Megint vizsgálja a GVH a már többször megbírságolt HelloPay termináljait
2022. november 9. – 11:23
A Gazdasági Versenyhivatal újabb vizsgálatot indított a HelloPay fizetőterminálok üzemeltetőjével szemben, mivel azt gyanítják, hogy a korábbi versenyhatósági bírságok ellenére megint tisztességtelen nyomást gyakorolhatnak a fogyasztókra az elvártnak gondolt borravaló mértékéről – áll a versenyhivatal közleményében.
A GVH 2019 végén egyszer már elmarasztalta a szolgáltatót azért, mert alapbeállításként 10 százalékos borravaló- és adománymértéket alkalmazott a terminálokon. Úgy találták ugyanis, hogy a terminál jelentősen korlátozta a fogyasztói döntést, különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények (időnyomás, zaj, tömeg stb.) között. A hatóság az eljárás eredményeként 20 millió forintos bírságot szabott ki a cégre, valamint eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától.
2021 végén aztán a GVH megvizsgálta, hogy a vállalkozás módosított-e a korábbi rossz gyakorlaton. Ekkor arra jutottak, hogy bár módosított a cég a korábbi rendszerén, továbbra is a fogyasztók döntési folyamatát megzavarva sugalltak egy „elvárt” 10 százalékos mértéket. A GVH Versenytanácsa ekkor 6 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra, amiért a hatósági tilalom ellenére is folytatta a tisztességtelen gyakorlatot.
A most indult versenyhatósági eljárás során azt vizsgálják, hogy a terminálhasználatkor jogsértően befolyásolják-e a felhasználókat. Teszik ezt például azért, mert „a rendszer vizuális kialakítása, a betűméret, illetve az előre meghatározott tájékoztatás (pl. ‘Kérjük állítsa be a borravaló mértékét: 0-20 %’) ugyanis gátolhatja a fogyasztókat abban, hogy önállóan, befolyásmentesen dönthessenek.”