Levagdosott a kormány a HÉV-felújítás terveiből

2023. november 29. – 12:06

Másolás

Vágólapra másolva

182,4 millió euróval csökkentette a kormány az elővárosi HÉV-vonalak korszerűsítésére szánt uniós helyreállítási forrásokat, hogy jusson a budapesti villamos- és trolibusz projektekre is a keretből – írja a Portfolio az Európai Bizottság által elfogadott magyar helyreállítási terv részletei alapján.

Az Európai Bizottság múlt hét csütörtökön javasolta a magyar helyreállítási terv módosításának jóváhagyását. A brüsszeli testület munkadokumentuma felsorolja azt is, hogy a tavaly elfogadott eredeti program mely pontjain kért módosításokat a kormány. Ebből derült ki az, hogy

a három elővárosi HÉV-vonal (H5 szentendrei vonal, H6 ráckevei vonal, H7 csepeli vonal) korszerűsítésére az uniós keretösszeg 698 millió euróról 515,6 millió euróra, azaz 182,4 millió euróval csökkent.

Ez még nem zárja ki, hogy egyéb uniós (pl. IKOP), vagy költségvetési forrásból ezt a vágást nem kompenzálja a kormány – írja a Portfolio. A tavalyi és a mostani helyreállítási terv összevetéséből viszont látszik, hogy három főbb műszaki vállalást is mérsékeltek:

  • A tavaly ősszel vállalt 56 km helyett csak 46 km hosszúságban korszerűsítik a HÉV-vonalak pályáját és a villamos hálózatot.
  • A tavaly ősszel tervezett 22 megálló és 11 állomás helyett csak 10 állomáson végeznek korszerűsítési munkálatokat.
  • A tavaly ősszel vállalt 2700 darab P+R parkoló helyett csak 1000 P+R parkolót építenek ki egyes megállóhelyek környékén.

Ami nem változott: továbbra is 1500 B+R kerékpártároló létesítését és 3 intermodális csomópont kiépítését vállalja a kormány.

A HÉV-vonalak frissített felújítási ütemterve szerint 2024 harmadik negyedéve végéig kell megkötni mindhárom HÉV-vonal esetén a végig vitt közbeszerzési eljárások után a kivitelezési szerződéseket. 2025 végéig az 50 százalékos műszaki készültséget el kell érni a fenti munkálatokban. 2026. június végéig pedig be kell fejezni az összes munkálatot.

Fontos, hogy a helyreállítási program terhére kizárólag olyan munkák költségeit lehet utólag elszámolni, amelyek 2026 nyaráig befejeződnek. A Portfolio elemzése szerint ez magyarázhatja azt is, hogy a kormány csökkentette a HÉV-felújítási keretet, és átcsoportosította azt a Budapest által beszerzendő villamosokra, trolikra, illetve az ottani fejlesztések finanszírozására. Ezeket a budapesti beszerzéseket ugyanis végre lehet hajtani 2026. június végéig, a további HÉV-vonal korszerűsítéseket viszont nem biztos.

Már idén február végén tudni lehetett, hogy az unió fedezi majd a fővárosba érkező 51 új villamost – a különbség, hogy akkor még úgy volt, az Integrált Közlekedés-fejlesztési Operatív Program (IKOP) terhére valósulhat meg a beszerzés, most viszont már a helyreállítási tervben szerepel. A most jóváhagyott helyreállítási programban két új budapesti közlekedési projekt bukkant fel: az egyik az 51 darab villamos beszerzését, illetve trolibuszok beszerzését támogatja 147,1 millió euró összegben, a másik a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúrát 106,5 millió euró összegben.

A bizottsági anyag ütemezése szerint 2023 végéig kell megkötni a kormánynak és Budapest Főváros Önkormányzatának a villamos, illetve troli vásárlási támogatási szerződést. Majd 2026. június végéig forgalomba kell állnia az 51 darab új villamosnak, amelyből 46 normál és 5 darab hosszú szerelvény (a trolikra nem tér ki a tervezet). Szintén 2026. júniusig minden kapcsolódó villamosvonali hálózat- és megállófejlesztést be kell fejezni, és eddig be kell fejezni az érintett trolihálózat fejlesztéseket is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!