Akkorát csúsztatott a cseh miniszterelnök a német bevásárlós videóval, hogy a magyar politikusok is megirigyelhetik
2023. november 7. – 12:58
Jókorát csúsztatott Petr Fiala cseh miniszterelnök hétfői videójában, amelyben bevásárolt Németországban és Csehországban is, majd megállapította, hogy az első sokkal jobb volt – hívta fel a figyelmünket több olvasónk. Fiala ugyanis egyrészt nem ugyanannál az üzletláncnál vásárolt a két országban, másrészt elfelejtette megemlíteni, hogy az árkülönbséget részben a cseh állam adópolitikája okozza.
Hétfő este írtuk meg, hogy Petr Fiala cseh miniszterelnök egy imázsvideójában bevásárolni ment egy német élelmiszer-kiskereskedésbe, ahol néhány megszokott, népszerű élelmiszert vásárolt. (Ezek között volt paradicsom, Coca-Cola, kenyér, tojás, Nutella, és Milka csoki.). Fiala aztán elment Csehországba, és egy ottani üzletben megpróbálta megvenni ugyanezeket a termékeket. Szomorúan állapította meg, hogy a vásárlói kosár Németországban kábé 7700 forintnyi euróba került, Csehországban viszont majdnem ezer forintnyi koronával többe.
Ez azonban nem minden: Fiala azt is megállapította, hogy a termékek közül többnek Németországban nagyobb a kiszerelése, így ott nagyobb kólát, ketchupot és Nutellát lehet kapni. A Nutellánál a különbség így nagyon látványos lett: míg Németországban a 750 grammos 1750 forintba kerül, Csehországban a 600 grammos több mint 2600 forintba. Fiala a különbségért a gyártókat és a kereskedőket okolja, és bejelenti, hogy meg fogja keresni őket a felár okainak tisztázására.
Cikkünk megjelenése után több olvasónk is felhívta a figyelmünket arra, hogy Fiala a videóban az árak összehasonlításával két ponton is csúsztat. A gyártók és kereskedők felelősségét árnyalja, hogy:
- a normál áfakulcs Németországban 19 százalék, Csehországban 21 százalék;
- az élelmiszerek áfakulcsa Németországban 7 százalék, Csehországban viszont 15 százalék.
Az árkülönbséget tehát legalábbis részben az okozza, hogy Csehországban egyszerűen magasabbak az adók ezeken a termékeken.
Van azonban egy másik szempont is, amire Bukovics Martin, a Gemišt szerkesztője hívta fel a figyelmünket: Fiala Németországban egy Aldiban vásárolt be, ami ott a legolcsóbb diszkontok egyike. Az Aldi stratégiája pedig jellemzően az, hogy megpróbálja a lehető legtöbb termék árát tartósan alacsonyan tartani.
Csehországban viszont egy Tescoban vásárolt be Fiala, amely simán lehet csak emiatt is drágább. A Tesco ráadásul nem a tartósan alacsony árak stratégiáját követi, hanem a minél nagyobb akciókét, így náluk sokszor drágábbak egyes termékek, kivéve, ha éppen brutálisan le vannak árazva. Simán lehet, hogy Fiala vásárlói kosarából éppen semmi nem volt leárazva.
Fiala megcsinálhatta volna, amit mi a Telexnél szoktunk, hogy a két országban ugyanannak a láncnak az üzletében vásárol be, Lidl és Kaufland ugyanis Csehországban és Németországban is van. Nem ezt tette, hanem két tök különböző lánc üzletét választotta, ami magyarázatot adhat az árak és a kiszerelés különbségére is.
Ettől még persze könnyen lehet, hogy Csehországban többet keresnek a termelők és a kereskedők az élelmiszeren, mint Németországban. Ugyanúgy lehet (sőt, valószínű), hogy szándékosan kisebb kiszereléseket árulnak. Fialának viszont éppen egy olyan videót sikerült leforgatnia, ami ezt nem bizonyítja egyértelműen.