Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
A Toyota évek óta a legértékesebb autógyártó az Interbrand nevű egyesült államokbeli tanácsadócég rangsorában. A japán autómárka 2023-ban is meg tudta tartani a hatodik helyet, maga mögött hagyva a Coca-Colát. A Toyota értéke most 64,5 milliárd dollár, ami nyolc százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Összehasonlításképpen, tíz évvel ezelőtt még 30,28 milliárd dollárt ért a cég. A Mercedes is feljebb lépett. A stuttgarti székhelyű vállalat értéke kilenc százalékkal magasabb, és most 61,41 milliárd dollárral a 7. helyen áll.
A BMW először a top 10-ben
51,16 milliárd dolláros márkaértékével és tíz százalékos növekedésével a BMW a márkarangsor történetében először került be a top 10-be. A müncheni székhelyű vállalat nem mást, mint a McDonald's-csoportot utasította maga mögé a 11. helyre. Ezzel három autógyártó került be a világ tíz legértékesebb márkája közé olyan befutott technológiai márkák után, mint az Apple, a Microsoft, az Amazon és a Google.
A Tesla továbbra is a 12. helyen áll
Az elektromos autók globális boomja természetesen a Teslának is kedvez. A négyszázalékos értéknövekedés azonban nem olyan erős, mint a korábbi években. A márka 49,94 milliárd dolláros értékével továbbra is a tizenkettedik helyen áll. Az amerikaiak 2016-óta csak időszakosan szerepeltek az Interbrand listáján, akkor 4,011 milliárd dollárral indultak. Tavaly a Tesla értéke 48 milliárd dollár volt.
Szinte az összes autógyártó átlagon felüli nyereséget ért el az előző évhez képest. A Honda (27. hely) márkaértéke például hét százalékkal, 24,41 milliárd dollárra emelkedett. A Hyundai (32. hely), a Porsche (47. hely) és a Ferrari (70. hely) az öt leggyorsabban növekvő márka között volt 2023-ban. A német autógyártók közül az Audi a 45., a Volkswagen az 50., míg a Ford az 51. helyen áll.
Interbrand top 10 egy szuperliga
Az éves rangsor élén azonban más ágazatok szereplőit találjuk. Az Apple 502,68 milliárd dolláros értékével a dobogó legfelső fokán áll, őt követi a Microsoft (316,66 milliárd dollár) és az Amazon (276,93 milliárd dollár). A top tízes listát a Google, a Samsung, a Coca-Cola és a Nike egészíti ki.
2023-ban azonban a top 100 márka átlagos márkaértékének növekedése kisebb mértékű, mint a korábbi években. Az összérték pontosan 3,3 billió USA-dollárt tesz ki, ami 5,7 százalékos növekedést jelent 2022-höz képest. Miközben a pénzpiacokon az elmúlt években jelentős ingadozások voltak, a világ legerősebb márkáinak értéke folyamatosan emelkedett, ami a vásárlók hűségében és a haszonkulcsokban is megmutatkozik. Az Interbrand a tíz legnagyobb márka exponenciális növekedését és egyfajta szuperliga kialakulását látja.