Február elején csak Szlovákiában és Ausztriában volt drágább a 95-ös benzin, mint hazánkban

2024. február 4. – 14:18

Másolás

Vágólapra másolva

Üzemanyagár-körképet készített a 24.hu, aminek részeként a lap megvizsgálta, mi minden befolyásolja az üzemanyagárakat, ahogy azt is, miért olcsóbb az üzemanyag egyes szomszédos országokban a Mol-kutakon, mint itthon.

Január elején már felröppentek a hírek, hogy megéri a határ túloldalán tankolni, mivel minden szomszédos országban kevesebbet kell fizetni az üzemanyagért. A lap azt írja, a Holtankoljak.hu

február 1-jén elérhető heti átlagárakat rögzítő adatai szerint a régióban a 95-ös benzin csak Szlovákiában (597 forint) és Ausztriában (601 forint) volt drágább, mint nálunk. Azaz csak ebben a két országban volt 596 forint felett.

Ezzel szemben Romániában, Szlovéniában, Horvátországban, Csehországban és Szerbiában olcsóbban lehet tankolni. A gázolajnál két ország körözött le minket: csak Szerbiában és Ausztriában volt drágább a dízeles autókat megtankolni, mint idehaza, ahol 631 forintot kell érte fizetni.

„Nehéz megmondani azt is, hogy itthon milyen kútárak vannak, hiszen jelentős, 60–70 forintos különbségek is lehetnek országszerte az üzemanyagáraknál, akár egyes láncokon belül is. Jellemzően jóval drágábbak az autópályák mellett lévő kutak, mint máshol” – nyilatkozta a lapnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, aki szerint óvatosnak kell lenni a hasonlítgatásokkal. Hiszen attól, hogy a határ mentén olcsóbb az üzemanyag – amit azért is lehet, hogy minél több magyar menjen oda tankolni –, az még nem jelenti azt, hogy a határtól messzebb is hasonlóan olcsó a helyzet.

Grád szerint a magyar jövedéki adó januári emelésével – plusz 41 forint – párhuzamosan romlottak a pozícióink a régióban. „Az emelés előtt Magyarországon volt a legalacsonyabb a jövedéki adó, és még ezzel az emeléssel sem ugrottunk az élmezőnybe, most is a sor végén vagyunk inkább az EU-ban, ha el is távolodtunk a minimumtól. A környező országokkal pedig nagyjából egy szinten van a magyar jövedéki adó az emelés után” – tette hozzá. Viszont az áfa mindenkinél alacsonyabb, és akkor még nem beszéltünk a különadókról (mint a Mol-extraprodfitadó az orosz kőolaj után), amik nemcsak az árakat emelik meg, de komplikáltabbá is teszik a szektort.

A világpiaci és ezáltal a hazai árakat befolyásolják az éppen zajló háborúk is: az orosz–ukrán mellett az izraeli–palesztin is, valamint a közelmúltban kirobbant konfliktus a Vörös-tenger térségében a húszi támadások miatt. „A hazai árak is követni fogják a világpiaci árakat, a forint pedig éppen gyengül mostanában. Ha tovább gyengül, akkor az drágítja a hazai üzemanyagot, rontja a régiós versenyképességünket, különösen a már eurós elszámolású országokkal szemben” – mondta Grád.

A lap megvizsgálta azt is, hogy a nemzeti olajvállalat, a Mol kútjai között milyen különbségek vannak attól függően, hogy itthon vagy a határ másik oldalán vannak. A Fuelo.net nemzetközi üzemanyagár-gyűjtő oldal átlagáradatait alapul véve az derült ki, hogy

a február 1-jén a nyolcból három ország Mol-kútjain (Románia, Szlovénia, Horvátország) volt olcsóbb a benzin, mint Magyarországon. A gázolajat pedig az osztrák és szerb kutak kivételével mindegyik országban kevesebbért adták a Mol-kutakon, mint hazánkban.

A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára azt is kifejtette, hogy ha nem történik jelentősebb üzemanyagár-emelkedés, akkor sem vár változást a fogyasztásban, sőt kisebb mértékű további visszaesést sem tart elképzelhetetlennek. Többek között azért is, mert az üzemanyag-forgalom jelentős részét teszi ki a fuvarozás gázolajigénye. Azonban kevesebb gázolajat tankolhatnak nálunk a fuvarozók a növekvő adóterhek miatt, ami miatt jelentős hátrányunk lehet a nemzetközi fuvarozás piacán.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!