Nagy harag volt régen, de most százmilliárdos üzletet kötött a Mol és az OMV

2021. június 08. – 10:59

frissítve

Nagy harag volt régen, de most százmilliárdos üzletet kötött a Mol és az OMV
Rainer Seele, az OMV és Hernádi Zsolt, a Mol első embere Fotó: Mol Nyrt.

Másolás

Vágólapra másolva

A Mol-csoport megvásárolja az OMV 120 töltőállomását Szlovéniában, a deal teljes értéke 301 millió euró. A két nagy cég láthatóan most éppen jóban van, Magyarország pedig egyre jobban nyomul Szlovéniában.

Felszabadult vacsorával ünnepelte a Mol Nyrt. és az osztrák OMV vezetése azt az aláírást, amelynek révén a Mol-csoport 301 millió euróért megvette az OMV 120 szlovén kútját. A Duna-parti étteremben aligha lehetett volna levenni, hogy a felek pár éve még tanácsadók sokaságát megfizetve, jogi, pénzügyi és politikai harcot vívtak egymással. Az osztrákok ellenséges felvásárlást kíséreltek meg a magyar cég ellen, amit a magyar társaság a hazai politikai elit konszenzusos támogatásával végül elhárított.

A szlovén üzlet

Most a felek arról állapodtak meg, hogy a Mol Nyrt. az OMV Downstream GmbH-tól mint közvetlen részvényestől megvásárolja a szlovén OMV Slovenija 92,25 százalékát, amelyben a horvát INA már 7,75 százalékos kisebbségi részesedéssel rendelkezett.

Mivel a horvát INA is a Mol-csoport részének tekinthető, így immár a magyar cég az OMV Slovenija 100 százalékos tulajdonrészével rendelkezik (ezt a céget értékelte a deal 301 millió euróra, amivel a magyar cég úgy érzi, hogy remek üzletet kötött).

Szlovénia ugyanis nagyon jó piacnak számít, magas a fizetőképes kereslet, sok a turista, nagy a tranzitforgalom,

Az OMV-nek viszont cashre volt szüksége, nemrég egy német hálózatát is eladta. Az osztrákok ugyanis 75 százalékra növelték részesedésüket a Borealisban, ami nagyon drága volt, 2025-ig kell fizetni a részleteket a dubaji Muhadalának, az eladónak a nagy európai petrolkémiai cégért.

Személyes sztori

Egy-egy óriási deal mögött is személyes történetek húzódnak meg. Hernádi Zsoltéknak nagyon rossz volt a viszonyuk az OMV régi vezetésével, de amióta Rainer Seele irányítja az OMV-t (hamarosan ő is távozik), mindez megváltozott, mert Seele régi partner volt, azt a Wintershallt vezette korábban, amely a Mol tulajdonostársa volt az északi-tengeri projektek egy részében (egy norvég céget irányítottak együtt).

A hatalmas tranzakció 120 szlovén töltőállomást foglal magában. Az OMV rendelkezett Szlovéniában az ország második legnagyobb kiskereskedelmi hálózatával, három különböző márkanév alatt: ezek az OMV (108 töltőállomás); az EuroTruck (4) és az Avanti/DISKONT (8). Hogy a brandek keveredése még bonyolultabb legyen, a Mol-csoport jelenleg 53 töltőállomással van jelen Szlovéniában, de ezek is két márkanév alatt futnak: 48 töltőállomás Mol, 5 pedig INA néven üzemel, amivel a harmadik legnagyobb piaci szereplő az országban. A legnagyobb játékos a helyi cég, a Petrol, amely a szlovén állam és sok bank közös tulajdonában áll. A tranzakció versenyhatósági engedélyhez kötött.

A Mol-hálózat

Jelenleg (vagyis még az új szerzemények nélkül) a Mol-csoportnak 1941 töltőállomása van 9 országban, különböző márkanevekkel.

  • 466 Magyarországon,
  • 434 Horvátországban,
  • 304 Csehországban,
  • 254 Szlovákiában,
  • 243 Romániában,
  • 106 Bosznia-Hercegovinában,
  • 70 Szerbiában,
  • 53 Szlovéniában
  • és 11 Montenegróban.

A magyar cég piacvezető Magyarországon, Horvátországban, Szlovákiában és Bosznia-Hercegovinában, a második Csehországban, míg a harmadik Szlovéniában, Romániában és Montenegróban. A szomszédos országban most a bronzérmet felválthatja az ezüst.

Érdekes egybeesés, hogy a Molhoz több szálon (például Csányi Sándor személyén át) kötődő OTP is nemrégiben lett piacvezető Szlovéniában. A szlovén ellenzék a magyarok térnyerését már csak azért is kiemelten figyeli, mert Janez Janša, a régi-új szlovén jobboldali kormányfő nagy barátja Orbán Viktornak, és magyar vállalkozók még a szlovén jobbos média finanszírozásába is beszálltak.