A legnagyobb amerikai ételfutár megérkezhet Magyarországra, miután felvásárolja a Woltot

2021. november 10. – 08:47

frissítve

A legnagyobb amerikai ételfutár megérkezhet Magyarországra, miután felvásárolja a Woltot
A Doordash futára New Yorkban 2020 decemberében – Fotó: Alexi Rosenfeld / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

A vevő, vagyis a DoorDash elképesztő vállalkozás, egymillió ételfutárral dolgozik. Az alapító-cégvezető, Tony Xu Kínából érkezett az Egyesült Államokba, szerette nézni a kosárlabdát a tévében, közben jól megtanult angolul. Cége ma 64 milliárd dollárt ér, csak viszonyításképpen, ez vagy tízszer annyi, mint a Mol Nyrt. kapitalizációja.

Egyelőre a magyar fogyasztó nem fog ebből semmit érezni, mert a tranzakció sok országban vár jóváhagyásra, nincs is döntés arról, hogy milyen menetrendje lesz a dealnek, de az üzlet így is nagyon érdekes.

A világ egyik legjobb üzlete a platform, a párosítás, a kétoldalú piac. Miről beszélünk?

  • Vannak szállásadók, és van sok millió turista, közöttük pedig ott van a Booking.com, és sok pénzt keres azzal, hogy közvetít.
  • Vagy vannak világszerte utasok és sofőrök, az ő platformjuk az Uber.
  • Ma már nemcsak fizikai bolhapiacok vannak, hanem virtuálisak is, mindenféle apróságra van eladó és vevő, na és közöttük az eBay.
  • Vagy akadnak biztosítók és biztosítást keresők, közöttük pedig a Netrisk.
  • És igen, éhes emberek, illetve éttermek és az ételek kiszállítására alkalmas futárok is szívesen egymásra találnak, ebben segít a DoorDash, a Wolt vagy éppen a Foodpanda.

Ha esetleg a DoorDashről eddig nem hallott, semmi baj, ők csak most fognak betörni a magyar piacra.

Szabályozási rémálom

A különféle államoknak, szabályozóknak, versenyhivataloknak ez az egész maga a halál. Hiszen a kétoldalú piacterek automatikusan ölik a versenyt, és a monopólium felé indulnak el. Miért?

Ha itt vannak a legjobb hotelek, majd én is itt keresek, én is itt hirdetem az apartmanomat, a platform előbb-utóbb túl erős lesz, diktálhat.

De ha éhes vagyok, miért mennék egy olyan piactérre, ahol alig van étterem, vagy drágább a kiszállítás, a legnagyobbra érdemes mennem, ott lesz a legszélesebb a választék.

A nemzeti hatóságok azonban utálják ezeket a sikercégeket. Nem is alaptalanul.

  • Ha egy albán nyaralni szeretne Albánia tengerpartján, abból miért a holland Booking.com gazdagodik?
  • Ha egy prágai a külvárosból betaxizna az U Flekú sörözőbe, abból miért egy kaliforniai cég szed jutalékot?
  • És ha én szeretnék enni egy pho levest, de lusta vagyok lemenni 500 méterre a vietnámi étterembe, hogy azt magam hozzam el, akkor abból miért egy helsinki vagy éppen egy San Franciscó-i központú cég keressen pénzt?

Hát, ilyen ez a show-biznisz.

A tranzakció

Na de akkor arról is emlékezzünk meg, hogy most mi történt. A legnagyobb amerikai ételfutár, a tőzsdén jegyzett DoorDash egy éven belül felvásárolja a finn Woltot. Utóbbi 2014-ben alakult, 23 országban működtet ilyen kereskedelmi platformot.

Az akvizíció lezárását követően Miki Kuusi, a Wolt társalapítója benne marad a cégben, ő vezeti majd a DoorDash Internationalt, és Tony Xunak (róla azonnal) tesz jelentést. A Wolt amúgy ma még főleg Európában aktív, de Japánban és Izraelben is ott van.

A mostani deal szerint a DoorDash 7-8 milliárd dollárért (az ár mindenféle esemény függvénye) veszi meg a Woltot,

Ha mindent jóváhagynak, várhatóan 2022 első fél évében zárul le a tranzakció. Akit további részletek érdekelnek, itt érhet el ilyeneket.

És a vevő

A méretek elképesztőek, a vevő, vagyis a DoorDash az amerikai ételkiszállítási piac több mint felét birtokolja. A számok érthetetlenül nagyok, 450 ezer eladó (vagyis büfé, étterem), húszmillió ügyfél és egymillió futár. Döbbenet. Pedig eddig a cég csak angolszász helyeken, az Egyesült Államokban (San Franciscó-i a társaság), Kanadában és Ausztráliában volt jelen.

A céget a Stanford Egyetem diákjai alapítottak. Először a környékre terveztek egy trendi ételkiszállító rendszert, ami aztán annyira bejött, hogy előbb nőttek, majd fel is vásároltak néhány kisebb kiszállítót, és mára az ázsiai nevű alapítók, Tony Xu, Stanley Tang, Andy Fang és Evan Moore dúsgazdag ifjú üzletemberek.

Tony Xu

Közülük a céget a már említett Tony Xu vezeti, akinek a sztorija érdekes: Kínában született, édesanyja otthon még orvos volt, de Tony (talán nem kell külön hangsúlyozni, hogy akkor még nem Tony néven futott) 5 éves korában az Egyesült Államokba emigrált a család.

Tony Xu, a DoorDash vezetője – Fotó Kimberly White / AFP
Tony Xu, a DoorDash vezetője – Fotó Kimberly White / AFP

Szerencsére a kis Tony Xu nagyon szerette nézni a kosárlabdát a tévében, így elég hamar elsajátította az angol nyelvet, és bár az orvos mama mindenféle fizikai munkát volt kénytelen végezni (elsősorban éttermekben dolgozott), a tehetséges fiú kitűnt az iskolában.

Sőt, annyira kitűnt, hogy a Stanfordra járhatott, majd a McKinsey tanácsadónál helyezkedett el, mielőtt végképp a vállalkozása felé fordult.

Ma már Tony Xunak 3 milliárd dolláros vagyona van, ő vezeti az egyre nagyobb céget, megházasodott, van két gyereke, és feleségével együtt lelkes maratonfutók. Igazi amerikai sikersztori.

A bejelentés

A Telex.hu részt vett a dealt bemutató online sajtóeseményen. Megkérdeztük az egyesülő cégek vezetőit arról, hogy mikor várható arculatváltás, új néven fut-e majd Magyarországon a Wolt, illetve változik-e majd az a felhasználó felület, amivel most találkoznak a fogyasztók.

Miki Kuusi a Telex.hu kérdésére azt válaszolta, hogy egyelőre semmit nem fognak érezni a magyar fogyasztók, vagyis a legjobb éttermek ételeit ugyanazzal a szolgáltatással, ugyanazon a felületen, ugyanolyan márkanév alatt érkező futároktól fogják megkapni.

Tony Xu mindezt azzal egészítette ki, hogy még minden nagyon friss, arról egyáltalán nincsen egzakt menetrendjük, hogy a hosszabb távú jövőben milyen márkaneveket érdemes használni, a lényeg a világméretű, és egyre minőségibb platform.