Kritikus időszakban leállt a Mátrai Erőmű, de immár újra üzemel

2022. szeptember 28. – 10:56

frissítve

Kritikus időszakban leállt a Mátrai Erőmű, de immár újra üzemel
Steiner Attila körforgásos gazdaságért felelős államtitkár beszél az MVM Mátra Energia Zrt.-nél – Fotó: Komka Péter / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Pakson is karbantartás zajlik, nem süt eléggé a nap, a gáz pedig drága. Ezért fokozott figyelem hárul a „Mátra” szenes termelésére.

Elsőként a Portfolio.hu jelezte, hogy leállt a Mátrai Erőmű. Később több Heves megyei újság is követte, hogy mi történhetett, itt a HEOL rövid cikke érhető el. A Portfolio mindenesetre úgy tudja, hogy szeptember 25-én 500 MW-os teljesítményről kezdett el csökkeni a termelés, szeptember 26-án, hétfőn délelőtt 10 órakor pedig már teljesen leállt az üzem, ami estére sem változott meg.

A HEOL azt írta, hogy a 220 megawattos III-as blokk vasárnap 20:43-kor forrcsőszakadás miatt esett ki az üzemből, a 232 megawattos V-ös blokk pedig villamos eredetű külső hiba miatt nem tudott termelni.

Természetesen megkerestük az MVM és a MAVIR illetékeseit. A MAVIR az oldalán olvasható adatokra irányította a figyelmünket, mert – mint hallottuk – azt, hogy mi történt, nem tudja kommentálni.

Az MVM válaszában annyit jelzett, hogy

„a hétvége folyamán az erőműben kisebb karbantartási munkálatokat hajtottak végre. Ezek mostanra lezárultak, az erőmű rendben üzemel”.

Ezt más is megerősítette számunkra, igaz, annyit hallottunk, hogy a tervezettnél ugyan valamivel kicsit később, de tényleg sikerült elindítani a termelést.

Korábban már úgy tűnt, hogy Mátra termelése mint szenes erőmű visszaszorul a szén elleni európai fellépés miatt, de amióta felértékelődtek az elérhető árú, vagyis hazai forrásból előállított áramtermelési módozatok, szerte Európában reneszánszát éli a szén.

Nemcsak a korábban sokat kárhoztatott, piszkon energiát előállító Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában vagy Ukrajnában, de még Németországban is, amelynek jelképes aktusa volt, amikor az államvasutak prioritást adott a szenes vagonoknak.

Magyarországon most éppen azért jött rosszul a kiesés, mert az energiamixünk minden elemében van valami fennakadás. Paks 1 karbantartás miatt nem megy 100 százalékon, a szeptemberi borús napok miatt a sok naperőmű sem hozza a remélt termelést, a földgáz pedig drága, így a rugalmasan bekapcsolható gáztüzelésű erőműveket sem éri meg nagyon üzemelteti. Marad az import, ami az egyre súlyosabb külkereskedelmi egyensúlyhiány alatt minden, csak nem örömteli.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!