Hiába a negatív adatok, valójában hónapok óta újra egyre többet termelnek a hazai akkugyárak
2024. október 15. – 10:23
Egy év alatt 24 százalékkal esett vissza a magyar akkugyártás és 16 százalékkal az autógyártás – írtuk meg kedden a KSH közlése alapján. Ez a nyers adatok szerint 9,5 százalékos, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint 4,1 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest.
A KSH augusztusi közlése szerint tizenháromból tíz feldolgozóipari alág eredménye romlott az elmúlt egy évben, ezek közül az autógyártásé és az akkugyártási drámai ütemben.
Igen ám, de a negatív adatokról szóló híradások megtévesztőek lehetnek, egyrészt, mert az ágazati adatokat az előző év azonos időszakához hasonlítjuk, másrészt, mert azok nincsenek a naptárhatással kiigazítva. Vagyis nem számolják bele, melyik hónapban hány munkanap volt, ami valójában komolyan befolyásolja a termelést.
Azért, hogy megnézzük, valójában melyik ipari alág hogyan muzsikált az elmúlt hónapokban, kikerestük a KSH adatbázisából azt az adatsort, amely nem az előző év azonos időszakához, hanem egy fix ponthoz, a 2021-es átlagtermeléshez viszonyítva mutatja be a mostani adatokat.
Az ábrán látszik, hogy a magyar ipar teljesítménye a koronavírus-járvány első hulláma idején bezuhant, majd 2021-ben és 2022-ben nagyon lassan nőtt. 2022 vége óta azonban nagyon lassú csökkenést látunk, így most a 2021-es átlag 96 százalékán vagyunk.
A különböző ipari alágak közül messze kilóg a villamos berendezések gyártása, amely 2022-ben ugrásszerűen bővült. 2022 vége és 2023 októbere között volt egy jó éve, azóta azonban megint zuhan.
A több mint tízszázalékos éves alapú visszaesésből azt a következtetést vonhatnánk le, hogy ez a visszaesés továbbra is folytatódik. A grafikon azonban megmutatja, hogy ez nincs így: a magyar akkugyártás májusban elért egy mélypontot, azóta pedig újra bővül. Akkor a 2021-es átlag körülbelül 130 százalékára csökkent vissza termelés, most viszont már újra annak 150 százalékát közelítjük.
Ez arra utal, hogy az elektromos autók iránti kereslet visszaesése ellenére a magyarországi akkugyárak vagy azok egy része új megrendelésekhez tudott jutni, és újra bővíteni tudta a termelését. Az viszont még kérdés, hogy ez egy hosszabb felívelő trend kezdete vagy csak egy ideiglenes javulás.