A Mol-csoport 417 töltőállomást vásárol Lengyelországban, de a hazai Lukoil-kutakat is megszerzi

2022. január 12. – 11:28

A Mol-csoport 417 töltőállomást vásárol Lengyelországban, de a hazai Lukoil-kutakat is megszerzi
Lotos-kút – Fotó: Michal Flundra / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Lengyelország eddig lefedetlen terület volt, egy nagy összeolvadás megnyitotta a lehetőséget. Ám a Mol is ad kutakat a lengyeleknek.

A tőzsdén jegyzett Mol Nyrt. két fontos bejelentést is tett január 12-én délelőtt. A fontosabb hír, hogy a regionális olajcég belép Lengyelországba: 417 Lotos-töltőállomást vásárol meg 610 millió dollár értékben. A hálózat országos lefedettséget biztosít, és lehetővé teszi, hogy a vállalat megszerezze a harmadik pozíciót a lengyel üzemanyag-kiskereskedelmi piacon.

A tizedik ország

A megállapodással a Molnak több töltőállomása lehet a negyvenmilliós Lengyelországban, mint Magyarországon. A tranzakció részeként ugyanis a Mol 185 magyar és szlovák töltőállomást ad el a lengyel PKN Orlennek 259 millió dollár értékben. A PKN Orlen és a Lotos két külön cégnek tűnik, de nem teljesen azok, mert az egész ügylet a három nagy szereplővel jellemezhető lengyel piac két nagyágyújának, vagyis a PKN Orlennek és a Lotosnak a fúziójától függ. Ha az Európai Bizottság engedélyezi a tranzakciót, a Mol is zöld lámpát kap, a harmadik cég, a PGNiG külön marad.

A tranzakciók igen érdekesek, a varsói PKN gyakorlatilag megveszi a gdański Lotost (a felek korábban legendásan nem jöttek ki egymással), és ha meglesz a zöld lámpa, akkor a közös cég még a PGNiG-t is beolvaszthatja.

Oroszok nélkül

Lengyelországban eléggé vitatott, hogy összességében megéri-e a deal, mert a lengyeleknek ezt-azt el kellett emiatt adniuk. A gdański finomítóba például a szaúdi Aramco szállt be elég olcsón, és a pletykák szerint ezzel egy beszállítói pozíciót is nyert a szaúdi partner, a lengyelek közismerten nem az oroszokkal képzelik el a szénhidrogénüzletüket. Mindez egy kicsit a magyar belépésnél is okozhat politikai zavart.

Magyar, lengyel – két remek barát, de Varsóban örökké gyanakvással szemlélik Budapest Moszkva-közeliségét, és ez az energetikai együttműködéseknél is előjöhet mint szempont.

A lengyel tranzakcióval a Mol a tizedik országba lép be kiskereskedelmi üzletágával, portfólióját 1943-ról 2390 töltőállomásra növeli, kiskereskedelmi hálózatát pedig immár három tenger, az Adriai-, a Balti- és a Fekete-tenger határolja. A vállalat öt márkanév alatt működteti töltőállomásait régiószerte, ebbe beletartozik a nemrégiben megvásárolt 120 OMV Slovenija, valamint Szlovákiában és Magyarországon a 95 új Lukoil-töltőállomás is. Ezek a tranzakciók versenyhatósági jóváhagyás alatt vannak.

Kommentek

„A Mol számára ez a megállapodás jelentős lépést jelent azon a stratégiai átalakulási úton, amelyet 2016-ban kezdtünk el és felgyorsítottunk a tavaly frissített stratégiánkkal. Az azerbajdzsáni ACG olajmezőben lévő részesedés megszerzése, az új magyarországi poliolüzem építése és a Lengyelországba való belépésünk mind-mind fontos mérföldkövek a céljaink megvalósításához vezető úton. A mai bejelentés nemcsak a Mol, hanem az egész ország sikere, hiszen magyar vállalatként, évtizedek kemény munkájával építettük ki a régió egyik legjelentősebb kiskereskedelmi hálózatát”

– mondta Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója.

„Ez vízválasztó pillanat a lengyel üzemanyagipar számára. Hamarosan lezárjuk a Lotos Group akvizícióját, amely javára szolgál az egész lengyel gazdaságnak, mindkét érintett vállalatnak, ügyfeleiknek, alkalmazottaiknak és részvényeseiknek is”

– mondta Daniel Obajtek, a PKN Orlen igazgatótanácsának elnöke.

Jóváhagyások kellenek

Az akvizíció végleges jóváhagyásától függően a megállapodás részeként, a Mol összesen 185, azaz Magyarországon 144 és Szlovákiában 41 töltőállomást ad el 259 millió dollárért a PKN Orlennek. Érdekesség, hogy ezzel a Mol már mind a négy V4-es államban nagyon erős (legalábbis dobogós) piaci pozícióval fog rendelkezni, míg a céggel sok szempontból összefonódó, szintén sok országban aktív OTP ugyan több országban van jelen, de Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban nem aktív.

A Mol emellett azt is bejelentette, hogy megvásárolja a magyarországi Lukoil-töltőállomásokat működtető vállalatot, vagyis a Normbenz Magyarország Kft.-t, amely 79 töltőállomást üzemeltet Magyarországon Lukoil márkanév alatt. A ma bejelentett megállapodás egy 2021 márciusában lebonyolított akvizíció folytatása, amelynek során a Slovnaft, a Mol-csoport szlovák leányvállalata vásárolta meg a Normbenz Slovakia s.r.o. 100 százalékos tulajdonrészét és 16, Lukoil márkanév alatt működő szlovákiai töltőállomást.

A Normbenz eddig is érdekes cég volt, utolsó lezárt évében, 2020-ban 72,5 milliárd forintos forgalom mellett enyhén veszteséges volt, igaz, a tulajdonosa, a Norm Benzinkút Kft. szép nyereséget ért el. A cég végső tulajdonosa a ciprusi Normeston nevű társaság volt, amely már felbukkant magyar–orosz olaj- és ingatlanügyletekben. A cégnek sokáig Geszti László volt Mol-vezető és Fazakas Imre, az orosz–magyar szénhidrogén-kereskedelem egyik kulcsfigurája volt a meghatározó alakja, és az orosz Lukoil miután kiszállt, engedélyezte a kutaknál a Lukoil-logó használatát.