A nagyobb hazai bankok egy részénél az adó-visszatérítések miatt akadoznak a digitális szolgáltatások
2022. február 11. – 13:22
A túlterhelést részben az adó-visszatérítések miatt megnövekedett adatforgalom, részben az ügyfelek tömeges belépései okozták.
A banki ügyfél már csak olyan, hogy amikor valami nagy változás van, szereti azt a saját szemével ellenőrizni.
- Ha egy bank netbanki rendszert vált, biztos, hogy fennakadással indul a rendszer, mert mindenki csekkolja, hogy megvan-e a pénze.
- De hasonló jelenség volt az is, hogy amikor elindult az azonnali fizetési rendszer, az ügyfelek tömege nézte meg, hogy amennyiben utal a párjának 2000 forintot, az tényleg másodpercek alatt átér-e.
Február 11-én szinte minden nagyobb banknál voltak kisebb fennakadások (olvasóink elsősorban a KH, az OTP és az Erste felől jeleztek döcögést, ami már csak a nagy számok miatt sem meglepő, hiszen ezeknek mind jó sok lakossági ügyfelük van).
A banki rendszerkapacitásokban eleve vannak sűrűsödések (minden hónap 5-e például ilyen nap, a legtöbb magyar cégnél ez a fizetések átlagos érkezése), de most a rendszerek hármas kockázattal találkoztak.
- A nagy mennyiségű adattömeg, adó-visszatérítések, extranyugdíj nagyon koncentrált adatcsomagokban terhelték meg a rendszert.
- A bankok nem pontosan erre az ütemezésre számítottak.
- Az sms-értesítések után kifejezetten sokan próbáltak belépni a rendszerbe, és vagy csak ellenőrizni a friss összeget, vagy annak megérkezése után pénzügyi műveletet is kezdeményezni.
A legtöbb banknál inkább reggel voltak nehézségek. A zavarok vélhetően hétfőig is eltarthatnak, mert az újabb adatcsomagok is beakadhatnak. A MÁK nemcsak február 10-én délután utalt, hanem február 11-én reggel is.
Az ügyfelek amúgy jellemzően sokkal egyenletesebben lépnek be a rendszerekbe, természetesen alapműködés esetén is vannak csúcsosodások, de most a legkülönbözőbb online felületek szokásos terhelésének negyvenszerese jelentkezett.
Az Erste azt jelezte számunkra, hogy
az egyszeri állami juttatások érkezésével kapcsolatos megnövekedett felhasználói aktivitás következtében a George App átmenetileg nem elérhető. A bank kollégái dolgoznak a probléma elhárításán.
Az átutalásokat a TeleBankon és a fiókokban akadálymentesen intézhetik az ügyfelek, ezeknek a tranzakcióknak a díjait a bank elengedi, illetve utólag jóváírja. A korábban megadott átutalások, rendszeres megbízások és csoportos beszedések teljesülnek. Az ügyfelek egyenlegüket az ATM-hálózaton keresztül vagy TeleBank automata önkiszolgáló menüpontjában ellenőrizhetik. A NetBroker és MobilePay alkalmazások továbbra is zavartalanul működnek.
A Bankholding tagbankjai közül a Budapest Bank és a Takarékbank fennakadás nélkül vette az akadályokat, az MKB-nál is csak rövid ideig tapasztalható lassulás jelentkezett. Érdekes, hogy a bankcsoport a fiókokban is érdemben megnövekedett forgalommal találkozott
– mondta el a csoport kommunikációs vezetője.
A Raiffeisen nem tapasztalt központi problémát. Az OTP, amikor elértük a bankot, éppen zavartalanul működött, igaz, korábban voltak lassulások, a K&H szolgáltatásaiban átmenetileg kimaradások jelentkeztek, míg a CIB Banknál a mobilbank akadozott.
Az UniCredit Bank válasza:
Az eBanking internetbanki rendszerünkbe való belépés eddig problémamentes a mai napon. Fennakadást nem tapasztaltunk. Ugyanakkor tegnap este és ma reggel olyan mennyiségű jóváírás (adó-visszatérítések, nyugdíjak) érkezett ügyfeleink számlájára, hogy a jóváírásokról szóló sms-ek a szokásosnál lassabban érkeztek meg a reggel folyamán azokhoz az ügyfeleinkhez, akik igényelték ezt a szolgáltatást.
Sokan érdeklődtek emellett telefonon is reggel és délelőtt, hogy megérkezett-e számlájukra a nyugdíjátutalás, ami valamelyest növelte a várakozási időt telefonos ügyfélszolgálatunkon. Késődélelőtt óta azonban már ebből a szempontból is a hónapban, a héten és a napszakban megszokott ritmusban dolgoznak kollégáink.
A K&H ezt jelezte nekünk:
Technikai hiba miatt továbbra is esetleges lassulások érzékelhetőek a K&H mobilbank, lakossági- és vállalati e-bank, valamint a weboldal egyes részeinek használata során. Kollégáink folyamatosan és elsődleges figyelemmel dolgoznak a hiba mielőbbi elhárításán a külső partnerek segítségével, hogy az okozott kellemetlenségeket a minimumra csökkentsük.
Ügyfeleink számára az ügyintézés bankfiókjainkban, valamint az ATM és bolti kártyás vásárlási szolgáltatás továbbra is rendelkezésre áll. Mindenkor tartva magunkat üzletszabályzatunkhoz, minden a kiesés miatt felmerült panaszos ügyet természetesen gondosan kivizsgálunk, ezért kérjük ügyfeleinket, hogy panaszukat jelezzék.
A megnövekedett érdeklődés nem csak a bankokat jellemezte, a NAV is adott jelzést:
„Tájékoztatjuk azokat az szja-visszatérítésre jogosult ügyfeleinket, akiknek a bankszámlájára utalja az előleget a NAV, hogy az utalás közleményében található tízjegyű azonosító szám nem az ügyfél adóazonosító jele, hanem a kiutaláshoz kapcsolódó ügyazonosító. Emiatt ne fáradjanak az adóhivatal megkeresésével.”