Nem méltányolta a szolgáltató, hogy koronavírus miatt késett a villanyszámla befizetése

2021. január 24. – 16:48

Másolás

Vágólapra másolva

Meglepődött a kávézót üzemeltető fővárosi család, amikor az év végi villanyszámlák a megszokottnál magasabbak lettek, pedig alig voltak nyitva. Kiderült, hogy amikor a család elkapta a koronavírust és kórházba került, késve fizették be a számláikat, ezért járt a késedelmi pótlék. Méltányosságot kértek az ELMŰ-től, de elsőre nem kaptak, ezt az esetet vizsgáltuk meg.

Attilának és édesanyjának, egy családi tulajdonban levő fővárosi kávéház tulajdonosainak és üzemeltetőinek nem volt könnyű éve tavaly. A vírushelyzet miatt 2020-ban nagyjából 150 napot zárva tartott a kávézójuk. A fővárosi idegenforgalom visszaesése és az emberek óvatosabb érintkezései miatt a többi napon is csak 35-60 százalékon ketyegett az üzlet.

A kávézónak az üzletvezető Attilán és édesanyján kívül más alkalmazottja nincsen. Az üzletvezető az addig megszokott átalány helyett tavaly fogyasztásarányos számlakiegyenlítésre tért át, hiszen joggal gondolta, hogy a sokkal kisebb üzem idején a villanyszámlák így alacsonyabbak lesznek.

Beüt a betegség

Ám a kávézó tulajdonosainak igazi személyes drámája novemberben teljesedett ki, amikor az egész család elkapta a koronavírust. Az eddig elvitel elvitelre árusító kávézót november 11-től ideiglenesen bezárták. A már csak koránál fogva is veszélyeztetettebb édesanyát öt hétig, november 15-től december 18-ig kezelték kórházban. Mint a Telexnek elmesélték, immár otthon van, de szövődményekkel, nem hagyja el az otthonát.

Fia, Attila november 16-án előbb karanténba, majd betegállományba, végül december 1-től szintén kórházba került. Azóta a kórházat már ő is elhagyhatta, de nála is szövődmények jelentkeztek, úgy kalkulál, hogy január végéig még biztosan nem tud munkába állni.

Magas villanyszámla

A vállalkozás ebben a helyzetben az utolsó két számlájával késedelembe esett. A november 25-én esedékes befizetést kilenc, a december 28-án esedékeset tíz nappal később teljesítették. Valójában az, hogy ennek anyagi következményei is lesznek, egy ideig nem is derült ki a családnak, nem volt még ilyen esetük, „békeidőben” mindent határidő előtt szoktak kiegyenlíteni. Amikor aztán jött egy szokatlanul magas számla, befizették azt, de az üzletvezető téves leolvasásra gyanakodott, így jelezni szerette volna azt az ELMŰ-nek.

Az ügyintézés során kiderült, hogy a fogyasztást megfelelően mérte fel a Budapesti Elektromos Művek (ELMŰ), de a késés, illetve az emiatt küldendő értesítés miatt az ügyfélnek (a kávézót tulajdonló családi kft.-nek) számlánként 40 euró + 3000 forint, azaz nagyjából 17400 forint volt késedelmi díjat és behajtási költséget számoltak fel.

Az ügyfél nem vitatta a kését, azt is elfogadta, hogy a szerződésük szerint ez a tétel kiróható, ugyanakkor méltányossági kérelemmel fordult az ELMŰ áramszolgáltatóhoz. Azt kérte, hogy a késés miatt szerződés szerint járó késedelmi pótlék kivetésétől a szolgáltató álljon el, vagyis a két érintett számla közül az egyikre (amit már a késedelmi pótlékkal együtt befizettek) visszatérítést, a be nem fizetett későbbi számlánál pedig a késedelmi pótlék elengedését kérték.

Az ELMŰ elsőre nem engedett

A kérelem jogosságát bizonyítandó a család elküldte a szolgáltatónak a kórházi zárójelentéseket, a betegállományt igazoló lapot, illetve az azóta megtörtént befizetéseket igazoló feladóvényeket.

A szolgáltató azonban hajthatatlan volt.

„A késedelmi kamattól és a behajtási költségátalánytól nem áll módunkban eltekinteni.”

– ez volt a lényegi része az ügyfélszolgálati osztályvezető és egy ügyfélszolgálati munkatárs által aláírt levélnek.

A család ekkor fordult a Telex.hu-hoz.

Megkerestük a szolgáltatót, és a következőket kérdeztük:

• Ki és miért döntött az elutasítás mellett?

• Van-e egyáltalán olyan eset, amikor az Elműnél valaki megállapíthat egyedi méltányosságot?

• Hogy zajlik egy ilyen elbírálás?

• Nem mérlegelik, hogy a pár ezer forintos díjnál talán nagyobb haszna van egy ilyen nehéz élethelyzetben az emberséges hozzáállásnak?

Felülvizsgálták

Kérdéseinkre Boross Norbert kommunikációs igazgató konstruktívan válaszolt, a szolgáltató felülvizsgálta a döntést, a körülményekre tekintettel eltekint a késedelmi díjaktól.

Mint az igazgató írta:

„Az ELMŰ-ÉMÁSZ folyamatosan méltányos megoldásokat biztosít fizetési nehézségekkel szembesülő ügyfelei számára. Ezek közé tartozik például, hogy részletfizetési, halasztott fizetési kedvezmények vehetők igénybe, emellett bizonyos esetekben a vállalat ingyenesen biztosítja az előre fizetős mérő órák felszerelését is.

A járvány kitörése óta különös figyelmet fordítottunk arra, hogy minél inkább hozzájáruljunk a pandémia okozta nehézségek leküzdéséhez. Tavaly kétszer is önként vállalt kikapcsolási moratóriumot vezettünk be, hogy a veszélyhelyzet időszakában minden lakossági ügyfelünk számára biztosított legyen a villamosenergia-ellátás. Jelen időszakban pedig egyedi méltányossági eljárás keretében igyekszünk a nehéz élethelyzetbe került ügyfeleinknek és partnereinknek segíteni."

Ami pedig a konkrét esetet illeti, ott azt a választ kaptuk, hogy

Az Ön által felvetett konkrét esetben ügyintézőnk nem mérlegelte az egyedi körülményeket, a döntést felülvizsgáltuk, ezért ügyfélszolgálatunk hamarosan felveszi a kapcsolatot ügyfelünkkel, hogy vele egyeztetve, gyors és megnyugtató megoldással kezeljük kérését.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!