25 millióra büntették a túl sokat ígérő sampon gyártóját és forgalmazóját

2021. május 21. – 13:10

Másolás

Vágólapra másolva

25 millió forintos bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy sampon gyártójára és forgalmazójára, termékük megtévesztő reklámja miatt – írta az MTI.

A GVH szerint gyártó német Dr. Theiss Naturwaren GmbH és leányvállalata, a hazai forgalmazó Naturprodukt Kft. termékét az egészségre vonatkozó, valótlan állításokkal reklámozták.

A reklámok szerint a nőknek szánt Parusan sampon fokozza a fejbőr vérkeringését és tápanyag-ellátottságát, erősíti a hajszálakat, és teljesen megszüntetik a hajhullást.

Ezt azonban a vizsgálat során nem sikerült igazolni.

Valóban csökkenti, de nem szünteti meg

A versenytanács a 25 millió forintos bírság kiszabásakor figyelembe vette, hogy a jogsértőnek talált állítások a kampány kisebb részét érintették, mert

a termékek hajhullás csökkentésére vonatkozó alkalmasságát – mint a reklámok fő üzenetét – a cégek megfelelően igazolták,

a forgalmazó pedig vállalta, hogy számos intézkedéssel biztosítja a jövőbeni jogkövetést.

A vizsgálat során a Parusan hajhullást csökkentő kozmetikumokat, stimuláló sampont és energizáló tonikot népszerűsítő televíziós, nyomtatott és online sajtóreklámokat, e-DM leveleket, Facebook és Google hirdetéseket, Youtube-videókat és moziban elhelyezett reklámhordozókat nézték át.

A GVH szerint a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok hazai szabályozása, mind a vonatkozó uniós ágazati jogszabály alapján kizárólag olyan tulajdonságokkal reklámozhatók, amelyek valóságát a forgalmazó igazolni tudja.

Burkolt hirdetés miatt is büntettek

A vizsgálat feltárta azt is, hogy a vállalkozások a Patika Tükör magazinban szerkesztői tartalommal összekötött reklámban hirdették a kozmetikumokat. A reklámhoz kapcsolódó cikk fizetett jellegét ugyanakkor nem tüntették fel, bár a sampon forgalmazója befolyást gyakorolt annak tartalmára. A burkolt hirdetés így szintén jogsértőnek bizonyult, mert az olvasók számára egyértelmű és könnyen észlelhető módon meg kell jelölni, ha egy sajtótartalom a hirdetővel együttműködve készült – írta az MTI.

A burkolt reklámot közzé tevő Patika Tükör Kft.-re a GVH 185 ezer forintos bírságot szabott ki, tekintettel arra, hogy a cég már korábban is közzétett szerkesztői tartalomnak álcázott hirdetést.