Franciaország 7000 euróval támogatja az alacsony jövedelműek villanyautó-vásárlását

2022. október 18. – 12:56

Másolás

Vágólapra másolva

Havonta 100 euróért bérelhetnek majd villanyautót az alacsony jövedelműek 2024-től Franciaországban, erősítette meg az erről szóló korábbi hírt Emmanuel Macron elnök, aki a Les Echos-nak adott hosszú interjút a héten zajló Párizsi Autószalon apropóján. A beszélgetésben szó esett arról is, hogy az állam kész stratégia szerint támogatja a hazai autóipar átalakulását, a munkahelyek megőrzését, illetve a külföldi beszállítóknak való kiszolgáltatottság csökkentését.

Macron emlékeztetett, hogy a jövő hónaptól Franciaországban is készülnek majd elektromosautó-akkumulátorok, 2027-től minden helyben gyártott villanyautóba belföldről származó áramforrást szerelnek, és ettől az időponttól Franciaország a fontos alkatrész exportőrei közé lép elő.

A villanyautózás kilátásaival kapcsolatban elemzők és az iparág szereplői is szkeptikusak. Luca de Meo, a Renault-csoport vezérigazgatója tegnap, az autószalon első napján újságírók előtt fejezte ki aggályát azzal kapcsolatban, hogy mikor kerülhet azonos szintre a benzines, illetve dízelmotoros autók és a villanyautók ára. Ezek közt jelenleg akár több millió forintnak megfelelő különbség van. A Renault várhatóan 2030-tól kizárólag villanyautókat forgalmaz majd, de valószínű, hogy a francia központú konszern tagja, az olcsóbb típusairól ismert Dacia később vezeti ki kínálatból a belső égésű motoros modelleket.

„Újra kell tárgyalni az Európai Unió azon tervét, mely szerint 2035-től teljesen betiltanák a belső égésű motorral szerelt típusok forgalmazását” – a kijelentés Carlos Tavarestől, a Citroënt, a Fiatot, az Opelt és a Peugeot-t összefogó Stellantis autóipari egyesülés első emberétől származik. Tavares az átmeneti megoldásként tekintett lágy hibridek jelentőségét hangsúlyozta, mert mint mondta, ezek költséghatékony megoldást kínálnak, hiszen a kétféle hajtási mód előnyeit ötvözik, akár 50 százalékkal kisebb szén-dioxid-kibocsátás mellett. Nem Tavares az első autóipari vezető, aki szerint munkahelyek tízezreinek megszűnésével fenyeget a gyorsított zöld átállás.

Az EU javaslatcsomagjának sokak által fájlalt eleme, hogy a konnektorról is tölthető plug-in hibrideket is csupán 2030-ig tekintenék alacsony kibocsátásúnak, miközben a gyártók ezeknek a benzines és elektromos hajtású típusoknak fontos szerepet szántak a teljes átálláshoz vezető úton, ezért több milliárd eurót fektettek a fejlesztésükbe.

Macron szerint az újautó-vásárlók gyorsuló ütemben fordulnak majd a villanyautózás felé. Az elnök az interjúban ezt azzal támasztotta alá, hogy 2017-ben a teljes francia piac mindössze egy százalékát tették ki a helyikibocsátás-mentes típusok, ez az arány manapság már tizenhárom százalék, és öt éven belül elérheti a teljes eladott újautó-mennyiség harmadát. A franciaországi vásárlási támogatások rendszere szintén átalakul.

A legkisebb jövedelemmel rendelkező háztartások az eddigi 6000 helyett 7000 euró (kb. 3 millió forint) támogatást kapnak a környezetbarát típusokra, míg a magasabb jövedelműeknek szánt kedvezmény 5000 euró lesz.

A lendületes bővülést Macron egyrészt a gyártók kínálatának lendületes átrendeződésére alapozza, másrészt Franciaország töltőoszlop-telepítésekkel kapcsolatos terveire is. Eszerint bár jelenleg 70 ezer nyilvános töltőpont üzemel az országban, számuk 2023 első negyedévének végére elérheti a százezret, 2030-ban pedig már egymillió helyen lehet majd újratölteni az elektromos autók lemerülő akkumulátorát. Erre azért is lesz szükség, mert az elnök szerint az új évtized elején mintegy kétmillió villanyautó készülhet majd Franciaországban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!