Eladja a felhasználók adatait a Facebook, de a Kúria szerint így is hirdetheti magáról, hogy ingyenes

2021. november 22. – 13:08

Másolás

Vágólapra másolva

Helyben hagyta a Fővárosi Törvényszék döntését a Kúria, miszerint nem jogsértő, hogy a Facebook magát ingyenesnek hirdeti – írja közleményében a Deloitte tanácsadócég jogi irodája.

A Gazdasági Versenyhivatal még 2016 októberében indított versenyfelügyeleti eljárást a Facebook ír leányvállalatával szemben, mivel a közösségi oldal nyitófelületén és súgóközpontjában 2010-től kezdve ingyenesként hirdették meg a cég szolgáltatásait. Igaz, az ingyenesség mellett viszont a közösségi portál munkatársai adatokat gyűjtenek a felhasználók érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól,

ami a GVH szerint jogsértő, hiszen úgy húznak pénzügyi hasznot a felhasználók a Facebooknak, hogy azzal nem voltak tisztában a regisztráció idején.

A versenyhivatal 2019 decemberi határozata szerint megtévesztő volt az ingyenesség hirdetése, hiszen ezzel azt sugallta magáról a Facebook, hogy nincsenek se kockázatai, se kötelezettségei a regisztrációnak. A jogsértő gyakorlat miatt a GVH 1,2 milliárd forintos bírságot szabott ki a Facebookra, amit a cég meg is támadott a Fővárosi Törvényszéken, majd a Kúrián is.

Mindkét testület a Facebooknak adott igazat az ügyben: a Kúria nemrég közzétett ítélete szerint az ingyenesség azt jelenti, hogy „a fogyasztónak nem kell a szolgáltatásért pénzbeli ellenértéket fizetnie”, vagy „nem szenved más érdemi hátrányt a szolgáltatás igénybevételekor”. Ennek a feltételnek a közösségi oldal megfelelt, a fogyasztókat pedig a regisztrációkor tájékoztatta az adatkezelési szabályzat és az általános szerződési feltételek is arról, hogy adatokat adnak át róluk, és kifejezett hozzájárulást is adnak az átadott adatok kezeléséhez.

Így az, hogy a Facebook ingyenesnek hirdeti magát 2010 óta, nem megtévesztő a Kúria szerint.

A Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda versenyjogi csoportvezetője, Miks Anna szerint nem volt egyedi eset a GVH megközelítése az ingyenesség fogalmáról, hiszen más országokban is hoztak hasonló ítéleteket a Facebook ellen. A kúriai döntés viszont egyértelművé tette, hogy a versenyhivatal értelmezése túlságosan kitágítja a jogszabályi kereteket, ezért nem elfogadható.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!