Húszezer ügyfelet hibásan tájékoztatott a CIB Bank, 40 milliós bírságot kapott

2021. február 10. – 10:36

Másolás

Vágólapra másolva

Számos ügyfelét hibásan tájékoztatta utólag a CIB Bank a befektetési költségekről, közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A jegybank 40 millió forint bírságot szabott ki a CIB Bankra hibás ügyféltájékoztatási és felügyeleti adatszolgáltatási hiányosságok miatt. Az MNB felszólította a bankot a jogszabályi kötelezettségei teljesítésére és a jogsértések megszüntetésére.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból indított vizsgálatot végzett a CIB Bank-nál a 2017. január 1-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve. Az MNB szerint a bank befektetési szolgáltatásai kapcsán 2018-ra vonatkozóan nagyságrendileg 20 ezer ügyfél részére hibás – például termékköltséget, nettó hozamot, egyes tranzakciós költségeket érintő – utólagos tájékoztatást küldött „az abban található adatokat összeállító programjának pontatlan paraméterezései miatt”.

A vizsgálat problémaként azonosította azt is, hogy a bank ügyfelei a megbízások végrehajtásáról szóló teljesítési igazoláshoz csupán a bankfiókban juthattak hozzá. Így nem kaptak a jogszabályban meghatározott azonnali, lényegi tájékoztatást az ügyleteikről tartós adathordozón. Az MNB szabálytalanságokat tárt fel a hitelintézet felügyeleti adatszolgáltatásával kapcsolatban is.

A jogsértések miatt az MNB összességében 40 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a hitelintézetre.

A bírságösszeg meghatározásakor súlyosító körülménynek számított egyebek közt, hogy a feltárt hibás utólagos ügyféltájékoztatás az ügyfelek széles körét érintette és rendszerszintű hiányosságnak minősül. Enyhítő körülménynek minősült ugyanakkor, hogy a CIB Bank mindvégig együttműködő volt az eljárás során, illetve számos probléma esetén annak kijavítását már a vizsgálat során megkezdte, vagy ez irányú jövőbeni szándékáról biztosította az MNB-t.