később megpróbáltak banki hiteleket felvenni az étterem megnyitására, de ez nem jött össze nekik.

A két srác azonban hitt a tervben, és Graves az egyetem vége után a lehető legjobban fizetett munkákat kereste, hogy össze tudja spórolni az indulás költségeit. Először Los Angelesbe ment, ahol egy olajfinomítóban kazánkovácsként kezdett el dolgozni. Később egy másik kazánkovács tanácsát követve Alaszkába utazott, ahol még több pénzért egy halászhajón dolgozott.

1996-ban aztán visszatért Louisiana államba, és megnyitották az éttermet az összespórolt pénzéből, valamint a barátoktól, rokonoktól kért kölcsönből és kisvállalkozóknak szánt állami hitelből. Az éttermet Graves Raising Cane nevű labradorjáról nevezték el.

Majdnem egy hurrikán lett a vége

Az egyedül csirkecsíkokat áruló gyorsétterem ötlete nagyon bejött az amerikaiaknak, így a cég néhány éven belül el tudott kezdeni újabb egységeket nyitni. Graves három évvel az alapítás után, 1999-ben vásárolta ki az üzletből Craig Silvey-t, majd saját bevallása szerint 15 százalékos kamatért kért kölcsön magánemberektől, hogy újabb és újabb egységeket nyithasson – írja CNBC.

Todd Graves és Parker McCollum countryzenész egy dallasi Raising Cane's étteremben – Fotó: Rick Kern / 2024 Getty Images
Todd Graves és Parker McCollum countryzenész egy dallasi Raising Cane's étteremben – Fotó: Rick Kern / 2024 Getty Images

Ezt utólag butaságnak gondolja, mert majdnem emiatt ment csődbe, amikor a Katrina hurrikán 2005-ben lecsapott az Egyesült Államok déli részére. Akkor 28 Raising Cane's étteremből 21-et be kellett zárnia, és csak az mentette meg a céget, hogy a lehető legtöbb egységet a lehető leghamarabb újra megnyitották.

Hosszú távon ugyanakkor kifizetődő volt az a stratégia, aminek részeként nem vonta be befektetők pénzét az üzletbe. Ennek köszönhetően sikerült megtartania a cég 90 százalékos tulajdonrészét, amit a jövőben sem akar eladni, ahogy tőzsdére sem vinné a vállalatot.

Most már a terjeszkedést sem erőltetné annyira, mint korábban, mert tart tőle, hogy a túl gyors növekedés a márka kárára menne – mondta a CNBC-nek. A céljuk az, hogy valamikor majd az egész világon elérhetőek legyenek a csirkerudas termékeik.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!