Rogán-Gaál Cecília lapja a bulvármezőnyben is gyenge, mégis milliárdos profitokat termel

Legfontosabb

2023. szeptember 13. – 10:10

Rogán-Gaál Cecília lapja a bulvármezőnyben is gyenge, mégis milliárdos profitokat termel
Rogán Cecília és Sarka Kata versenyigazgatók, a zsűri tagjai a Magyarország Szépe – Miss World Hungary szépségverseny felkészítő táborának első, Miss Fashion alversenyén a siófoki Reed Luxury Hotel & Bistro szállodában 2023. május 30-án – Vasvári Tamás / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Magyarországon minden rendszeres újságolvasó tudja, hogy a NER-ben a Fidesz-holdudvar cégei számára nem egészen úgy működik a piac, ahogy az a gazdasági tankönyvekben meg van írva. De hogy mennyire nem úgy, az azért meglepő lehet, ha néha egy kicsit utánaszámolunk. Rogán Antal üzletasszonnyá átlényegült exfelesége és társa, Sarka Kata cége olyan modellben működik, amelyről a kormányközeli vállalkozók többsége is csak álmodozhat.

Ha azt halljuk, hogy valaki 1,1 milliárd forint osztalékot tudott kivenni a cégéből egy üzleti év alatt, elismerően csettinthetünk: ez igen, szép eredmény! Az igazi sokk viszont akkor jön, ha még azt is hozzátesszük, hogy egy olyan vállalkozással sikerült ezt összehozni, amelynek mindössze 9 alkalmazottja van, éves árbevétele 1,56 milliárd, erre jutó nettó nyeresége pedig 1,36 milliárd forint volt. Ha ilyen biznisz is létezik, akkor az a minimum, hogy mindent félredobva rohanunk a cégbíróságra bejegyeztetni egy saját kft.-t ugyanebben az iparágban, kiderítjük az üzleti modellt, aztán a tenyerünket dörzsölgetve várjuk a közel 90 százalékos profitot.

Ezen a ponton sajnos kénytelen vagyok kiábrándítani mindenkit: a fenti példa bár valós, aligha utánozhatja le azt egy átlag magyar vállalkozó. Az említett 1,1 milliárdos osztalékot Rogán-Gaál Cecília és Sarka Kata szedték ki cégükből, a Top News Hungary Kft.-ből, amely egy online bulvárlap, a TWN (Top World News) kiadásával foglalkozik. A 2018-as alapítású vállalkozás más tevékenységéről nem tudni, de már a kezdetektől aranybánya Rogán Antal propagandaminiszter volt felesége és barátnője, Sarka Kata számára, aki a leginkább NER-es biztonsági cég, a Valton Security tulajdonosának felesége. Arról még 2022-ben írt a Direkt 36, hogy Rogán Antal hivatala is feltűnt korábbi feleségének kiugróan sikeres üzlete körül.

A Top News adózott eredménye 2019-ben 151 millió, 2020-ban 561 millió, 2021-ben 1,33 milliárd forint lett, majd ezen a szinten stabilizálódott. A beszámolási határidő után több mint három hónappal feltöltött adatok szerint 2022-ben 1,36 milliárd forint adózott eredményt produkált a cég.

A cég bevétele minden évben kevéssel haladta meg a nyereséget. Tavaly minden üzleti tevékenységből befolyt tíz forintból nagyjából kilenc profitként csapódott le.

Ilyen eredményt a termelő ágazatokban tevékenykedő, Fidesz-közelbe sorolt cégek sem érnek el soha, vegyük például a NER egyik szimbólumát, a „Lölő-jelenség” régi zászlóshajóját, a Mészáros és Mészáros Zrt.-t: tavaly náluk 74,3 milliárdos bevételre jutott 17,3 milliárd adózott eredmény.

Profitbánya egy nyűglődő piacon

A Top News Hungary nyereségrátája akármilyen iparágban obszcénnek számítana, de különösen annak tűnik a médiapiacon, amely mostanában nem tartozik a különösebben jövedelmező ágazatok közé. Mármint annak a valódi piacról megélni próbáló része.

