Horvátország is befagyasztotta az üzemanyagárakat

2022. június 20. – 11:07

frissítve

Horvátország is befagyasztotta az üzemanyagárakat
INA-benzinkút a festői szépségű Solana közelében – Fotó: Jakub Porzycki / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Volt ugyan egy ilyen félreértés, de ettől még a horvátok automatikusan nem tankolhatnak nálunk olcsón.

A horvát kormány az autópályák kivételével két hétre rögzítette az üzemanyagok kiskereskedelmi árát – közölte Andrej Plenkovic horvát kormányfő hétfői sajtótájékoztatóján. A rendelet a 95-ös oktánszámú benzinre, valamint a dízelre vonatkozik, a prémium üzemanyagok szabadárasak maradnak mindenhol.

Az eurosuper 95 árát 13,50 kunában (715,50 forint), az eurodízelét 13,08 kunában (693,24) határozta meg a kabinet. A kormányfő kiemelte: ha nem avatkoznak be, keddtől a benzin ára 14,57 kunába, a dízelé 14,06 kunába kerülne. Ezek az árak most az autópályákra lesznek érvényesek – mondta, hozzátéve, hogy az ársapka a horvát benzinkutak 94 százalékát érinti – írja az MTI.

Horvátországban volt már hatósági árképzés, de az elmúlt időszakban nem maximálták a kőolajtermékek árát. Zágráb ehelyett rögzítette a kereskedői árrést, és ideiglenesen csökkentette a benzin és a gázolaj jövedékiadó-mértékét.

Aki emlékszik a hazai hatósági árképzésre, abban volt némi kitétel arra is, ha egy környező országban is hatósági áras a benzin.

A jogszabály arra is kitért, hogy a külföldi rendszámú gépjárművek is tankolhatnak a magyar „rezsiáron”, ha olyan államjelzés szerinti országból érkeznek, ahol az üzemanyag hatósági áras termék, és ezen országban a magyar autók is tankolhatnak hatósági áras üzemanyagot. Ezen országok listáját a külpolitikáért felelős miniszter rendeletben állapítja meg.

Vagyis fogalmazzunk úgy, hogy a magyar jogszabályban van erre elméleti lehetőség, de Szijjártó Péternek engedélyeznie kell és ki kell hirdetnie ezt a lehetőséget. Mindenesetre, a horvát szabályozás részleteinek ismerete nélkül is úgy tűnik, hogy a magyarok vélhetően az olcsó áras kutaknál szintén a fixált áron tankolhatnak.

Ami pedig a hazai ársapkát illeti, immár október 1-ig áll fenn az árrögzítés. A piactorzított hatósági ár novemberben már egyéves lesz, aminek természetesen a magyar autósok biztosan örülnek, de piaci szempontból az biztosan káros, hogy

ez már sok fogyasztó tudatába beépül, innen egyre nehezebb lesz valaha is visszajönni a realitásokba.

Amikor majd a kormány eltörli a hatósági árat, azt biztosan nagy felháborodás fogja övezni, még akkor is, ha valójában majd annyi történik, hogy valaminek meg kell fizetni a piaci árát. Az unión belül politikai szinten pedig azzal húzogatjuk a többiek bajszát, hogy megkülönböztetjük az unió állampolgárait.

Horvátország mindenesetre lényegesen magasabb szinten rögzít, nálunk optikailag ma már dupla az ár (valójában azért még nem, de 830 forint most a piaci dízel, és 480-at kell fizetni). A Mol egyelőre az extraadók mellett is bírja ezt a terhelést, de most különösen nehéz időszaka érkezik, elindult az iskolai szünet, a hagyományok szerint a benzinfogyasztásban most indul a főszezon.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!