Több száz taxis sorakozott fel Bukarestben, az Uber és Bolt ellen tiltakoznak

2024. február 7. – 15:37

Másolás

Vágólapra másolva

Több száz taxis sorakozott fel a bukaresti parlament és a kormány székháza előtt, írja a Világgazdaság. A tiltakozás az olyan internetes fuvarmegosztó cégek miatt robbant ki, mint például az Uber és a Bolt.

A taxisok szerint nem járja, hogy nekik sok engedélyt kell beszerezniük ahhoz, hogy működhessenek, és míg náluk alapfeltétel, hogy kizárólag személyszállításra használt, tíz évnél nem régebbi kocsival fuvarozhatnak, addig az Uberre és Boltra sokkal lazább szabályok vonatkoznak, és rajtuk keresztül szinte bárki használhatja az autóját taxizásra.

A román fővárosban tízezer taxisnak van működési engedélye, amit a városházától kaptak. Ezzel szemben a fuvarmegosztó cégeknek dolgozó, „alternatív személyszállítással” pénzt kereső autósok számát elvileg semmilyen jogszabály nem korlátozza. A taxisok szerint senki nem ellenőrzi, hogy az Uber és Bolt hány sofőrt hoz a fővárosba. A gazdasági szaksajtó szerint

a kétmilliós lakosságú Bukarestben a fuvarmegosztó cégek alkalmazottainak száma már 2019-ben meghaladta a taxisokét, most körülbelül 30 ezren lehetnek.

A taxisok azt követelik, hogy tiltsák be az Uberhez és Bolthoz hasonló cégek ún. dinamikus tarifarendszerét. Ez azt jelenti, ha bármilyen fennakadás van a bukaresti tömegközlekedésben, akkor a fuvarmegosztóknál azonnal a szokásos duplájára, sőt háromszorosára emelkednek a tarifák.

Egy pár éve hasonló helyzet alakult ki Budapesten is. A fővárosi taxisok 2016-ban tartottak Uber-ellenes tüntetést, ahol a 24.hu videójának egyik megszólalója tételmondatot mondott a kamerába, amiben kifejtette, hogy elegük van, és le fogják zárni a várost. Később persze pontosított azzal, hogy nem kifejezetten az Uber miatt tiltakoznak. A piaci versenyt kiélező cég szolgáltatása a taxis lobbi hatékony közbenjárására végül azért mégis megszűnt Magyarországon.

Hogy a hatalom jelentős részben azért engedett a taxisok követeléseinek, mert tartott egy újabb blokádtól, annak konkrét nyomait a Direkt36 tárta fel 2022-ben. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter és Varga Mihály pénzügyminiszter úgy ítélte meg, hogy politikailag túl veszélyes volna hagyni szabadon működni az Ubert Magyarországon, mert ezzel azt kockáztatták volna, hogy a taxisok sztrájkba kezdenek. Arról, pontosan miért is tart a hatalom a taxisoktól, ebben a cikkben írtunk.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!