Az IBM még ebben az évtizedben nullára csökkentené a szén-dioxid-kibocsátását
2021. február 16. – 21:47
frissítve
Manapság egyáltalán nem számít kirívónak az, ha egy cég bejelenti, hogy kevesebb káros anyaggal akarja terhelni a légkört, az IBM azonban így is is elég merész bejelentéssel szállt be a trendbe, és kedden azt közölte, hogy 2030-ra nullára csökkenti a szén-dioxid-kibocsátását – írja a The Verge.
Ez főleg azért érdekes, mert sok más céggel ellentétben az IBM nem arra tett ígéretet, hogy megpróbál módot találni arra, hogy eltávolítsa a már kibocsátott szén-dioxidot, hanem hangsúlyozta annak fontosságát, hogy az eleve ne is kerüljön a légkörbe. Az ígéretük szerint minden fronton meg fognak tenni mindent azért, hogy ne szennyezzék többet a levegőt, és csak a legvégső esetben fognak a tisztításra fókuszáló technológiákhoz nyúlni.
Az IBM 2030-ra 90 százalékban a megújuló energiákra akar támaszkodni az áramfelhasználásában, és már 2025-re 65 százalékkal szeretnék csökkenteni a kibocsátásukat a 2010-es szinthez képest. Arvind Krishna, a cég vezérigazgatója és elnöke a közleményben úgy fogalmazott, hogy büszke arra, hogy az IBM utat mutat azzal, hogy szignifikánsan csökkenteni kívánja az emisszióit.
Mióta az IBM október elején bejelentette, hogy két részre szakad, és a hagyományos IT-s infrastruktúrát egy új cégbe szervezte ki, elsősorban a felhőalapú számítástechnikára és a mesterséges intelligenciára fókuszált. Ezzel a felhő alapú szolgáltatásokban komoly játékosoknak számító Microsoft és Amazon közvetlen versenytársává vált, egyúttal azonban meg kell küzdenie azzal, hogy ez a technológia rengeteg energiát emészt fel. Ennek fényében nem meglepő, hogy mindhárom cég bejelentette, hogy dolgozik azon, hogy csökkentse a klímaváltozást elősegítő légszennyezésnek a mértékét, de egyelőre az IBM vállalása tűnik a leghasznosabbnak:
- a Microsoft továbbra is a már a légkörben lévő szén-dioxid eltávolítását tartja szem előtt, és bár már 2012-ben elérte a nettó zéró kibocsátást, leginkább még mindig az erdőkbe tolja a pénzt, hogy ezt fenn tudja tartani;
- az Amazon pedig 2040-re vállalta a nettó zéró emisszió elérését, de ahogy növekszik, csökkenés helyett inkább nő a károsanyag-kibocsátása.
Az IBM persze szintén nem tökéletes, ha el is érik a céljukat, még mindig rengeteg emisszió kötődik majd hozzájuk a beszállítóikon, illetve a termékeik felhasználásán keresztül – ez pedig indirekt módon ugyan, de sokszor a nagyobb részét teszi ki a cégek légszennyezésének. Az IBM egyelőre nem is tartja számon ezt, így ebben egyértelműen lemarad a korábban konkrét vállalásokat bejelentő versenytársai mögött.