Vendégmunkásoknak szóló appal próbál nemzetközi piacra lépni egy magyar cég

2024. június 4. – 04:24

Másolás

Vágólapra másolva

Szinte nincs nap, amikor ne jelenne meg valamilyen információ a magyarországi vendégmunkás-helyzetről. Ki-ki vérmérséklete szerint háborog azon, hogy minek invitálunk ide sok állami támogatással olyan iparágakat, mint az akkumulátorgyártás, ha nem tudunk hozzájuk munkaerőt adni, vagy azon, hogy a külföldiek elveszik a magyarok elől az állásokat.

Valójában minden közkeletű vélekedés ellenére nem igaz, hogy a külföldi munkavállaló feltétlenül jobban megéri a foglalkoztatónak: ha a bére talán nem is olyan magas, azért összességében sokba kerül, hiszen az extrákat, az ideutaztatást, a szállást, az étkezést is ki kell valakinek fizetnie. Ezt ellenpontozhatja a rájuk gyakran jellemző magasabb termelékenység – erről a vendégmunkásokkal foglalkozó részletes cikkünkben írtunk –, de a hónapról hónapra jelentkező, közvetlen anyagi vonzatokon túllépve van egy csomó adminisztratív nehézség is a vendégmunkások foglalkoztatásával.

A munkavállalási, tartózkodási engedélyekkel, orvosi vizsgálatokkal tényleg sokat lehet bíbelődni – ezeken a pontokon segítene a Peak nevű hazai fintech-vállalat Overseas Connect néven futó fejlesztése. Ezzel ugyanis a cég egy olyan okostelefonos keretrendszer kidolgozását kezdte meg, amely a munkavállaló migránsok minden nyűgét kezelné nemzetközi szinten alkalmazható megoldásokkal.

A startupokba befektető üzleti angyalok azt szokták mondani – a Cápák között című műsorban is gyakran hallani ezt érvként –, hogy önmagában semmit nem jelent, mekkora valaminek a világpiaca, az az izgalmas, hogy az adott cégnek, terméknek, szolgáltatásnak van-e esélye oda eljutni. Mindenesetre külföldön munkát végző vendégmunkások globálisan állítólag 281 millióan vannak – nem kevés, a kérdés csak az, hogy el lehet-e majd juttatni hozzájuk közvetítőkön keresztül a magyar megoldáscsomagot?

Az app – Forrás: Peak
Az app – Forrás: Peak

Próbál mindent lefedni

Az app célja, hogy mindent lefedjen, ami egy vendégmunkás életében felmerülhet elintéznivalók szintjén. Amikor Budapestre megérkezik például egy fülöp-szigeteki munkavállaló, a teljesség igénye nélkül:

  • szüksége lehet egy jó internet-előfizetésre, amelynek segítségével olcsón, helyi tarifával használhatja a számára fontos appokat,
  • előbb-utóbb pénzt szeretne hazaküldeni a szeretteinek, ehhez egy olcsó nemzetközi utalási lehetőség kell,
  • szüksége lesz mindenféle biztosításra, egészségügyi szolgáltatásra,
  • minél kedvezőbb csomagküldési és -fogadási megoldásra, akár ő szeretne ajándékot küldeni a gyerekeknek, akár neki hiányzik a három kedvenc fűszere,
  • felmerülhet valamilyen jogi segítség, számára érthető nyelven,
  • de még akár olyan elemekre is gondolhatunk, mint a „credit history”, vagyis a hitelképességi történetének importálása, sokan ugyanis azért jönnek el 5 évre Európába, hogy később némi hitelsegítséggel megvegyék a családnak elégséges saját otthoni ingatlant.

Globális célkitűzések

A Peaket vezető Suppan Márton elmondása alapján az Overseas Connect egy keretrendszert, platformot lesz – többek között éppen egy fülöp-szigeteki banki partnerrel –, amelyre a leendő vásárlók, akár nemzetközi partnerek már könnyen ráfejlesztik a lokális igényeket kielégítő szolgáltatáscsomagot. Az ötlet alapja, hogy nagyjából ugyanazokat a kérdéseket kell tisztázni egy Magyarországra érkező filippínó, egy az Egyesült Államokba megérkező mexikói, vagy egy Dubajban munkát vállaló bangladesi ember esetében.

A cégvezető abban bízik, hogy a projektben magyar állami vagy magánalap is fantáziát lát. Hiszen, mint hallottuk, a vendégmunkásokat kismillió okostelefonos alkalmazás, bankkártya, payment szolgáltatás éri el, de a Peak piackutatása azt mutatta, hogy igazán jó, integrált, dobozos termék, vagyis egy integrált szuperapp még nincsen ezen a piacon.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!