Szén-dioxid-kvótákért cserébe vehetünk elektromos buszokat Németországtól

2022. október 25. – 15:41

Másolás

Vágólapra másolva

Annak érdekében, hogy Németország a 2013 és 2020 közti szén-dioxid-kibocsátási kvóta keretein belül tudjon maradni, a német állam Bulgáriától, Csehországtól és Magyarországtól is kvótákat vásárol

– jelentette be hétfőn a német Gazdasági és Klímavédelmi Minisztérium. Németország az Európai Környezetvédelmi Tanács ülésén ragadta meg az alkalmat az összesen 11 millió éves kibocsátási egység (Annual Emission Allowances – AEA) vételi szerződésének megkötésére az érintett országokkal. Egy AEA egy tonna szén-dioxidnak felel meg, melynek jegyzési ára cikkünk írásának idején 77 euró volt, azaz a három ország összesen több százmillió eurós bevételre számíthat. Azonban a közleményből nem derül ki, hogy a 11 millió kibocsátási egységből mennyit ad el Magyarország – amint megtudjuk, természetesen frissítjük cikkünket.

Mi fán terem az uniós szén-dioxid-kvóta?

Az EU, amely a harmadik legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó a világon, és a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében (2050-re konkrétan a zéró emissziót tűzte ki célul) 2005-ben létrehozta a kibocsátás-kereskedelmi rendszert, mely Unió-szerte több mint 10 ezer erőmű és gyár – ebből . Magyarországon 229 létesítmény – számára határoz meg egy szén-dioxid-kibocsátási küszöböt. A küszöböt el nem érő vállalatok a megmaradt szén-dioxid-egységeiket eladhatják.

A szerződést aláíró Sven Giegold államtitkár beismerte, hogy Németország – elsősorban a közlekedési és az építőipari kibocsátások miatt – nem tudta volna teljesíteni a hétéves időszakra vállalt klímacélokat. A Zöldek politikusa keményen ostorozta a 2021 előtt nyolc évig kormányzó nagykoalíció „gyenge klímapolitikáját”, és szerinte most még „olcsón megúszták” az AEA-vásárlással, ha nem következik be változás, a jövőben könnyen belecsúszhatnak akár egy nagyobb bírságba is.

Giegold úgy vélte, az európai kvótakereskedelmi rendszer erénye, hogy a vételi díjat az eladó félnek klímavédelemre kell költenie. Magyarország például elektromos meghajtású buszokat fog venni.

A szerződés véglegesítésére a közlemény szerint csak 2023 februárjában kerül sor, a részleteket is akkor fogják nyilvánosságra hozni.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!