Megérkezett a kormány jóváhagyása a GYSEV Zrt. új motorvonataira
2024. szeptember 9. – 21:43
Éppen hétfőn számoltunk be arról, hogy megint lecsúszhat az új vonatokról a magyar vasút, ha a kormány szeptember 19-ig nem hagyja jóvá a GYSEV Zrt. motorvonatokra kiírt közbeszerzésének finanszírozását, hétfő estére azonban megérkezett az oké. A Magyar Közlönyben Orbán Viktor aláírásával megjelent egy határozat, melynek értelmében „a Kormány (…) felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy (..) a magyar állam nevében a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: GYSEV Zrt.) személyszállítási közszolgáltatás színvonalának javítását szolgáló 9 darab, továbbá opcionálisan 2 darab motorvonat beszerzésének finanszírozását célzó, legfeljebb 160 000 000 euró tőkeösszegű hitelszerződéshez (a továbbiakban: hitelszerződés) kapcsolódóan 100%-os mértékű egyedi állami garanciát vállaljon a hitelszerződésből származó fizetési kötelezettségekre”.
A GYSEV Zrt. 2023. május 8-án indított közbeszerzési eljárást 9+4 darab intercity kivitelű motorvonat beszerzésére. A közel másfél évig tartó folyamat végén a Stadler és a GYSEV Zrt. 2024. március 19-én kötött szállítási szerződést az új intercity villamos motorvonatok szállításáról. Az aláírt szerződés egy kilenc járműből álló alapmegrendelésből és egy maximum négy darab járműre vonatkozó opcióból áll.
A járműveket a GYSEV a Sopron–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest vonalon – Magyarország egyik legnagyobb forgalmú, a MÁV és a GYSEV által közösen üzemeltetett vasúti fővonalán – állítaná forgalomba. Az új járművek kétáramneműek, így azok igény és döntés esetén nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában is képesek a közlekedésre.
Az Európai Befektetési Bank (EIB) már nyár előtt jóváhagyta a projekt finanszírozását, és egész idáig a finanszírozási szerződés aláírására várt, aminek viszont feltétele a kormány jóváhagyása, amely mind a mai napig nem történt meg.
A határozat szerint jóváhagyják, hogy a GYSEV Zrt. a hitelszerződést a nyilvános pályázat kiírása, ajánlatok bekérése nélkül az Európai Beruházási Bankkal kösse meg, továbbá „felhívja az építési és közlekedési minisztert, hogy gondoskodjon arról, hogy a GYSEV Zrt. az opcionálisan beszerzendő motorvonatok finanszírozásához a hitelszerződés szerinti hitelből csak annyit hívjon le, amely összeghez szükséges – önrésznek minősülő – projektek forrása a hitel lehívásakor a GYSEV Zrt. részére
rendelkezésre áll.”
A GYSEV Zrt. és a Stadler megállapodása 9+opcionálisan 4 darab intercity vonatról szól, ám a hétfő esti Közlönyből kitűnik, hogy a 4 opcióból végül csak kettő lesz.