Továbbra is óvatosan költ a magyar lakosság, de a Temu tarol

2024. augusztus 26. – 10:50

Másolás

Vágólapra másolva

Három fontos változás állt be 2024 első felében a magyar lakosság fogyasztási szokásaiban. Egyrészt továbbra is óvatosan költünk, a fogyasztás növelése helyett inkább a megtakarítások visszaépítésére fókuszálunk. Mellette egyre nagyobb szerepet kap a külföldi online kereskedelem, főleg a Temu, sokan pedig az elhalasztott lakásvásárlásra álltak rá, írja a Portfolio.hu-n megjelent cikkében a Nemzetgazdasági Minisztérium két elemzője, Suppan Gergely közgazdász és Kisfaludy Tamás miniszteri tanácsadó.

Az elemzés szerint ezek a főbb tendenciák most a magyar fogyasztási szokásokban:

  • 2024 elején a lakosság megtakarítási rátája évtizedek óta nem látott szintre, 16 százalék közelébe emelkedett a fogyasztás csökkenésével párhuzamosan (a megtakarítások egyenlőtlen elosztásával ebben a cikkben foglalkoztunk).
  • A hazai kiskereskedelem lassan megkezdte a helyreállást, 2024 első negyedévében 2,2 százalékos, a másodikban 3,1 százalékos volumenbővülés volt éves alapon, ez az EU középmezőnyének eleje.
  • A kiskereskedelmi forgalmi statisztikák csak a belföldi üzletek forgalmát mutatják, de egyre jelentősebb, hogy mennyit fogyaszt a lakosság külföldön és külföldről. Ez egyrészt a külföldi utazások költségeiből áll, másrészt az online vásárlásokból – mindkettő nagyságrendekkel nagyobb összegeket jelent, mint eddig.
  • Az kínai online webshopok, a főleg amerikai streamingszolgáltatók és az online szálláskereskedők forgalma évről évre nő. A lakosság kiskereskedelmi kiadásai éves alapon 4 százalékkal nőttek 2024 első negyedévében (4337 milliárd forintról 181 milliárddal), a külföldi online vásárlások ezzel szemben 28 százalékkal (121 milliárd forinttal) nőttek éves alapon.
  • A külföldi online vásárlások egyre nagyobb részét teszik ki a webshopos rendelések, ezek közül kiemelkedő a kínai Temu hazai térnyerése. A vállalat az idei év első negyedévében 1,6 millió magyar rendelést teljesített, 22,5 milliárd forintos forgalmat ért el. Ez a hazai online költések 6,4 százaléka.
  • Nőtt a külföldi utazások iránti kereslet is, 40 százalékkal többet, összesen 297 milliárd forintot költöttünk az idei első negyedévben külföldi utakra, mint 2023-ban ilyenkor. A belföldi utazásoknál csak 32 százalékos volt a növekedés. Ami a külföldi bankkártyás költéseket illeti, 19 százalékkal fizettünk többet éves alapon.
  • Mérséklik a fogyasztás visszapattanását a korábban elhalasztott lakásvásárlások is: 2024 első felében újra nőtt a tranzakciók száma, a Duna House Barométer adatai szerint éves alapján 40,1 százalékkal.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!