24.hu: Február elsejétől tényleg megérkeznek az egységes dobozú cigaretták a trafikokba

2022. január 30. – 12:20

24.hu: Február elsejétől tényleg megérkeznek az egységes dobozú cigaretták a trafikokba
Ismét fontos változás jön a trafikoknál Fotó: Kovács Attila / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Az intézkedés is a leszokást, a reklám végleges kitiltását segítheti, ugyanakkor versenyszempontból megkérdőjelezhető, hiszen a legnagyobb, a már korábban jól bejáratott márkák malmára hajtja a vizet.

Február elejétől gyakorlatilag az ország összes dohányboltjában már csak egységes csomagolásba helyezett cigarettákat lehet majd megvásárolni – értesült piaci forrásokból a 24.hu.

Korábban a Telex.hu is részletes elemzésben foglalkozott ezzel a kérdéssel. Akkori cikkünkben megírtuk, hogy a hazai cigarettapiac folyamatosan átalakul. Már itthon is hatott az egészségügyi kockázatokra figyelmeztető, erősebben dohányzásellenes korszellem, a mennyiségi mutatók alapján egy évtized alatt negyedével visszaesett a hazai fogyasztás. A termékeket drágította az, hogy igazodnunk kellett az uniós adóminimumokhoz, ez a jövedéki adó emelés egyébként a tavalyi inflációnak egy komoly összetevője is volt. A Covid miatt kisebb lett az ukrán határon át a forgalom, ez a csempészetet is nehezebbé tette.

A trafikrendszer vélhetően távol tartotta a fiatalokat is a cigarettától, az egyszerű termékvásárlástól, de minden pozitív fejlemény mellett arra is rádöbbentünk, hogy a csecsemőket és a nemdohányosokat is figyelembe véve, még mindig jutott, minden magyarra évi 45 doboznyi cigifogyasztás

Mindenesetre azt lehetett tudni, hogy 2022. január elsejétől újabb drasztikus változás jön, az egységes doboz. Ezeken már a felület első és hátsó oldalán 70 százalékban egészségügyi figyelmeztetés fog szerepelni. De rákerült a dobozra az is, hogy a filter egyszer használatos műanyagot tartalmaz, és a márkák színekkel, vagy betűtípussal sem különböztethetik már meg magukat, mert a dobozok egységes színalapon, teljesen azonos betűtípussal tüntetik fel a márkát.

Ennek vannak pozitív és negatív oldalai is, ha még kevesebb pozitív impulzus éri a fogyasztót, az remélhetőleg pozitívum, az viszont már eddig sem volt teljesen érthető, hogy a dohányipari termékek egy részén semmilyen „pozitív” egészségügyi információ nem helyezhető el (alacsonyabb károsanyag-, például kátránytartalom), így a fogyasztó a kisebb ártalmat segítő, mérsékeltebben káros termékeket nem találja meg.

Piaci szemmel pedig az egységes dobozról az is megjegyezhető, hogy az egységes csomagolás a koncentráció irányába hat, a nagy és ismert nyugati márkák malmára hajtja a vizet. Azokat ismeri a fogyasztó, azt kéri, új termékinformációkkal pedig nem találkozik.

Jelenleg a hazai piacon

• a Philip Morris 40 százalék feletti piaci részesedéssel vezet (övé a Marlboro, a Philip Morris, az L&M, a Chesterfield),

• a második a BAT (Sopianae, Pall Mall, Rothmans. Dunhill, Kent, Lucky Strike),

• a kisebbek között fontos szereplő az Imperial (Davidoff, Gauloises, John Player Special, West),

• a Japan Tobacco (Camel, Salem, Winston, Benson&Hedges),

• és van egy magyar tulajdonú cég, a Continental (Pannónia, Sláger és a Hungária).

A cigarettát magas adókulcsok terhelik, komoly állami bevételt jelent. Nincsenek ugyan egzakt számok, mert a trafikok forgalma és a cigaretta ára alapján is változik az adókulcs, illetve a bevételmegosztás, de az arányokat jól mutatja ez a konkrét számsor:

• 1620 forint – egy doboz 20 szálas cigaretta kiskereskedelmi ára.

• 1237 forint – összes adó (tételes és százalékos jövedéki adó és ÁFA).

• 200,6 forint – kis- és nagykereskedelmi árrés

• 172,4 forint – a dohánygyár nettó bevétele.

Vagyis a cigarettán még a trafik is többet keres, mint a gyártó, de a legtöbbet messze az állam. Természetesen ettől függetlenül a társadalomnak biztosan az az érdeke, hogy az egészségügyi ártalmak miatt ez a termék visszaszoruljon.

2022. február elsejétől jön a „nagy zöldség”, végképp eltűnnek a márkajellemzők a dohánytermékekről. hogy ez a nagy ügyben mennyire hoz eredményt, hamarosan meglátjuk.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!