Tisztességtelenül sürgetett az Alza, 3000 forintos kupont kap minden 2019-es vásárlójuk

2022. február 17. – 09:56

Másolás

Vágólapra másolva

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata szerint az Alza.hu a termékek egy részénél agresszíven, javarészt valótlan tartalmú üzenetekkel sürgette felhasználóit mielőbbi vásárlásra, ezért 40 millió forintos bírságot szabtak ki a webáruház üzemeltetőjére, egyúttal legalább 450 millió forint értékű fogyasztói jóvátételi programra kötelezték a céget, írja a GVH közleménye alapján az MTI.

A versenyhivatal 2021-ben indított vizsgálatot az Alza.hu üzemeltetőjével és cseh anyavállalatával szemben a webáruház kifogásolható értékesítési módszerei miatt. Az eljárás feltárta: a portál jogsértő módon sürgette a felhasználókat mihamarabbi vásárlására, amikor szembetűnő, villogó üzenetekkel – például „Jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt”; „A héten X ügyfél vásárolta meg ezt a terméket” – helyezte pszichés nyomás alá a felhasználókat. Ez önmagában véve is tisztességtelennek minősül.

A sürgető üzenetekben bemutatott adatokat ráadásul nagyrészt nem támasztották alá a számítási módszerek: a „Jelenleg X ügyfél érdeklődik” üzenet például nem az adott pillanatban ténylegesen érdeklődők számát, hanem a vállalkozáscsoport összeurópai, elmúlt teljes napi megjelenítéseit mutatta.

Ez az eljárás hasonló ahhoz, amiért a Booking szállásközvetítő 2020-ban – az Alzáéhoz képest mindenképp – gigantikus, 2,5 milliárd forintos büntetést kapott, igaz, ott más problémák is voltak. Erről 2020-ban még az Indexen írtunk.

Az Alza esetében GVH versenytanácsának döntése figyelembe vette többek között, hogy az üzemeltetők elismerték a jogsértést, lemondtak a jogorvoslatról és felülvizsgálták a kereskedelmi gyakorlataik megfelelőségét biztosító belső vállalati szabályzatukat. A hatóság tekintettel volt arra is, hogy az eljárás indítása után a cégek rövid időn belül maguktól felhagytak a kifogásolt magatartásokkal.

Bírságcsökkenté tételként vették figyelembe a cég által felajánlott jóvátételi csomagot is, amely szerint az Alza webáruház minden 2019-es vásárlója háromezer forint értékű kupont kap. A kedvezmény a következő egy évben használható fel bármely, 10 ezer forint feletti vásárláskor. A kuponokat az Alza 2022. április 17-ig küldi ki e-mailben minden jogosultnak, de SMS-ben, honlapján, közösségi oldalain és a sajtón keresztül is értesíti az érintetteket.

Abban az esetben, ha a kuponok felhasználásának összértéke nem éri el a 450 millió forintot, az Alza az eljárás során tett kiegészítő vállalások révén biztosítja a fogyasztók közvetlen kompenzálását. Amennyiben pedig a jóvátétel összege még így sem érné el a 450 milliós összeghatárt, a különbözetet a cégeknek bírságként kell megfizetniük. A webáruház üzemeltetőinek részletesen auditálniuk kell majd a hatóság felé a vállalások megtörténtét – közölte a GVH.

2021-ben egy 200 milliós GVH-birság megfizetése mellett az Emag is hasonló összegű kupont adott minden vásárlójának, esetükben 1,08 milliárd forint értékben, illetve további 2,88 milliárd forint értékben vállalták, hogy elősegítik a magyar vállalkozások online kereskedelmi jelenlétét.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!