Vonattal és buszokkal versenyezne a balatoni útvonalért a Mol Limo

2021. június 04. – 04:59

frissítve

Vonattal és buszokkal versenyezne a balatoni útvonalért a Mol Limo
A Mol közautói – Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Az idei év első harmadában a Mol Limo is megérezte a koronavírus-járvány hatásait. A most elfogadott, közautókra érvényes parkolási kedvezmények jól jönnek a cégnek, de nem tudják továbbadni az ügyfeleknek, mert az üzletág még nem nyereséges. A Mol hamarosan egy olyan telefonos applikációt vezet be, amiben integrálják a tömegközlekedést és az autómegosztást, így a Limo is versenybe tud szállni például egy balatoni útvonalon a vonattal vagy a busszal.

A Mol Limo forgalma az idei év első négy hónapjában mintegy 15 százalékkal maradt el a tervtől a járvány miatt, de a korlátozások megszüntetésével felfutásra számítanak, mondta lapunknak Ratatics Péter, a Mol-csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója. Hozzátette, a 2020-ban kezdődött pandémia húsbavágóan érintett minden mobilitáson alapuló szolgáltatást, de a tavalyi év egészében végül a nyári-őszi időszak nagyobb forgalma miatt némileg nőni tudtak az előző évhez képest.

Az, hogy a napokban megszűnt az ingyenes parkolás, Ratatics szerint furcsa mód inkább pozitív hatással lesz a bevételekre. Egyfelől igaz ugyan, hogy a benzines autók után újra fizetni kell a parkolási díjat, azaz annak 50%-át, ami pluszköltséget jelent – tájékoztatása szerint normál időszakban a kiadások 10 százalékát teszi ki a parkolási díj –, másfelől viszont fellendül a carsharing-forgalom a belvárosban.

Az ingyenes parkolás ugyanis ellehetetlenítette a belvárost: nehéz volt parkolóhelyet találni, a köröző autók dugókat okoztak, sokan parkoltak szabálytalanul. Ennek erős visszatartó hatása volt az autómegosztásra, ezért, mint Ratatics elmondta, alig várta, hogy visszajöjjön a fizetős parkolás: biztos benne, hogy az egyenleg pozitív lesz mind üzletileg, mind pedig a belváros tehermentesítése szempontjából.

A múlt héten jelentette be a főváros, hogy a benzines közautók 50%-os kedvezményt kapnak a parkolási díjból (az elektromosokkal mindig is ingyen lehetett parkolni). Ez nagy könnyebbséget jelent a Mol Limónak, mert 450 darabos flottájának nagyobb része benzines (összesen 11 típus fut Limo színekben, ebből 6 autó elektromos vagy hibrid). A kedvezmény azonban az ügyfelek számára nem lesz érezhető.

Továbbadnánk a kedvezményt az ügyfeleknek is, ha a cég profitot termelne

– mondta Ratatics. Hozzátette: a Mol Limo nyereségessége egyelőre várat magára, így a főváros adta könnyebbség inkább veszteségcsökkentés, mint extraprofit. Az igazgató becslése szerint a szolgáltatás 2025-re válhat profitábilissá. Az első éveket egyfajta tanulási folyamatként fogják fel, tette hozzá.

Arra a kérdésre, hogy miért vannak még benzines közautók a flottában, Ratatics elmondta, nem rajtuk múlt, hogy az eredeti ígéretet nem tudták teljesíteni. Az elektromos autók ugyanis még nem rendelkeznek olyan jó mutatókkal (például vezetési távolság, modellválaszték, elérhetőség vagy ár tekintetében), hogy az ügyfelek széles körű igényeit gazdaságosan ki lehessen elégíteni. A flotta 40 százaléka azonban már elektromos vagy hibrid, és az arány egyre megy feljebb, tette hozzá.

Idén a Mol egy olyan multimodális mobilitási (útvonaltervező) applikációt vezet be, ami integrálja a tömegközlekedést és a közbringákat is a rendszerébe: ha valaki el szeretne jutni az ország egy pontjáról egy másikba, akkor az app megmutatja a leggyorsabb, legzöldebb vagy legolcsóbb útvonalat minden közlekedési lehetőséget figyelembe véve. A mintegy éve bevezetett napi bérléssel Ratatics szerint a Limo is versenybe tud szállni például egy balatoni útvonalon a vonattal vagy a busszal, hiszen a szolgáltatás immár nem korlátozódik a budapesti szolgáltatási zónára, a felhasználók bármilyen vidéki utazáshoz igénybe vehetik a Mol Limo autóit, akár többnapos utazásra is.