Vizsgálatot indított a GVH a Notino ellen
2024. október 2. – 13:02
Vizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az online kozmetikumértékesítő Notino csehországi üzemeltetője ellen – derült ki a GVH szerdai sajtóközleményéből.
„A cég a honlapján és a mobilapplikációjában feltehetően jogsértő módon tüntette fel az akciósként hirdetett termékek árait, illetve a vásárlási folyamatban előre kitöltött check-box mezőket alkalmaz”
– számolt be a GVH a vizsgálat okáról. A Gazdasági Versenyhivatal szerint a Notino az egyes termékek árazásával és akciózásával megtéveszthette a fogyasztókat. Emellett a hivatal olyan rendszerszintű hiányosságokra is felfigyelt az alkalmazásban, amelyek gátolhatják a tudatos vásárlást, és a termékekre vonatkozó valós kedvezmény megállapítását.
A Notino továbbá úgynevezett „dark pattern”-t (sötét mintázatot) is alkalmaz. Vagyis alapbeállításként előre kipipált lehetőséget használ akkor is, ha a vásárló nem kér környezetbarát csomagolást, vagy biztosítást a küldeményére. Sötét mintázatú módszerekkel könnyedén torzítani tudják a fogyasztók döntési képességét. A GVH szerint sokféle online manipulálási eszköz létezik, ezekre néhány példa:
„alapbeállításokkal torzítás, csepegtető árazás, hamis, megtévesztő nyelvezetű információk, manipulált fogyasztói értékelések, elhallgatások, információk vizuális elrejtése, sürgetéssel vagy szűkösségi hatással való befolyásolás, kimaradástól való félelem (FOMO-érzés) keltése, lemondás megnehezítése.”
A Gazdasági Versenyhivatal legutóbb az egyajánlatos képalkotó-beszerzéseket vizsgálta.