Az üzemanyag-forgalmazók arra kérik a brit autósokat, hogy fejezzék be a pánikvásárlást, van elég üzemanyag

2021. szeptember 27. – 23:01

Az üzemanyag-forgalmazók arra kérik a brit autósokat, hogy fejezzék be a pánikvásárlást, van elég üzemanyag
Egy üres Shell-kút Londonban, ahol a kereslet a hatszorosára ugrott, így a benzinkutak 90 százaléka kifogyott az üzemanyagból – Fotó: Zhanna Manukyan / Sputnik / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

A brit piacot ellátó legnagyobb forgalmazók közös közleményben kérik az embereket, hogy hagyjanak fel az üzemanyag pánikszerű felvásárlásával, miután a napok óta tartó roham kiskereskedelmi szinten súlyos ellátási fennakadásokhoz vezetett országszerte – írj az MTi.

A cégek – köztük a BP, a Shell, az Exxon/Mobil tulajdonában lévő Esso, valamint a legnagyobb brit közúti üzemanyag-fuvarozó cég, a Hoyer – hangsúlyozták, hogy bőségesen van üzemanyag a nagy-britanniai finomítóknál és a kikötői terminálokban. Ugyanezt állítja több miniszter is, akik közül volt, aki a sajtót okolta a pánikvásárlásért. A vállalatok szorosan együttműködnek a brit kormánnyal azért, hogy az üzemanyag el is jusson a töltőállomásokra.

Ettől függetlenül a benzinkutaknál igenis hiány alakult ki.

A forgalmazó cégek hangsúlyozzák, hogy miután most már igen sok járműben a szokásosnál több üzemanyag van, várakozásuk szerint a kereslet néhány napon belül visszatér a normális szintre, enyhítve a töltőállomásokra nehezedő nyomást. A közös közleményt kiadó vállalatok arra kérték az autósokat, hogy csak annyit üzemanyagot vásároljanak, amennyit általában is szoktak.

A pánikszerű vásárlási roham a múlt hét közepén kezdődött, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a krónikus sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.
A BP száz nagy-britanniai benzinkútját zárta be. Az Esso is bejelentette, hogy a Tesco áruházaknál működő kútjai közül „néhányat” bezárt az üzemanyag-fuvarozási fennakadások miatt.

Az Üzemanyagkereskedők Szervezete szerint az 5500 független benzikutas tagság kétharmada már kifogyott, a maradék pedig szinte ugyanott tart.

Az EG Group üzemanyag-forgalmazó 30 fontra (12 600 forint) korlátozta az egy-egy tankolás során megvásárolható üzemanyag értékét. Egy liter üzemanyag szeptember 27-én átlagosan 1,36-1,38 fontba került.

Kígyózó sor vasárnap egy londoni benzinkút előtt. A Brexit miatt nincs elég kamionos, így veszélyben az áruszállítás – Fotó: Ray Tang / Anadolu Agency / AFP
Kígyózó sor vasárnap egy londoni benzinkút előtt. A Brexit miatt nincs elég kamionos, így veszélyben az áruszállítás – Fotó: Ray Tang / Anadolu Agency / AFP

Hétfői beszámolók szerint a legsúlyosabb ellátási problémák Londonban alakultak ki, miután a tízmilliós brit fővárosban sokkal több jármű jut egy-egy töltőállomásra, mint más országrészekben.

Az Evening Standard iparági forrásokat idézve azt írta hétfőn, hogy a londoni benzinkutak 90 százaléka kifogyott az üzemanyagból, miután a kereslet az általában megszokott szint hatszorosára ugrott. A töltőállomásoknál hétfőn is hosszú kocsisorok kígyóztak.

A brit kormány előzőleg bejelentette, hogy átmenetileg mentesíti a versenyszabályok alól az ágazat vállalatait – a termelőket, a közúti üzemanyag-szállító cégeket és a kiskereskedelmi forgalmazókat –, így azok egymással együttműködve, egymás közti információcserével azonosíthatják a legszűkösebben ellátott térségeket, és ezekre az országrészekre összpontosíthatják a szállításokat.

A kormány bejelentette azt is, hogy egy időre enyhíti a külföldi kamionsofőrök vízumszabályait, hogy enyhítsék a lakossági élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban támadt fennakadásokat.

Az intézkedés alapján ötezer külföldi kamionsofőr kaphat soron kívül átmeneti nagy-britanniai munkavállalási engedélyt mindenekelőtt üzemanyag- és élelmiszerszállító teherautók vezetésére.
A brit kormány emellett lehetővé teszi a baromfifeldolgozó cégeknek 5500 szakképzett külföldi munkavállaló felvételét.

A szakmai érdekképviseleti szervezetek azonban teljesen elégtelennek minősítették a kormányzati intézkedést, mert számításaik szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban azért, mert a Brexit óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.

A Brit Kiskereskedelmi Szövetség közleménye szerint egyedül a szupermarket-hálózatoknak legalább 15 ezer kamionsofőr felvételére lenne szükségük ahhoz, hogy a karácsony előtti időszakban ne legyen fennakadás az élelmiszerellátásban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!