Szíjj László Szijjártó nyaralásáról: Nincs közvetlen befolyásom arra, hogy kik és mikor bérlik a cégem jachtjait

2021. december 13. – 08:18

Másolás

Vágólapra másolva

Az osztrák utak minőségét akkor érhetjük el belátható időn belül, ha a következő években megduplázzuk a bedolgozott aszfalt mennyiségét. Többek közt erről beszélt Szíjj László, az állami közbeszerzéseken rendre taroló Duna Aszfalt tulajdonosa a Portfoliónak adott interjúban.

Korábban jellemzően a politikai, négyéves ciklusok határozták meg itthon az útépítéseket, most viszont egy olyan időszakot élünk a kormányközeli vállalkozó szerint, amiben fontosak az útépítések, erre konkrét példaként a Magyar Falu Programot említi. „Százmilliárdokat költ az állam az alacsonyabb rendű utak felújítására is, ami már nagyon időszerű volt. Ugyanez elmondható az autópályára rávezető 2-3 számjegyű főútvonalakra is” – tette hozzá.

Ezt gyorsíthatja fel az koncesszió, a kormány 35 évre bérbe adja a sztrádákat a karbantartással és a további fejlesztésekkel együtt. „Egy ilyen konstrukcióban mindenki, a megbízó, a befektető, a szakma is egy irányba húz, nem játszanak bele a négyéves rövidebb ciklusok” – dicsérte a kormányzati koncepciót Szíjj.

Azt is megerősítette, hogy a Duna Aszfalttal érdeklődnek az autópálya-koncessziós pályázat iránt, és szeretnének részt venni a nyertes konzorciumban valamilyen formában, „erre ugyanis alkalmasak vagyunk”.

A Duna-csoport fejlődését egy-két kritikus évet leszámítva a rendszerváltás óta lineárisan fejlődőnek látja. „Nem kérdés, hogy a Közgép körüli anomáliák 2015-ben lehetőséget adtak számunkra egy dinamikusabb fejlődésre” – mondja Simicska Lajos cégére utalva.

Mint emlékezetes, „az anomáliát” Simicska és Orbán konfliktusa okozta. Miután a milliárdos egy gecinek nevezte a miniszterelnököt, cégével, a Közgéppel sorra bukta el az állami közbeszerzéseket, majd a 2018-as választás után gyakorlatilag az összes cégét átadta.

Nem velem kell megegyezni, ha valakinek egy kapubejárót kell leaszfaltozni

Az interjúban szóba kerültek Szíjj jachtjai is. A Lady MRD szuperjachton Szijjártó Péter, Mészáros Lőrinc és Homolya Róbert MÁV-elnök is eltöltött pár kellemes napot, a külügyminisztert 2020 nyarán fotózta le az Átlátszó újságírója a hajón.

„Kezdetben egy kisebb hajóval rendelkeztem, majd amikor láttam, hogy ezeket a jachtokat nagyon jó áron ki lehet adni, beruháztam még két nagyobb hajóba” – mondja a szigorúan csak gazdasági számításokra hagyatkozó Szíjj. A Covid-járvány miatt felértékelődött ez az üzlet, ezért azt tervezi és számolgatja, hogy a téli időszakra áttelepíti a hajókat a Karib-térségbe, így két szezonban is ki tudják őket használni.

„Egy jachtbérbeadásával foglalkozó cég tulajdonosaként nincs közvetlen befolyásom arra, hogy kik és mikor bérlik ki azt, vagy hogy éppen ki a bérlő vendége, ahogy nem velem kell megegyezni abban sem, ha például valakinek egy kapubejárót kell leaszfaltozni.”

Arról is beszélt, hogy az első, legkisebb hajó a kedvence, amely ugyanazt az élményt adja számára, mint amelyeken nagyobbak a terek. „Azt a fotósok sem követik annyira szorosan” – szúrja közbe itt a riporter. „Igen, és ezt tudnám a legolcsóbban kiadni” – válaszolt Szíjj.

Az interjúból kiderült, hogy nincs kedvenc projektje, mindegyiket sikerként éli meg. „Szerencsés ember vagyok, elmondhatom nagyon sok megépült létesítményekről, hidakról, utakról, hogy ezeket mi építettük, részt vettünk benne, bevallom, büszkeséggel tölt el” – fogalmaz Szíjj, aki a Forbes listája szerint 2020-ban az ország kilencedik leggazdagabb vállalkozója volt, vagyonát 184,8 milliárd forintra becsülték.

A márciusban megjelent beszámolója szerint a járvány ellenére minden eddiginél sikeresebb évet zárt 2020-ban Szíjj építőipari cége, a Duna Aszfalt Zrt. A vállalat a 2019-es 157 milliárd forint után 2020-ban 175 milliárd forintos bevételt tudhatott magáénak, amivel a nyeresége 24,35 milliárd forintról 26 milliárdra nőtt. Szíjj 7 milliárd forintos osztalékot tudott kivenni a cégből.