A Stellantis vezére szerint az EU és az USA saját magának állít csapdát, ha védővámmal akarja kiszorítani a kínai elektromos autókat

2024. május 22. – 21:53

Másolás

Vágólapra másolva

Ha azt gondolnánk, hogy a kínai dömping miatt piacvesztéssel fenyegetett európai és amerikai autógyártók mind jó ötletnek tartják, hogy védővámokat vezessenek be a fő versenytársuk ellen, akkor tévedünk – derült ki szerdán Carlos Tavares beszédéből, amit a Reuters Automotive Europe konferenciáján mondott el. A Stellantis vezére ugyanis arról beszélt a hírügynökség beszámolója szerint, hogy az Európába és az Egyesült Államokba hozott kínai járművekre kivetett (az EU esetében kivetni tervezett) vámok

„nagy csapdát jelentenek az országok számára, amelyek erre az útra lépnek”.

Az egyik legnagyobb nyugati autógyártó konglomerátum ügyvezető igazgatója szerint ezek az eszközök akadályozni fogják a nyugati autógyártók rendszerszintű átalakítását, amelyek révén idővel megfelelhetnének az olcsóbb kínai gyártók jelentette kihívásának, vagyis versenyképessé válhatnának.

Tavares mindemellett nem bagatellizálta a kínai autók jelentette kihívást, a Reutersnek arról is beszélt, hogy komoly csatára számít az elektromos járművek európai piacán, és figyelmeztetett, hogy ennek jelentős következményei lesznek a munkahelyekre és a termelésre nézve. Szavaiból azonban kiderül, hogy nem tartja hosszú távon jó megoldásnak a védővámokat, amelyeket az USA után most már az EU is bevezetne. „Európában mindenki a változásról beszél, amíg a változás valaki másról szól” – jegyezte meg például szarkasztikusan.

„Amikor a verseny ellen harcolunk, annak társadalmi következményei vannak. De az európai kormányok most nem akarnak szembenézni ezzel a valósággal” – mondta a Stellantis CEO-ja, aki szerint a vámok az inflációt is fel fogják hajtani. Szerinte a kínai riválisok betörésével a világpiacra „darwini időszakba” lépett az autógyártás, az ágazatban rendkívül kemény verseny várható, ami nem lesz egyszerű sem a gyártóknak, sem a beszállítóknak, sem a kereskedőknek.

A kontextushoz hozzá tartozik, hogy a Stellantis vezére nem véletlenül foglalt állást a magas vámokkal való védekezés ellen, a vállalat ugyanis más stratégiával semlegesítené a kínai nyomulást: nemrég létrehoztak egy vegyesvállalatot a kínai Leapmotor nevű villanyautós startuppal, amely a tervek szerint szeptembertől már hozná is a termékeit Európába. Tehát ha úgy találják ki az uniós védővámot, hogy az alól az európai cégek kínai vegyesvállalatai ne mentesüljenek, akkor őket is negatívan érintené a lépés. A Volkswagen is próbálkozik a kínaiakra való rácsatlakozással, nemrég bevásárolták magukat az XPeng nevű cégbe, közösen okos e-autókat terveznek gyártani.

Az amerikai–olasz Stellantis 2021-ben jött létre Fiat Chrysler Automobiles (FCA) csoport és a francia PSA összeolvadásával. A konglomerátum székhelye Amszterdamban van, és 2023-ban a világ negyedik legnagyobb autógyártója volt. A Stellantisra nemcsak a kínai konkurencia gyakorol nyomást, az olasz kötődés miatt a nacionalista Meloni-kormány szállt beléjük azt követelve, hogy a cég vállalja: a tavalyi 750 ezer helyett a jövőben évi 1 millió járművet gyárt Olaszországban.

Az EU vizsgálata nyomán már június 5-én jöhet a kínai elektromos autók kivetett védővám amerikai mintára. Az USA-ban is fokozódik a helyzet, a friss hírek szerint 100 százalékra emelnék a kínai villanyautók vámtarifáját augusztus 1-jétől.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!