Rájár a rúd Dunaújvárosra: egy titkos terv alapján milliárdos forrást vonnának el az ellenzéki várostól

2021. május 17. – 13:28

frissítve

Rájár a rúd Dunaújvárosra: egy titkos terv alapján milliárdos forrást vonnának el az ellenzéki várostól
Elkészült gumiabroncsokat ellenőriznek a Hankook rácalmási gyáregységében 2015. május 20-án -fotó: Bodnár Boglárka / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Nem elég az ISD Dunaferr rémálma, egy titkos elképzelés szerint a rácalmási és az iváncsai ipari parkok, vagyis többek között a Hankook gumigyár és a most épülő SK Innovation akkumulátorgyár iparűzési adóbevételeiből is kiszorulna a város.

Dunaújváros megyei jogú város attól tart, hogy a kormány azt készíti elő, hogy jelentős forrásokat vonjon el a várostól. Készült ugyanis egy nem nyilvános jelentés, amelyben Molnár Krisztián, a Fejér Megyei Közgyűlés fideszes elnöke azt javasolja, hogy a kormány hozzon létre különleges gazdasági övezetet Iváncsa és Rácalmás közigazgatási területén, Adony és Kulcs bevonásával.

Hol van itt Dunaújváros?

Dunaújváros számára azért lenne rendkívül káros az övezet létrehozása, mert Iváncsával és Rácalmással is szerződése van a városnak arról, hogy a rácalmási Hankook-gyár, valamint az iváncsai ipari park által fizetett iparűzési adó 50 százaléka Dunaújvárost illeti.

Utóbbiban a koreai SK Innovation 681 milliárd forintos gigaberuházással teremtene 2500 főnek munkahelyet az új akkumulátorgyárban, emellett a mezőgazdasági gépekhez alkatrészeket gyártó török Yaris Kabin 6,5 milliárd forintos fejlesztése is itt készül, annak 150 új munkahely lehet a következménye.

A titkos előterjesztés szomorú félmondata utal arra (igaz csak feltételes módban), hogy az iváncsai cégek alkalmasak lehetnek a csődközeli ISD Dunaferr munkavállalóinak átvételére, vagyis ez alapján az anyagot készítők aligha látnak sok esélyt a megmentésre.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Park Csul Min dél-koreai rendkívüli és meghatalmazott nagykövet kezet fog a dél-koreai SK Innovation beruházásbejelentő sajtótájékoztatóján a Külgazdasági és Külügyminisztériumban 2021. január 29-én – Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Menne a központba

Ha különleges gazdasági övezet alakul, akkor a Fejér Megyei Önkormányzat lesz jogosult az iparűzési adó beszedésére és annak további elosztására. A Hankook esetében ez már idén félmilliárd forintos kiesést jelentene a városnak, az iváncsai ipari parkban egyelőre a beruházások zajlanak, az ottani cégek még nem termelnek.

A lépéssel természetesen Rácalmás és Iváncsa is elesne az eddig általa beszedett iparűzési adótól, de egy hasonló eset (Göd) példája alapján, ők kompenzációt remélhetnek, ám a jobbikos vezetésű Dunaújváros onnantól már csak abban bízhat, hogy az iváncsai vagy a rácalmási településvezetés jóindulatú lesz velük is.

Az indokolás szerint amúgy

„a különleges gazdasági övezetek kijelölésével a nagyberuházások gyorsabban, hatékonyabban valósulhatnak meg, továbbá bővülhetnek, ezzel hozzájárulva a térség fejlődéséhez”.

Ilyen folyamatot, amikor egy ellenzéki vezetésű várostól a kormány elvonja az emblematikus gyár területét és adóját, éppen a másik nagy akkumulátorfejlesztés, vagyis a gödi Samsung SDI (szintén dél-koreai projekt) kapcsán láttunk, ott 390 milliárd forintos fejlesztéssel 1200 új munkahely nyílik meg.

Az előzmények

Az általunk elért háttéranyag szerint Orbán Viktor 2016. május 31-én még a Modern Városok Program dunaújvárosi állomásán jelentette be, hogy a kormány támogatja egy dunaújvárosi ipari park létrehozását. Ez volt a bejelentés legnagyobb tétele.

Felmerült, hogy állami területen, Dunaújváros-Pálhalmán, a büntetés-végrehajtás földjein létesüljön a park, de végül Cserna Gábor, Dunaújváros akkori fideszes polgármestere 2017. október 4-én jelezte, hogy mivel Dunaújvárosnak nincs erre szabad földje, Iváncsával egyeztetve, utóbbi közigazgatási területén belül kívánja megvalósítani az ipari parkot.

Érdekesség, hogy végül Iváncsán sem állami területre, hanem korábban magánkézben levő területre épült a park (az 500 hektárosra ígért park végül 108 hektár lett), amely dunaújvárosi pénzből valósult meg, mondhatjuk, hogy ez Dunaújváros ipari parkja, csak nem Dunaújváros területén van, így az 50-50 százalékos megosztás nem is tűnt annyira kedvezőnek Dunaújváros szempontjából, Pintér Tamás, a 2019-ben megválasztott új dunaújvárosi polgármester meg is próbált erről egyeztetni, de nem ért el sikert, most úgy tűnik, hogy teljesen kihúzzák a beruházás leendő jövedelmét a várostól.

Pintér Tamás A Parlament Költségvetési bizottságának önkormányzatokat érintő megszorításokat tárgyaló rendkívüli ülésén 2021. február 10-én – Fotó: Dunaújváros Önkormányzata / Facebook

Helyi forrásunk szerint a területen a török gyár épülete már áll, jövőre elindulhat termelés, 2023-tól, vagyis még ebben a ciklusban lehet iparűzési adó is. Az SK Innovation sokkal nagyobb munka, de rohamléptekkel elindult. Iváncsán van is ebből némi palotaforradalom, rengeteg gép sürög-forog, mint a hangyák, de akkora port csinálnak, hogy teljesen belepik a környéket.

Rácalmás

Hasonló volt a helyzet korábban Rácalmással is. Itt egy 2003-ban a két település között létrejött szerződés értelmében a területen befolyt iparűzési adó 65 százalékát Rácalmás Dunaújvárosnak adja át. A park szintén nem dunaújvárosi közigazgatású terület, de a városhoz sokkal közelebb van, mint Rácalmáshoz, amely csak kilométerekkel arrébb kezdődik, ezért Dunaújváros végezte a terület közművekkel való ellátását, és a föld egy része is dunaújvárosi tulajdonú volt, csak éppen Rácalmás közigazgatási területén.

Amikor a Hankook elkezdett termelni, ez a 65-35 százalék volt a bevételmegosztás. Rácalmás azonban később tiltakozott, jelezte, hogy Dunaújváros nem teljesített minden vállalt fejlesztést, így 2010 decemberében 50-50 százalékra módosították a bevételmegosztást.

A jövő

Ha megvalósul Molnár Krisztián előterjesztése, Dunaújváros önkormányzata egy fillért sem fog kapni abból az iparűzési és építményadóból, ami ezen a területen befolyik majd, hiába jött létre maga az ipari park Dunaújváros pénzéből.

A Hankooktól befolyó pénzek, az eleve felére apadt iparűzési adó, valamint a gépjárműadó elvonása nagyon jelentős kiesést jelent a városnak, amelynek helyzete az ISD Dunaferr vergődése miatt mind bevételi (adók), mind kiadási (szociális kiadások) oldalon még rosszabbra fordul, ha a cég nem menthető meg.