Az autóvásárlók többsége nem márka, hanem ár alapján választ

2024. január 26. – 07:50

Az autóvásárlók többsége nem márka, hanem ár alapján választ
A Mazda, a Nissan, a Kia és a Renault hagyományos hajtású tömegmodelljei – Fotó: autóMAGAZIN

Másolás

Vágólapra másolva

Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.

Az új autók egyre drágábbak, és szinte mindegy, hogy hol készülnek, mekkora a presztízsük, illetve milyen technika van bennük. A gyártók ezt legtöbbször az egyre gazdagabb alapfelszereltséggel magyarázzák, de gyakran szintén ezzel leplezik azt a tényt is, hogy a fapados modellek egyszerűen kikerülnek a kínálatból, mert ezeken kisebb a haszon.

Az európai előírások is okolhatók az áremelkedésért, amelyek egyre több asszisztensrendszert tesznek kötelezővé, illetve folyamatosan arra kényszerítik a gyártókat, hogy a korábbinál összetettebb műszaki megoldásokat alkalmazzanak a károsanyag-kibocsátás csökkentésére. Bár mindkét fejlesztési irány mellett szólnak érvek, sokan mégis az ár miatt állnak el vásárlási szándékuktól.

Ez nemcsak Magyarországon jellemző, ahol az infláció és a forint árfolyam-ingadozása tovább fokozza ezeket a folyamatokat, hanem az olyan nagy és stabil piacokon is, mint Németországé. Ott egy 90 lóerős Volkswagen Golf alapára, 2021-ben 20 700 euró (kb. 7,9 millió forint) volt, tavaly viszont már nem lehetett új Golfot vásárolni 31 145 eurónál, átszámítva körülbelül 12 millió forintnak megfelelő összegnél olcsóbban. Más modellek esetében az átlagos áremelkedés szintén meghaladta a 30 százalékot egyetlen modellciklus alatt.

A folyamatot tovább súlyosbítja, hogy több teljes modellcsalád, főleg kisautók, szűnnek meg részben a szigorú környezetvédelmi előírások jelentette magas fejlesztési költségek miatt, így az új autók átlagára az elmúlt években, a német piacon 44 908 euróról (kb. 17,3 millió forint) 53 525 euróra (kb. 20,6 millió forint) emelkedett.

A német gyártók marketingosztályai szerint a vevők elfogadják az áremelkedést a jobb műszaki tartalomért cserébe, ami abból a szempontból nem meglepő, hogy az ottani piac nagy, ráadásul jelentős a vásárlóerő, és az emberek, hasonlóan Nagy-Britanniához, fontosnak tartják, hogy milyen típust használnak. Ha valaki a felső középosztályhoz sorolja magát, az ennek megfelelően prémiumautóval szeretne közlekedni, ami szöges ellentéte például annak, ahogy a franciák jó része gondolkodik az autókérdésről.

A Mercedes igazgatótanácsának elnöke, Ola Källenius nyíltan hirdette meg azt a stratégiát, amely szerint a márka luxustermékeket gyárt, és a vásárlók az értékesítési adatok szerint elfogadták ezt, hűségesek voltak a Mercedeshez, és a cégnek a kínai autók megjelenésétől sem kellett tartania.

Úgy tűnik, ez a folyamat már nem sokáig fenntartható, mert az autóipar újabb fordulóponthoz érkezett, legalábbis ez derül ki a Deloitte könyvvizsgáló cég megbízásából készült „Globális autóipari fogyasztói tanulmány” tanulmányából. Ennek készítői 26 országban 27  ezer embert kérdeztek meg autóvásárlási szokásaikról, és az eredmények valószínűleg sok gyártót gondolkodásra késztetnek.

A válaszadók több mint fele az árat nevezte meg a legfontosabb szempontként autóvásárláskor. Ezt sokkal fontosabb tényezőnek tartják, mint magát a márkát, sőt, 55 százalékukat egyáltalán nem érdekeli, hogy milyen gyártó milyen típusú autójában ül, amíg az megfelel az igényeinek.

A Deloitte felméréséből kiderült az is, hogy a megkérdezettek 55 százaléka számára fontos, hogy egy új autó ne kerüljön többe 30 ezer eurónál, vagyis nagyjából 11-12 millió forintnál. Az Európai Unióban 2035-re tervezett elektromos átállással szintén a villanyautók magas ára miatt lehetnek gondok, kevéssé valószínű, hogy egyik pillanatról a másikra mindenki ilyen autókba ül majd át, ugyanakkor fontos, hogy addig folyamatosan növekedjen az elektromos típusok részaránya a közlekedésben.

Ez nehéz lesz, ugyanis a felmérés szerint a potenciális vásárlók mindössze 13 százaléka gondolkodik egyáltalán a villanyautó-vásárláson. Ugyanakkor a belső égésű motorral hajtott járművekre vonatkozó vásárlási szándék 49 százalékra emelkedett, ami négyszázalékos eltérés az előző évhez képest. A válaszok eloszlásának megértéséhez elég csupán tudni, hogy egyelőre csupán kis méretű villanyautót lehet kapni a sokak számára még elfogadható 30 ezer euró körüli összegért, ugyanakkor teljes értékű hagyományos modelleket adnak ugyanennyiért.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!