Az American Airlines is berendelt 20+40 ultragyors utasszállító repülőt
2022. augusztus 17. – 14:37
frissítve
Az American Airlines és a Boom Supersonic szerdán bejelentette, hogy megállapodást kötöttek 20 darab Overture szuperszonikus repülőgép vásárlásáról, további 40 darabos opcióval. A légitársaság ki is fizette az első 20 gépre az előleget, aminek összege üzleti titok. Az American Airlines már a második nagy légitársaság, ami feltette a pénzét az ultragyors légi közlekedés visszatérésére.
A megállapodás még függ az amerikai biztonsági tesztek eredményétől, a Boom ugyanis korábban soha nem épített szuperszonikus utasszállító repülőgépet. A légitársaság szerint a Boomnak meg kell felelnie az ipari szabvány működési, teljesítmény- és biztonsági követelményeinek, valamint az egyéb általános amerikai szabályoknak.
Június elején, mint megírtuk, az amerikai United Airlines jelentette be, hogy 15 új szuperszonikus utasszállító repülőgépet kíván vásárolni, amivel 2029-ben, 26 éves kihagyás után újraindulhatna a szuperszonikus repülés. Az Overture névre keresztelt repülőgépeket a denveri székhelyű Boom nevű vállalat gyártja, amely újoncnak számít a szuperszonikus repülés területén.
A United Airlines is attól tette függővé az összesen 3000 millió dolláros (850 milliárd forintos), azaz gépenként 200 millió dolláros megrendelést, hogy a Boom gépei megfelelnek-e majd a biztonsági előírásoknak. A légitársaságnak vételi opciója van 35 további gépre is.
Az Overture várhatóan 1805 km/h-s (1,7 Mach) sebességre lesz majd képes, ami kétszer olyan gyors, mint egy tipikus utasszállító, melyek körülbelül 900 km/h-val szoktak repülni, azonban elmarad a Concorde sebességétől, amely 2,180 km/h-s (2,04 Mach) sebességre, azaz több mint kétszeres hangsebességre volt képes.
A gép különlegessége – azon kívül, hogy az első szuperszonikus utasszállító lenne a Concorde óta – hogy a tervek szerint teljes mértékben biokerozin fogja hajtani, így nettó zéró lesz a kibocsátása. A tervek szerint a Boom 2025-re szállítaná le az első gépet, amely 2026-ban repülhetne először, és 2029-ben szállíthatna először utasokat.
Az előd: a Concorde
Az Overture elődjének számító Concorde-ból összesen húsz repülőgép épült Franciaországban és az Egyesült Királyságban. Ezek közül hat volt prototípus vagy tesztrepülőgép. Egyformán hét-hét példányt adtak át az Air France és a British Airways részére. Története során egyszer, 1985. szeptember 14-én a British Airways G-BOAF lajstromjelű Concorde-ja Budapesten járt.
2003. április 10-én a British Airways és az Air France egy időben jelentette be, hogy a Concorde járatait kiveszik a menetrendből, és az év végéig a gépeket szolgálaton kívül helyezik. A döntést több tényezővel indokolták, így az egyik a párizsi baleset következtében jelentkező csökkenő kereslet, továbbá a 9/11-es eseményeket követő megtorpant utazási piac és növekvő gépparkfenntartási költségek voltak.
A baleset
2000. július 25-én a Concorde fekete napján felszálláskor hibát jelzett a kettes számú hajtómű. 370 km/h sebességnél a pilóta rádión jelentette az irányítótoronynak, hogy meghibásodás miatt kényszerleszállást próbálnak meg végrehajtani a pár kilométerre lévő Le Bourget repülőtéren. 14 óra 44 perckor a repülőgép a Hotelissimo nevű szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű külvárosában. A balesetet a repülőgépen utazók közül senki sem élte túl, továbbá a szállodában tartózkodók közül négy ember életét vesztette. (Wikipédia)