A magyar adófizetők 4,3 milliárd forinttal támogatták a fideszbarát szerbiai magyar médiát

2021. február 26. – 23:23

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Szerb és angol nyelvű tanulmányban mutatja be egy szerb újságírószervezet a magyar kormány által finanszírozott szabadkai médiacsoportot.

A magyar adófizetők mintegy 12 millió eurót (4,3 milliárd forintot) áldoztak arra, hogy a szerbiai magyar médiában is teret nyerhessen az itthonról jól ismert kormánybarát propaganda. 2011-től 2019 végéig ennyi forrást talált a CINS szerbiai független oknyomozó újságírószervezet tanulmánya.

Az írást olvasva az embernek leginkább azért van rossz érzése, mert vélhetően a magyar közállapotokat magasabbra értékeljük, mint déli szomszédunk demokráciáját, de mégis a szerbiai szerzők olyan elemekre csodálkoznak rá, ami nálunk már teljesen természetes.

Anélkül, hogy részletes hazai médiapiaci elemzésbe bocsátkoznánk,

  • itthon már megszoktuk, hogy a vegyes politikai szimpátiával rendelkező magyar lakosság adóforintjaiból finanszírozott köztévé feladatának érzi, hogy csak az egyik politikai családot támogassa, míg a többieket szidalmazza.
  • Mi már nem akadunk ki nap mint nap azon, hogy a közös adóforintjainkból olyan állami hirdetéseket, óriásplakátokat látunk, amelyek egy politikai közösség vezetőinek nézeteit tükrözik Sorosról, Brüsszelről, menekültekről.
  • És valójában már azt is szinte megszoktuk, hogy az állami cégek, az állami hirdetési költségek is a támogató médiánál sűrűsödnek.

Sok-sok pénz

Szerbiában erre még mintha rácsodálkoznának. A tanulmány mindenesetre bemutatja, hogy a magyar állami Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.-n keresztül miként jutott elsősorban egy szabadkai központú magyar médiacsoport milliárdokhoz. A magyar állam által kitüntetett Bodzsoni István vezette RTV Pannon médiacég része a Pannon TV, a Pannon Rádió, a Szabadkai Magyar Rádió és a Panon RTV portál. A médiacégnek a cikk szerint összesen 129 alkalmazottja van, és az elmúlt 15 évben magyar és szerb nyelven is tudósított.

A támogatás amúgy nem nagy titok, a médiacsoport feltünteti a hazai kapcsolatait, mint írják, a Pannon Televíziót, a Pannon Rádiót és a Szabadkai Magyar Rádiót a Pannónia Alapítvány nevű civil szerveződés működteti, amely 2005-ben alakult azzal az elsődleges céllal, hogy fejlessze a Vajdaságban a magyar nyelvű tájékoztatást, és hozzájáruljon a vajdasági magyarság közösségként való megmaradásához, társadalmi felzárkózásához.

A cikk megállapítja, hogy a fő csatornán 9 millió euró ment a céghez, aminek a fele 2019-ben. Ezenkívül az Alapítvány további 3,5 millió eurót különített el 2011–2021 között, de azt nem tudni, hogy kifizették-e ezt az összeget.


Nemtelen gyakorlatok

Az RTV Pannon nyerte annak a mintegy 12 millió eurónak a többségét, amelyet az összes Szerbiában bejegyzett magyar média kapott az elmúlt időszakban.

A cikk olyan anonim forrásokat idéz, akik szerint a médiatermékek olyan manipulatív és túlzó tudósításokban vettek részt, amelyek például a menekültek számáról, helyzetéről vagy agresszivitásáról adtak valótlan képet.

Természetesen a cégcsoport vezetői mindezt cáfolják, és a állami támogatás ellenére is a médiatermékek függetlenségét hangsúlyozták. A média honlapján amúgy megtalálható a magyar kormány és a Bethlen Gábor Alapítvány logója. A magyar kormány nemcsak finanszírozta e média hírműsorait, hanem befektetett a terjeszkedésébe, ingatlanvásárlásaiba, valamint egyéb beruházásaiba is.

Sinkovics Norbert, a Vajdasági Független Újságírók Szövetségének (NDNV) elnöke ugyanakkor egyértelműnek tartja, hogy a különböző alapítványokon keresztül zajló átláthatatlan médiafinanszírozás megnyitja a politikai befolyás lehetőségét.

Pártkapcsolatok

A leginkább támogatott csoport mellett a Bethlen Gábor Alapítvány pénzéből jutott a legrégebbi magyar nyelvű szerb napilapnak, a Magyar Szónak, a Hét Nap hetilapnak, valamint az Express TV és rádió (URKO), a Vajdaság Ma portáloknak.

Az írás kiemeli, hogy bár Szerbában a médiának, illetve az újságíróknak nem lehetne közvetlen pártpolitikai kötődése, de a támogatott termékek Pásztor István a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) elnökének elfogult hívei, és sem a magyar, sem a szerb politikai vezetést nem kritizálják.

Orbán Viktorról soha nem lehetett kritikát olvasni, de amióta a magyar kormányfő nagyon jóban van Aleksandar Vučić szerb elnökkel, már a szerbiai kormányzat ügyei vagy hibái is tabuvá váltak.

Akit a tanulmány magyar nyelven is érdekel, a Szabad Magyar Szó portálon talál részletesebb cikket, talán nem árulunk el nagy titkot, ha rögzítjük, ez a portál nem a magyar kormány lelkes és elfogult híve, és így nem is a támogatottja.