Megjelentek a párhuzamos benzinárak: 700 forint felett a piaci benzin és 715 a dízel

2022. május 27. – 10:44

Megjelentek a párhuzamos benzinárak: 700 forint felett a piaci benzin és 715 a dízel
Aktuális üzenet egy töltőállomáson – Fotó: Róka László / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

A kormány döntése értelmében péntektől már eltérő áron tankolhatnak a magyarok és a külföldiek. Mi történt a kutakon?

Csütörtök éjfél előtt szlovák és román rendszámú autók rohamozták meg a határ menti benzinkutakat. Sokaknak megérte az a 6-8 ezer forintos árelőny, amit egy tankolással el lehetett érni.

Hirtelen azért lett ekkora sietség, mert péntektől már a hazai töltőállomásokon a benzinkutasoknak meg kell különböztetni a magyar autókat a világ maradékától, előbbiek 480 forinton kapják az alapüzemanyagok literjét, utóbbiak 200 forinttal drágábban.

Állandó babrálás

Akadnak olyan helyzetek, amikor a kormányzat számára kedvező hatás és a racionalitás nagyon eltérhet. A benzinpiac az elmúlt hetekben-hónapokban egy ilyen, teljesen kaotikus, szinte hetente újraszabályozott terület volt, ami nyilván a gazdaságnak, a töltőállomásoknak, az ellátási lánc szereplőinek nem kedvezett, de azzal, hogy állandóan napirenden volt, a szavazópolgárok naponta értesülhettek arról, hogy a kormány megvédi őket a piactól, a valóságtól.

A jövőben ez még plasztikusabb lesz, hiszen amennyiben valaki majd tankol, akkor látja azt is, hogy mennyi lenne a piaci ár.

Na és mennyi lenne?

Mint a Holtankoljak.hu írja,

az ársapkának köszönhetően a hagyományos benzin és gázolaj kiskereskedelmi ára nem változik, a 480 forintos hatósági árak nélkül az alábbi átlagárakon lehet tankolni a hazai kutakon:

  • 95-ös benzin: 661 Ft/liter
  • gázolaj: 679 Ft/liter.

Aki azonban most körbenéz a városban, 7-essel kezdődő kiskereskedelmi árakat lát. Mi egy olyan kutat néztünk meg, ahol péntek délelőtt 706 forint volt a benzin ára és 717 forint a dízel. A jövőben tehát párhuzamosan él a két ár, és a kutasok élete annyiban még összetettebb lesz, hogy a magyar forgalmi engedéllyel rendelkező autók mellett azokat a külföldi kocsikat is 480 forintos literáron kell kiszolgálni, akik olyan országból érkeznek, ahol szintén hatósági áras termék az üzemanyag (Szerbia és Szlovénia). Ám utóbbiak csak akkor kapnak majd hatósági áron benzint, ha azt a külügyminiszter engedélyezi.

Idézzük pontosan ezt a szabályt, amely a Magyar Közlönyben jelent meg:

„Az üzemanyag nem hatósági áras termék, ha azt külföldi rendszámú jármű töltésének céljából értékesítik. Ettől eltérően hatósági áras üzemanyaggal tölthető a külföldi rendszámú gépjármű, ha a külföldi rendszámú gépjármű államjelzése szerinti országban az üzemanyag hatósági áras termék, és a külpolitikáért felelős miniszter rendeletben megállapítja, hogy ezen országban a magyar rendszámú gépjármű – a hatósági ár mértékét ide nem értve – legfeljebb a magyar szabályozás szerinti korlátozásokkal, hatósági áras üzemanyaggal tölthető.”

Nem is olyan egyszerű

A Magyar Közlönyben megjelent szabályok szerint az üzemanyag hatósági árát az üzemanyagtöltő állomás területén vagy más arra alkalmas helyen fel kell tüntetni, olyan magasságban és méretben, hogy az a közlekedési útvonalról jól olvasható legyen.

A kútoszlop kijelzőjén azonban már a kutak a nem hatósági, azaz a piaci árat fogják majd feltüntetni.

Vagyis, ha valaki 40 litert tankol, akkor amíg fogja a pisztolyt, pontosan ki is tudja számolni, hogy benzin esetében 40*181, azaz 7240 forintot spórolt neki az állam.

Amennyiben azonban a gépjármű honossága kétséget kizáróan nem állapítható meg, a kutaknak feladata, hogy „felhívja a vásárlót a gépjármű honosságának okirattal történő hitelt érdemlő igazolására”. Ha ezt nem sikerül teljesíteni, az üzemanyag csak nem hatósági áron értékesíthető.

Most így áll a történet

A benzinkutak mindenesetre elkezdték kiírni az oszlopokra a piaci árat, ennél nehezebb volt a matricákat, tájékoztató anyagokat a megfelelő helyekre elhelyezni, de az talán nem is volt reális, hogy egy éjfél előtt megjelenő jogszabályt percek alatt mindenki megvalósítson.

A sokféle változás után most így foglalható össze a történet:

  • A magyar állam üzemanyag-ársapkát vezetett be.
  • A benzinkutak, így főleg a kisebb családi kutak ezt nehezen viselték.
  • A magyar emberek sokat tankoltak az olcsó üzemanyagból.
  • Sokáig, döbbenetes mennyiségű külföldi is jött, kamionok, illetve magánemberek is, egy idő után már nemcsak a határ közvetlen közeléből érkeztek „benzin-turistáskodni”, de a rendszámok alapján távolabbról is.
  • Aztán a szabályok elkezdtek finomodni, jött a nagykereskedelmi ársapka, a kisebb kutak pénzügyi megsegítése, az adókedvezmény, a külföldi kamionok megkülönböztetése.
  • A legújabb intézkedés pedig – vélhetően egyfajta uniós vizsgálatot is kiváltva – a magyar és a külföldi (így akár más EU-s) állampolgárokat különbözteti meg.

A benzin ára eltérő a nyugati országokban, de a 2 euró feletti árak nem ritkák. Annak tényleg semmi értelme nem volt, hogy Magyarország fokozza az ellátási nehézségeit és a Mol terheit is azzal, hogy kedvezményes áron szolgálja ki a külföldieket.

Hogy ez a mostani megoldás mennyire lesz tiszta az uniós jog szerint, illetve hogy a következő hetekben milyen újabb változások várhatók az állandóan toldozott-foltozott ársapkás rendeletekben, azt a jó ég tudja. A jó szabó kétszer mér, aztán vág, a kormány itt inkább vagdos, de azért ha már ragaszkodik a lakosság védelmében a piactorzításhoz, pár hét vagy hónap után mindig méricskél is.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!