A médiacégek bevételi oldalát elég sok minden megtépázta az elmúlt években a hirdetések techcégek felé vándorlásától kezdve a nyomtatott lapok lassú kihalásán át a közösségi médiás tartalomfogyasztás térnyeréséig. Magyarországon ehhez jön még hozzá az állami médiaúthenger, ami elképesztő szinten torzította el a hirdetői piacot.

A fenntarthatósági kihívások leglátványosabb jele, hogy a független sajtó sok szereplője, így a Telex is igyekszik egyre több közvetlen támogatói, előfizetői bevételre szert tenni, hiszen a magyar állam által uralt hirdetési piacról önmagában nem tudnánk megélni. Nem így a TWN.hu, melynek kiadója tavaly 1,5 milliárd forintos árbevételt ért el – a jelek szerint reklámokból.

Bulvárban is legalul

Ez a reklámpiaci siker már önmagában is üzleti csodának tűnik, és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy milyen teljesítménnyel kaszál ekkorát a Rogán-Gaál–Sarka-páros. A TWN-nek ugyanis kifejezetten gyatra szinte az összes, online hirdetési piacon fontos mutatószáma.

A Similarweb és a Gemius platformok segítségével összehasonlítottuk a TWN-t néhány versenytársával. Ehhez más, hardcore bulvárlapokat, és főként nőket célzó tematikus oldalakat vettünk alapul. Az elemzés érdekes eredményt adott.

  • Augusztusban napi átlagban 61 ezren nyitották meg az oldalt. Ez felhasználók szintjén a női/bulvármezőny alsó negyedét jelenti.
  • Az elmúlt 28 napban a TWN-re érkező forgalom több mint 86 százaléka nem direktben akart az oldalra látogatni, hanem valamilyen híraggregátorból, esetleg más lapok cikkeiben elhelyezett linkről jött. A fő külső forrás a Kapu.hu és a Hírkereső, amelyekről érdemes tudni, hogy pénzért is lehet náluk elérést vásárolni.
  • Augusztusban a felhasználók közel 48 százaléka volt 60 év feletti, azaz a hirdetők szempontjából kevésbé fontos felhasználó. Ez a második leggyengébb érték a Kiskegyed után (55 százalék), ők viszont más nagyságrendben játszanak, több mint hétszerannyi felhasználójuk van napi átlagban, mint a TWN-nek.
  • A felhasználók rendkívül kevés időt, átlagban 1 percet és 25 másodpercet töltöttek a portálon. Az általunk kiválasztott 11 versenytárs közül messze ez volt a legrosszabb adat, még a hátulról második Ripost is 1 perc 51 másodpercet tud. Az általunk összerakott, 11 elemű mezőnyt egyébként a nagyon más pályán mozgó, minőségi, de azért kimondottan nőket célzó WMN nyerte több mint 9 perccel átlagosan.

A WMN-nel annak ellenére érdemes összevetni a TWN számait, hogy nagyon más a két oldal profilja. Az átlag napi felhasználók számában ugyanis a két lap közel van egymáshoz: augusztus hónapban összesen 777 ezer a TWN-nél, 547 ezer a WMN-nél, és a fő célközönség mindkettőnél a női tábor.

A WMN Média Kft. bevétele tavaly 279 millió forint volt, adózott eredménye pedig 15,2 millió forint. D. Tóth Kriszta nyolc éve létező, mára ismert médiapiaci márkának számító cége tehát kb. hatodannyira sikeres bevételszerzésben, mint a Rogán-Gaál–Sarka-bulvárlap még úgy is, hogy közönsége az összes, a hirdetők számára érdekes mutatóban messze felülmúlja a TWN-t. A WMN-en jóval több időt töltenek a felhasználók, alig vannak hírkeresőkből átirányított userek, kevesebb a nyugdíjas korú olvasó. Hasonló nagyságú, többségében a női táborra célzó oldal még a Velvet, de ennek az Index kiadó részeként nincsenek kívülről elérhető, saját pénzügyi mutatói, így nem tudjuk a TWN mellé tenni az adatait.

