Portfolio: 800 ezer autó esik ki a kedvezményesen tankolók köréből

2022. július 30. – 14:56

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A Portfolio kormányközeli forrásokból úgy értesült: az ársapkás tankolást szűkítő szombati kormányrendelettel a személygépkocsik mintegy 20 százaléka, 800 ezer autó esik el a 480 forintos tankolás lehetőségétől. Mivel ezek a céges üzemben levő autók az átlagosnál többet futhatnak, a fogyasztást az intézkedés nagyobb arányban érinti. A 800 ezres a számban valószínűleg a dolgozóknak juttatásként adott, és a sima cégautók is benne vannak.

A magyarországi személygépkocsi-állomány 2021-ben átlépte a 4 milliót. A külföldiek és a 7,5 tonna feletti járművek korábbi kizárása a fogyasztás negyedét érintette, a mostani lépésnek hasonló lehet a hatása, vagyis az országos fogyasztás kb. fele maradhat a 480 forintos szinten – értékelt a Portfolio.

A cégek által üzemeltetett autók kiesése az ársapkás benzinre jogosultak köréből leginkább a kisebb áruszállító cégek, illetve az egyéb, autózáshoz kötött szolgáltatást kínáló cégek költségnövekedésén keresztül érintheti a lakosságot. De nincsenek kevesen azok sem, akik juttatásként kapott cégautót használnak, az ő üzemanyag-költségük is drasztikusan nő szombat déltől. Tehát a cégek számára megdrágul ez a dolgozói juttatás – avagy mostantól már nem lesz olyan csábító cégautóval járniuk a dolgozóknak, ha azt maguknak kell tankolniuk.

A G7 tavaly részletes cikket közölt a magyarországi, dolgozói juttatás gyanánt adott cégautókról. Ebből kiderül, hogy 2020-ban a magyar utakon futó összes személyautónak már a 7 százaléka céges volt, az összes személygépkocsival megtett kilométer 14 százalékát a céges autók adták. A portál 266 ezerre becsülte a juttatásként adott cégautók számát 2020-ra.

A cégautók száma azért bővült dinamikusan az elmúlt években, mert adózásban sokkal kedvezőbb ezt a juttatást adni a dolgozóknak, mint ennek bekerülési összegét nettóban kifizetni nekik. A cégautók tankolásában nincs egységes modell, van, ahol a cég fizeti a teljes benzinköltséget, de olyan is, ahol egy adott kilométerszám (ezt jellemzően a munkába járáshoz igazítják) felett már a dolgozó saját költségen vásárolja a benzint. Az új szabályozásban érintett, legalább 266 ezer juttatásként adott cégautó tehát szombattól jelentősen drágábban tankol, ezt pedig részben a vállalatok, részben a sofőrök fizetik majd meg.

Ez levehet a cégautók vonzóságából, amire rásegít az is, hogy tartósan megduplázódik a cégautók közterhe. A kormány eredetileg még az extraprofitadós körben vezetett be adóemelést erre a tételre, és csak 2022 második felére vonatkozott volna, de a költségvetéshez kapcsolódó egyik törvénnyel időhatár nélkülivé tették a duplázást.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!