Egy törvénymódosítás jövő január elsejei hatállyal megszünteti a papíralapú vendégkönyvek használatát, közölte szerdán a Magyar Turisztikai Ügynökség. A szálláshely-szolgáltatók által régóta várt intézkedéssel megszűnik a kétszeres nyilvántartás-vezetési kötelezettség.
A nagyjából 46 ezer magyarországi szállásadónak 2020 óta szálláshelykezelő szoftvert kell használniuk, miután 2019-ben elindult a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ. Számos önkormányzat viszont rendeletben máig előírta a papíralapú vendégkönyv vezetését, ami dupla adminisztrációs terhet jelentett.
A szálláshelyek online adatrögzítése és adatszolgáltatása mára már stabil rendszerré vált, így a szektor digitalizációja és adminisztrációs terheinek csökkentése tovább folytatódhat – olvasható az MTÜ közleményében.
Az ügynökség arra is felhívja a figyelmet, hogy a törvénymódosítás hatályba lépését követően a szálláshelyeken az idegenforgalmi adó (ifa) bevallásával kapcsolatos adminisztrációt is kizárólag a szálláshelykezelő szoftverében vezetik majd. Így januártól a jegyzők is kizárólag a szoftverekben lévő adatok alapján ellenőrizhetik az egyes szálláshely-szolgáltatók 2023-as és későbbi évekre vonatkozó ifabevallásainak adatait.