Vajon ki akar itt hirdetni? Nem fogja elhinni – Fotók

Cikkünk írásakor, szeptember 12-én a TWN oldalán a következő hirdetésekkel találkoztunk fixen, több böngészőből és gépről is betöltve:

  • a Magyar Turisztika Ügynökség belföldi turizmust népszerűsítő szpotja;
  • a MOHU (a Mol hulladékkoncessziós cége) imázskampánya;
  • Magyarország kormányának videója, amely a „békepárti” álláspontját sulykolja;
  • a Tiborcz István cégének többségi tulajdonában álló Gránit Bank reklámja.

Tehát a magyar állam és néhány, hozzá szorosan kapcsolódó szereplő érzi fontosnak, hogy olyan cikkek között jelenjen meg a hirdetése, mint

  • Kitálaltak az alkalmazottak: nem mos fogat, nem fürdik ez a 9 sztár – Fotók
  • vagy „Megpróbálta 5:20-kor felkelteni a kutyáit a gazdi: amit tettek, azon milliók nevetnek – Videó
Képernyőfotók a TWN.hu címoldaláról 2023.09.12-én Képernyőfotók a TWN.hu címoldaláról 2023.09.12-én
Képernyőfotók a TWN.hu címoldaláról 2023.09.12-én
Képernyőfotók a TWN.hu címoldaláról 2023.09.12-én

Ezek mellett maradt még néhány reklámhely, ahova személyes böngészési előzmények alapján tesz hirdetéseket a Google, itt jöttek szembe átlag piaci szereplők kampányai is. A Telex sales iparági információi és saját számításai alapján egy ilyen műfajú és olvasói bázisú oldalon 1000 ilyen reklámmegtekintés (ad impression) után maximum 200-300 forintot fizetnek a cégek. A TWN adataival számolva tehát ebből a forrásból kevesebb mint évi 100 millió forint jöhet be. Persze lehet még operálni szponzorációkkal, natív- és PR-cikkekkel, ezek azonban csak ismert és elismert médiamárkáknál hoznak értelmezhető bevételt. Emlékeztetőül: a Top News Hungary árbevétele tavaly és tavalyelőtt is meghaladta a 1,5 milliárd forintot.

Mindezek alapján megkerestük a Top News Hungary Kft.-t a cégkivonatban megadott, gmailes címen, és érdeklődtünk a működési modelljük iránt. Azt szerettük volna megtudni, mi lehet az oka, hogy a TWN ilyen mutatószámokkal üzletileg kiemelkedően sikeres tud lenni ezen a piacon, mit kínálnak a hirdetőknek, amiért ilyen értékben helyeznek el reklámokat a lapban, illetve hogy van-e más bevételi forrása a cégnek a TWN.hu-n megjelenő hirdetéseken kívül, ami magyarázhatná az extrém profitszintet. Cikkünk megjelenésééig ezekre a kérdésekre nem kaptunk választ.

Sarkának és Rogán-Gaálnak egyébként nem ez az első ehhez hasonló biznisze. 2015 óta működik a jelenleg 7 főt foglalkoztató, Nakama & Partners reklám- és médiaügynökségük, amely korábban szintén azzal került rendszeresen a hírekbe, hogy szédületes profitokat hozott állami hátszéllel. Igaz, a profitbánya ekkoriban még közel sem teljesített olyan jól, mint amit most látunk a bulvárlapnál: a Nakama életében a csúcsot 2018 jelentette közel 1,2 milliárd forintos bevétellel és 438 millió forintos adózott eredménnyel, ez a TWN-nél tavaly látott nyereségrátának csak a harmada. A bulvároldal beindulása óta ugyanakkor a reklámcég csak árnyéka régi önmagának, 2022-re 333 millióra apadt a bevétele, miközben a nyereség az ezen a szinten már csak kerekítési hibának tűnő 14 millió forint lett.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!