Hiába a negatív adatok, valójában hónapok óta újra egyre többet termelnek a hazai akkugyárak

2024. október 15. – 08:23

Másolás

Vágólapra másolva

321

Egy év alatt 24 százalékkal esett vissza a magyar akkugyártás és 16 százalékkal az autógyártás – írtuk meg kedden a KSH közlése alapján. Ez a nyers adatok szerint 9,5 százalékos, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint 4,1 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

A KSH augusztusi közlése szerint tizenháromból tíz feldolgozóipari alág eredménye romlott az elmúlt egy évben, ezek közül az autógyártásé és az akkugyártási drámai ütemben.

Igen ám, de a negatív adatokról szóló híradások megtévesztőek lehetnek, egyrészt, mert az ágazati adatokat az előző év azonos időszakához hasonlítjuk, másrészt, mert azok nincsenek a naptárhatással kiigazítva. Vagyis nem számolják bele, melyik hónapban hány munkanap volt, ami valójában komolyan befolyásolja a termelést.

Azért, hogy megnézzük, valójában melyik ipari alág hogyan muzsikált az elmúlt hónapokban, kikerestük a KSH adatbázisából azt az adatsort, amely nem az előző év azonos időszakához, hanem egy fix ponthoz, a 2021-es átlagtermeléshez viszonyítva mutatja be a mostani adatokat.

Az ábrán látszik, hogy a magyar ipar teljesítménye a koronavírus-járvány első hulláma idején bezuhant, majd 2021-ben és 2022-ben nagyon lassan nőtt. 2022 vége óta azonban nagyon lassú csökkenést látunk, így most a 2021-es átlag 96 százalékán vagyunk.

A különböző ipari alágak közül messze kilóg a villamos berendezések gyártása, amely 2022-ben ugrásszerűen bővült. 2022 vége és 2023 októbere között volt egy jó éve, azóta azonban megint zuhan.

A több mint tízszázalékos éves alapú visszaesésből azt a következtetést vonhatnánk le, hogy ez a visszaesés továbbra is folytatódik. A grafikon azonban megmutatja, hogy ez nincs így: a magyar akkugyártás májusban elért egy mélypontot, azóta pedig újra bővül. Akkor a 2021-es átlag körülbelül 130 százalékára csökkent vissza termelés, most viszont már újra annak 150 százalékát közelítjük.

Ez arra utal, hogy az elektromos autók iránti kereslet visszaesése ellenére a magyarországi akkugyárak vagy azok egy része új megrendelésekhez tudott jutni, és újra bővíteni tudta a termelését. Az viszont még kérdés, hogy ez egy hosszabb felívelő trend kezdete vagy csak egy ideiglenes javulás.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 408,42 Ft
USD 357,70 Ft
További élő árfolyamok!