A hazai autók átlagéletkora 15 év, 800 ezerrel több autó lett az országban
2021. március 4. – 09:27
frissítve
Magyarországon a személygépkocsik száma 2010 és 2019 között 28 százalékkal, 828 ezerrel, 3,8 millióra emelkedett, miközben az autók átlagos életkora három évvel meghosszabbodott – közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt. az MTI-vel.
2019-ben száz (15. életévét betöltött) állampolgárra 44 személygépkocsi jutott, 11-gyel több, mint 2010-ben.
A KSH adatai szerint 2011-ben a személyautók átlagéletkora még 11,9 év volt, míg 2020-ra elérte a szám a 14,7 évet.
A 2008-as válságot követő gazdasági fellendülés idején, 9 év alatt, a személygépkocsik életkora átlagosan 3 évvel nőtt, ami az új és a használt autók ára közti jelentős különbséggel, valamint az állami beavatkozás hiányával magyarázható a GKI szerint.
Az autóállomány életkora azért is nő, mert sokan nem engedhetnek meg maguknak egy új, vagy nagyon fiatal autót, a hazai piacon viszont nem érhető el annyi régi autó, ezért sok használt, idősebb autót hozunk be a nyugat-európai országokból.
A Központ Statisztikai Hivatal adatai alapján 2019-ben, a gazdasági növekedés csúcspontján Magyarországon 3,8 millió személygépkocsi üzemelt:
- 19 százalékuk Budapesten,
- 21 százalékuk a megyei jogú városokban, 33 százalékuk a városokban,
- míg 27 százalékuk a községekben.
A GKI elemzése szerint jelentősen eltér a személygépkocsik számának növekedése az egyes megyékben: 2010 és 2019 között a regisztrált gépkocsik száma Győr-Moson-Sopron megyében 37 százalékkal, Pest megyében 36, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 34 százalékkal nőtt, míg Tolna, Békés és Baranya megyében csupán 22, 21, illetve 20 százalékkal.