A lakosság már nem érez benzinhiányt, de a kereskedők még javában veszekednek

2022. március 23. – 16:38

A lakosság már nem érez benzinhiányt, de a kereskedők még javában veszekednek
Egy benzinkút árjelző táblája a hatósági ár bevezetése után 2021 novemberében – Fotó: Bődey János / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A Mol mindenkit kiszolgál, de a frissen szerződő töltőállomások csak annyi üzemanyagot kapnak, amennyivel az adott régió üzemanyagellátása összességében megoldható.

Március 24-re a kisebb töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége a Mol Nyrt. székhelyére performanszot szervezett, a Mol Nyrt. március 23-i háttérbeszélgetésével amolyan „megelőző csapásként” elébe vágott a kritikáknak.

A probléma ismert. A kormány bevezette a piactorzított hatósági árat, mind a nagykereskedelmi, mind a végfelhasználói ár kapott egy 480 forintos limitet, miközben a környező országokban 50-70 százalékkal drágább a benzin és a dízel.

Megnőtt a forgalom

Természetesen az anomáliára sokan lecsaptak. Március egyes napjaiban (9-én, 10-én) háromszoros kereslet jelent meg a kutakon, a magyar üzemanyagpiacot pedig 15 százalékos keresletnövekedés jellemezte. Az okok szerteágazóak, de mivel Magyarországon a hatósági ársapka miatt sokkal olcsóbb a benzin, mint a környéken, ezért

  • kialakult az üzemanyag-turizmus,
  • a teherautók a nemzetközi transzfereiket is úgy igazítják, hogy itt tankolhassanak,
  • a háborútól rettegő magyarok pánikvásárlásai is megnövelték a keresletet.

Így látja a Mol

Hazuga Károly, a Mol nagykereskedelmi igazgatója azt mondta, hogy bár minden hazai nagykereskedőnek szerződéskötési kötelezettsége van, a mintegy ezer fehér (családi tulajdonú) benzinkúttal, ám ellátási kötelezettsége senkinek sincs. És valójában most a piacon amúgy dolgozó importőrök, nagykereskedők nem igazán szolgálják ki megfelelően a kicsiket. Mindez eléggé érthető, hiszen ki szeretne a hatósági nagykereskedői áron, veszteséggel eladni benzint?

Márciusban mindenesetre kevesebb üzemanyag jött be az országba, a Mol finomítói ugyan gőzerővel termelnek, ahogy a logisztika (280 sofőr, 127 tanker) is próbálja állni a sarat, de mindenkinek nem jut azonnal annyi üzemanyag, amennyit szeretne.

Szakértői becslés

Ezért a Mol azt választotta, hogy a régi partnereit igyekszik azok igényei szerint kiszolgálni, az újonnan bejelentkező partnereknek pedig szakmai becsléssel megállapít egy olyan kontingenst, amit elvihetnek saját tankerrel, és ami a végfelhasználóknak elegendő.

Ezt keveslik sokszor azok a töltőállomások amelyek amúgy nem a Molt használták eddig, de most átszerződtek. Ez a mindennapokban azt jelenti, hogy az elmúlt 15 napban több mint 50 új cég érkezett partnernek.

A Mol őket is ellátja üzemanyaggal, folyamatos a kiszolgálásuk vevőfuvarral, átmeneti logisztikai problémák a meglévő ügyfeleknél voltak (e hét hétfőtől már nagyjából normális volt a működés) – hangzott el.

A performansz

A tiltakozást szervező Független Benzinkutak Szövetsége állítólag 350 kutat tömörít (az összesen ezer kutas fehér piac harmadát), ők alapvetően nem molos beszállítási partnerek voltak, de most bejelentkeztek.

Az egész szakma abban bízik, hogy komolyan lehet venni azt a kormányzati ígéretet, ami szerint február 15-től tényleg csak három hónapra hosszabbították meg a benzinárstopot, és a választás utáni helyzetben talán enyhülhet a szavazatgyűjtési logika (olcsó rezsi, farhát, kamat, benzin), ugyanakkor az infláció ellen vívott egyre reménytelenebb küzdelem miatt arra is van esély, hogy maradnak a hatósági árképzések, hogy legalább a két számjegyű sávba ne lépjen be a pénzromlás.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!