Kétezer kilométernyi gyorsforgalmi útszakaszt adna koncesszióba a kormány, „a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait” törvényes monopólium keretében adnák oda, 420 hónapra, azaz 35 évre. Erről a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézménye, a kaszinókoncessziókat is kezelő Nemzeti Koncessziós Iroda tett felhívást hétfő reggel az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében, írja a 24.hu.
A felhívás szerint többségében meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózati elemek tekintetében (1662 kilométer alaphálózat + 381 kilométer kiegészítő hálózat) tervezési, felújítási, építési, ellenőrzési, üzemeltetési, karbantartási és finanszírozási feladatok ellátásáról van szó. A nyertes rendelkezésre állási díjat és szolgáltatási díjat is kapni fog, az üzemeltetésbe adás időpontjától a koncessziós időszak lejártáig, tehát 35 évig, írja a lap.
Erről hétfőn a Kormányzati Tájékoztatási Központ közleményt is kiadott, amiben azt írták, „ma meghirdetésre kerül a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére és felújítására, valamint üzemeltetésére és fenntartására vonatkozó koncessziós közbeszerzési eljárás. Több más európai országhoz hasonlóan a kormány döntése értelmében Magyarország is koncessziós eljárás útján valósítja meg az autópálya felújításokat, tekintettel arra, hogy az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni.” Azt is írják, hogy „a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül. A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíj bevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat”.
Itt írtunk bővebben arról, hogy Magyarországon visszajöhetnek a koncessziós sztrádaépítések.
Az ügyre Karácsony Gergely főpolgármester, miniszterelnök-jelölt is reagált a Facebookon, ahol azt írta, „suttyomban akarja ellopni a Fidesz a magyar autópályákat. Ha van közbotrány, hát ez az. Ennek a közbotránynak az lesz a következménye, hogy a közvagyon csökken, az autósok terhei viszont üzembiztosan nőni fognak”.