Bloomberg: Addig kalapozott a svéd akkugyártó, hogy ideiglenesen elkerülheti a csődöt

2024. október 18. – 08:12

Másolás

Vágólapra másolva

Úgy néz ki, sikerül összekalapozni 300 millió dollárt (átszámolva 100 milliárd forintot) a svéd Northvoltnak, amivel ideiglenesen elkerülheti a csődöt – írja a Bloomberg az ügyre rálátó forrásaira hivatkozva.

A Nortvolt a legnagyobb európai akkumulátorgyártó, a gödi Samsung-gyár egyik fontos riválisa. Az európai vezetők és ipari szereplők sokáig a Northvoltban látták a kínai és koreai akkugyárak alternatíváját, a cég azonban az utóbbi hónapokban egyre rosszabbul teljesített és majdnem csődbe ment.

A Bloomberg forrásai szerint a részvényesek, hitelezők és vevők közül sokan vállalták, hogy gyorsan készpénzhez juttatják a vállalatot, ami hétfőn már a számláit is éppen, csak hogy be tudta fizetni. A mentőcsomag új hiteleket és új tőke bevonását is tartalmazza, annak az utolsó részleteiről még most tárgyalnak.

Ha valóban megkapják a 300 millió dollárnyi készpénzt, valamennyi időt nyernek, hogy rendbe hozzák akadozó és durván veszteséges gyártásukat. A cég korábban 200 millió dollárt akart összekalapozni, a jelek szerint ennél még többet is sikerülhet. A Northvolt fő részvényesei közül az elmúlt hetekben a Volkswagen-csoport és a Goldman Sachs alapkezelője is fontolgatta, hogy kisegíti a céget.

Egyre rosszabb hírek a nagy reménységről

Ahogy a Northvoltról szóló hosszabb cikkünkben írtuk, a céget a Tesla két volt munkatársa alapította még 2015-ben. A cégbe később olyan nagyvállalatok fektettek, mint a BMW, a Volkswagen és a Goldman Sachs, miközben hatalmas hiteleket is felvett, többek között az Európai Fejlesztési Banktól.

A Northvolt 2021-ben építette fel első gyárát a svédországi Skellefteåban, amelyből 2022-ben szállították le az első akkumulátorokat. Időközben azonban hatalmas ambícióik lettek, és további gyárak építését jelentették be Németországban, Kanadában és Svédországon belül más helyszíneken.

A 2020-as évek elején aztán az európai politika is észbe kapott, és az EU vezetése rájött, hogy a kontinens az elektromos autók terén végletekig kiszolgáltatott a kínai, koreai és japán cégeknek. Ekkor született meg az elképzelés, hogy saját, európai akkumulátorgyártókra van szükség, amelyekre az EU vezetése innentől a Kínától való függetlenedése zálogaként tekintett.

A legfontosabb reménységnek pedig a Northvolt számított, ami valóban ki tudott fejleszteni működő akkumulátorokat, és le is tudta gyártani azokat. Ezzel a képességével pedig több ezermilliárd forintnyi befektetést és hitelt vonzott magához, és 55 milliárd dollárnyi, vagyis nagyjából 20 ezer milliárd forintnyi megrendelést kapott a nagy európai autógyáraktól – írja a Bloomberg.

Igen ám, csakhogy közben igazából nem ment jól az aksigyártás. A cég a gyártás 2022-es indulása után nehézségekbe ütközött a termelés felskálázásával, vagyis nem tudták úgy beindítani a tömeggyártást, mint a kínai és koreai versenytársaik. Közben pedig a matek sem jött ki, mert kis mennyiségben csak veszteséges tudtak termelni, a nyereségességet soha nem érték el.

A gyártás erőltetett, túl gyors felfuttatása ezzel párhuzamosan technológiai problémákhoz is vezetett. A Northvolt egyes, Kínából importált gépei nem voltak alkalmasak a termelésre, a működő gépsorokon pedig rendkívül sok hibás és használhatatlan akkumulátort gyártottak. A cég abban is hibázhatott, hogy az egekbe tolt befektetői várakozásoknak megfelelve egyszerre túl sok terméket próbált kifejleszteni, ami miatt a legfontosabbra, az autókba való akkumulátorra nem jutott elég energia.

Időközben aztán a nyilvánosság számára is világossá vált, hogy a Northvoltban közel sem az történik, mint amire a legtöbben számítottak: tavaly novemberben egy svéd lap megszerezte a cég egy titkos belső jelentését, amiből

kiderült, hogy a cég a tervezett mennyiség mindössze 5 százalékát gyártja akkumulátorokból.

Idén májusban, néhány héttel azelőtt, hogy a Northvoltnak közzé kellett volna tennie az egyik jelentését, bejelentették, hogy 2024 helyett 2025-ben viszik csak tőzsdére a céget. Amikor a jelentés végül megjelent, kiderült, hogy a vállalat nemcsak hogy sokkal kevesebbet termel, mint kellene, de sokkal több adóssága is van, mint amit tudni lehetett.

A következő rúgást a cégnek az adta, hogy idén júniusban a BMW bejelentette: lemondta egy kétmilliárd dollár értékű megrendelését a Northvoltnál. A szaklapok szerint a Northvolt egyszerűen nem volt képes leszállítani a megrendelt akkumulátorokat, a BMW így azokat helyettük inkább a Samsungtól veszi majd meg, amelytől már korábban is rendelt.

Innentől kezdve már egyre többen spekuláltak arra, hogy a Northvoltnak komoly pénzügyi problémái vannak, és nem is közeledik a nyereségességhez. A cég következő lépéseként szeptember 23-án bejelentette: egy költségcsökkentés részeként elbocsátja 1600 alkalmazottját, ami az összes munkavállaló ötöde. Ezenkívül visszamondták első gyáruk bővítését, és a további terjeszkedést is elhalasztották.

A Northvolt következő, rosszul kinéző döntése az volt, amikor október 8-án csődöt jelentett a cég egyik leányvállalata. A Northvolt Ett Expansion AB a vállalat első gyárának bővítését készítette elő, de mivel a tervet elkaszálták, már nem volt rá szükség. A leányvállalatnak nagyságrendileg 70-100 milliárd forint adóssága volt, a Northvolt ezt nem akarta visszafizetni.

Ekkor már nagyon sokan, köztük a svéd kormány tagjai is aggódtak a Northvolt pénzügyei miatt. Ebba Busch energiaügyi és ipari miniszter azt mondta: szorosan követik a fejleményeket, és aktívan dolgoznak a Northvolt kisegítésén. Azt viszont kizárta, hogy a svéd állam kimentené a Northvoltot, ha csődbe menne.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!