Az új balatoni versenypálya arca a Forma–1 történetének egyik legrosszabb pilótája

2023. május 25. – 09:40

Másolás

Vágólapra másolva

Két belize-i cég, százmilliós adótartozásokban érintett izraeli–magyar pilóta és a lélegeztetőgépes üzlet egyik főszereplője áll a rejtélyes balatonfőkajári versenypálya-beruházás mögött, írja feltáró cikkében a G7.

Mi is írtunk arról, hogy megnyitották a Balaton Park Circuit versenypályát Balatonfőkajáron. A létesítményben a Forma–1-en és a gyorsaságimotoros-vb futamain kívül bármilyen autó- és motorsporteseményt meg tudnak rendezni. A 4115 méter hosszú, 16 kanyart tartalmazó aszfaltcsík a hozzá tartozó kiszolgáló létesítményekkel az M7-es autópályától néhány kilométerre található.

A létesítmény magánpénzből, mintegy 75 milliárd forintból épült. A G7 gyűjtése szerint úgy építettek akár Forma–1-es és MotoGP-futamoknak megfelelő pályát, hogy alapvetően nem terveznek ilyen versenyeket rendezni, miközben ezek generálnak jelentősebb bevételeket.

A Balaton Park azt írta a G7-nek, hogy 7-9 százalékos éves hozamra számítanak, és alapvetően bérleti díjakból, jegyeladásból, közvetítési jogokból, reklámokból, cateringből és más rendezvényekből, például koncertekből várnak bevételeket. Ez éves szinten 5-7 milliárd forint profitot jelentene, ami a gazdasági lap szerint a Hungaroring példája alapján nehezen elképzelhető, ott az éves bevétel (tehát nem a nyereség) alig éri el ezt az összeget, a legmagasabb éves profit pedig 160 millió forint volt az elmúlt öt évben.

A Balaton Park projektjének arca egy korábbi Forma–1-es pilóta, egy Budapestre települt, magyar állampolgárságot szerző izraeli üzletember, Hanóch Nísszání, akinek több érdekeltsége is százmilliós adótartozást halmozott fel korábban.

Nísszánít sok újságcikk a világ valaha volt egyik legrosszabb Forma–1-es pilótaként tartja számon. Az üzletember ingatlanbefektetőként dolgozott, amikor megtetszettek neki az F1-futamok, és rájött, ő is versenyző akar lenni. Korábban nem ült gokartban vagy versenyautóban, de rendelkezett elegendő pénzzel, hogy a Minardit támogatva – melyben a magyar Baumgartner Zsolt is versenyzett korábban – a csapat pilótája legyen 42 évesen. Első színre lépésén, a 2005-ös Magyar Nagydíj egyik szabadedzésén aztán pár kör után kicsúszott a kavicságyba, de a kocsiból nem szállt ki, mert nem emlékezett arra, hogy a kormányt kivéve lehet kijutni belőle. Nísszání sokkal lassabb volt az összes többi versenyzőnél, egyesek szerint annyira, hogy már veszélyt jelentett a többi versenyzőre. Ezután nem szerepelt többet a Forma–1-ben. Fia, Roy Nissany jelenleg a Formula–1-es Williams csapat tesztpilótája.

A versenypálya és az üzemeltető végső tulajdonosát is belize-i cégek mögé rejtették el a G7 szerint, egy másik központi szereplő pedig egy magyar ügyvéd, aki a Válasz Online egy korábbi cikke szerint részt vett egy tízmilliárdos állami lélegeztetőgép-üzletben, egy korrupciós ügyben pedig vádlott volt korábban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!