Brit vasúti sztrájk: leállt Nagy-Britannia, a kormány közvetlenül nem tárgyal
2022. június 21. – 11:34
frissítve
A vasutasok reálkeresete valóban biztosan romlani fog, de a magas infláció és a brexit okozta brit gazdasági nehézségek miatt most felelőtlenség lenne a nagyobb béremelés és a szükségtelen álláshelyek védelme – vélik a brit politikusok.
Nagy-Britannia megállt. Június 21-én, kedden a brit vonatoknak mindössze a 20 százaléka jár, ráadásul csütörtökre és szombatra további két sztrájkot terveznek a szakszervezetek. Grant Shapps közlekedési miniszter eközben elutasította azt, hogy a brit kormány a vasúti sztrájkról szóló tárgyalásokba beavatkozzon.
Mick Lynch, az RMT, vagyis a közlekedési dolgozókat tömörítő, legfontosabb szakszervezet főtitkára elmondta, hogy a tárgyalások hétfőn sem vezettek eredményre, így Angliában, Walesben és Skóciában több millió utas észlel jelenleg is fennakadást – írja a BBC.
Harc a magasabb bérért és a leépítések ellen
A legfontosabb vasúti munkáltató, a Network Rail és 13 további vasúti szolgáltató munkatársai éjfélkor fejezték be a munkát, de a londoni metró (a Tube) munkatársai is sztrájkolnak. A munkavállalók nagyobb fizetéseket szeretnének, de a munkahelyek megszűnése ellen és a nyugdíjak értékállósága miatt is küzdenek.
A vasúti sztrájk kapcsán Boris Johnson brit kormányfő „észszerű kompromisszumot” szeretne, de azt hangsúlyozta, hogy a „túl magas követelmények” megnehezítik a növekvő infláció megállítását. Az Egyesült Királyságban már 9 százalék az infláció, az állam eladósodottsága is gyorsan nő, lassan megközelíti a GDP-t (jelenleg annak 92 százaléka) és a brexit után a brit külkereskedelmi hiány menedzselése is egyre nehezebb.
Állás lenne bőven
Ugyanakkor éppen a munkahelyek védelme kevésbé tűnik fontosnak, hiszen gyakorlatilag Nagy-Britanniában is éppen a munkaerőhiány okoz gondot, a munkanélküliség mindössze 3,8 százalék.
A politikusok egy része közben a szakszervezeteket máris azzal vádolja, hogy a követeléseikkel még rosszabb munkaerőpiaci helyzetet gerjesztenek, mert az ingázás segített kisimítani a strukturális munkanélküliséget, ám ha nehezebb a közlekedés, ez is kevésbé lesz járható út.
A politikusok ezért részben a vasutasok ellen hangolják a közvéleményt, Christine Jardine skót liberális politikus úgy írta le őket, mint akik cserbenhagyták az embereket,
„rendőrök, egészségügyi dolgozók, vizsgázó diákok és iskolás gyerekek szenvedtek ma amiatt, mert sztrájk volt, és ez nem jó”
– mondta.
Sok a gond
Londonban a Brexit óta amúgy is sokat romlott az utazás „élhetősége”, például a továbbra is nagy forgalmú londoni reptereken az automatizált, de rendkívül nehézkes útlevél-ellenőrzések miatt gyakori az 1-2 órás várakozás is a bejutásra.
Boris Johnson ebben a helyzetben azt gondolja, hogy a
„közszféra szorgalmas munkavállalóit meg kell becsülni, de a béremelésnek arányosnak és kiegyensúlyozottnak kell lennie.”
A Network Rail továbbra is arra kéri az utasokat, hogy csak szükség esetén közlekedjenek vasúton, mert a szolgáltatás nagyon limitált lesz.
Az RMT vasúti szakszervezet viszont azzal vádolta a kormányt, hogy megakadályozza a munkaadókat abban, hogy valóban szabadon tárgyaljanak a fizetésről. Shapps azonban azt mondta, hogy rontana a helyzeten, ha a felettesek, vagyis a miniszterek bekapcsolódnának a tárgyalásokba, mert a munkaadók dolga, hogy találkozzanak a szakszervezetekkel.
Az álláspontok nem közelednek
Az RMT szakszervezet legalább 7 százalékos béremelést kér a megélhetési költségek emelkedése ellensúlyozására, de azt állítja, hogy a munkaadók legfeljebb 3 százalékot ajánlottak fel, ráadásul csak azzal a feltétellel, hogy elfogadják a munkahelyek leépítését.
A munkavállalók helyzete valóban romlani fog, már csak az a kérdés, hogy mennyivel, hiszen a Bank of England előrejelzése szerint az infláció ősszel elérheti a 11 százalékot, a brit árak az elmúlt 40 év leggyorsabb ütemében emelkednek.
A szakszervezeti vezetők nem akarják elfogadni, hogy a vasúti dolgozóknak el kellene fogadniuk több ezer állásleépítést, csökkentett nyugdíjat, rosszabb feltételeket és reálbércsökkentést.
A munkaadók szerint azonban ha a dolgozók a sztrájkkal csak még inkább arra ösztönzik az utasokat, hogy más utazási módra váltsanak a kiszámíthatatlan vasút helyett, akkor még kevesebb vasutasra lesz szükség.
A BBC forrásai arra is rámutatnak, hogy körülbelül 60 találkozót tartottak már a munkaadók és az RMT között a vita apró részleteiről, és vélhetően a közlekedési miniszter jelenléte sem vinné előre a tárgyalásokat.