Száraz István az ital-nagykereskedelemben és a csúcsgasztróban terjeszkedik
2020. december 11. – 21:30
frissítve
Száraz István érdekeltsége vette meg a Culinarist, a hazai élelmiszer-kiskereskedelem egy kicsi, de emblematikus cégét. A hirtelen változó piacon a speciális, „koronás” körülmények mellett mostanában gyorsan bővül a Kifli.hu, továbbra is nagyon sikeres a Lidl és az Aldi, a magasra pozícionált szegmensben pedig úgy tűnik, hogy Száraz szeretne komolyabb részesedést szerezni.
A hazai élelmiszer-kereskedelem sokáig stabil piacnak tűnt, ám az elmúlt időszakban sok olyan változás történt, ami elmozdulást jelentett. A koronavírus, a brexit és más trendek a jövőben további hangsúlyeltolódásokat sejtetnek.
- A házhozszállítási piacon a covid idején tapasztalható nagy roham miatt igen látványosak voltak a változások, például sikeres volt a cseh hátterű Kifli.hu belépője.
- Továbbra is gőzerővel foglalja el az élelmiszer-kereskedelmi tortát a Lidl és az Aldi, a két cég rengeteg pénzt csinál, és valójában komoly fogyasztói kereslet lenne még mindig a boltnyitásaikra.
- A legmagasabbra pozicionált kategória is bővülhet, itt a Culinarist szerezte meg a gasztropiacon is teret foglaló Száraz István Dry Import nevű vállalkozása. A cégcsoport arra bazírozhat, hogy a nyugati trendeket követve, gyorsan nő itthon is a kiemelt minőségű termékek, a házias, az organikus iránti kereslet.
Írásunk leginkább a Száraz István nevével fémjelzett Dry-csoport térfoglalásával foglalkozik.
Legfrissebb híreinkért kattintson ide>>>
Culinaris
A 2003-ban alapított Culinaris egykoron egy Hunyadi téri kis üzletet jelentett, amely itthon egészen különlegesnek számító, és persze ennek megfelelően árazott gasztro-specialitásokat értékesített. Az idei évben a cég két bolttal működött, az óbudai Perc utcában és a belvárosi Balassi utcában.
A meghatározó tulajdonos Oláh Bogáthy Zoltán volt, aki mellett néhány kisebb részesedést birtokló külföldi partner is tulajdonrészt szerzett a cégben. Úgy tudjuk, hogy Száraz István cége először idén februárban, még a covid európai berobbanása előtt kereste meg vásárlási szándékával az üzletembert.
A vevő, Száraz István többféle iparágból is ismert lehet. Mára ugyan kiszállt a médiából, de a neve szélesebb körben az egykoron az MNB-alapítványok által intenzíven támogatott vs.hu, illetve az origo.hu tulajdonosaként vált ismertté. Az MNB-vel ma is jó kapcsolatban van Száraz, mert a Frank Digital nevű cége évi 3 milliárd forintért végez kommunikációs és pr-feladatokat a jegybanknak.
Emellett Száraz éttermekben, bárokban, turisztikai portálokban volt tulajdonos, ma tőkealap-kezelő céget is birtokol, illetve belvárosi ingatlanjai is vannak. Ő maga nem akart nyilatkozni a Telexnek, de azért sikerült a tranzakcióról és a készülő változásokról tájékozódnunk.
A megegyezés
Magáról az üzletről azt hallottuk, hogy a Culinaris az elmúlt években jellemzően stagnált, kicsit azért növekedni is tudott, nagyjából 50 emberrel, és az Opten.hu adatai szerint évi 2-2,5 milliárd forintos forgalom mellett 100-150 millió forintos nyereséget termelt.
A cég ismerői szerint a társaságnak meglepő módon nem is annyira a covid, hanem a brexit és a logisztikai piac változásai jelentettek nehézséget. A tulajdonosok ugyanis Nagy-Britanniában, Cambridge-ben is nyitottak egy üzletet, és alapvetően egy angol logisztikai raktárból szolgálták ki a hazai boltokat.
Ennek két rákfenéje volt, az egyik a közelgő brexit, ami akár vámhatással is fenyegetett, illetve a dráguló szállítmányozási piac. Azt ugyan a cég jól kitalálta, hogy optimalizálja a szállítmányozási költségeit, a magyar és az angol üzletek között megpróbálja oda-vissza megtölteni a kamionokat, de azért ez nem teljesen sikerült.
Végül Bogáthy Zoltán és Száraz István megegyeztek, azt hallottuk, hogy piaci ár született, a felek az elmúlt évek kiegyensúlyozott nyereségtermelése alapján, vagyis a P/E mutatóból kiindulva áraztak.
Hogy Száraz István jól döntött-e az élelmiszerpiaci kiskereskedelem felé a belépés időzítésével, azt megkérdőjelezhette a hirtelen berobbanó koronavírus.
A Culinaris ugyanis a boltok mellett a webshopjából és a nagykereskedelmi tevékenységéből élt. Természetesen a fővárosi éttermi és szállodai piac behalása miatt a HoReCa (hotels, restaurants, caffés) piac eléggé behalt, ugyanakkor azt is hallottuk, hogy a cég forgalma érdemben eddig mégsem esett vissza.
A covidos időszakban az ingerszegényebb környezetben többen „jutalmazták” meg magukat finom falatokkal, a „foodie” közönség kénytelen volt átszokni az étterem helyett a finom alapanyagokból otthon elkészített kajákra, ráadásul a Culinaris a HoReCa pótlására bejutott a gyorsan felszaladó házhozszállítási cégek kínálatába (Kifli.hu, Auchan).
Az, hogy végül az év milyen lesz, még jelentősen befolyásolhatja a karácsonyi ajándékozás, hiszen bár a társaságok biztosan nem fognak idén rendezvény-cunamit tartani, de a partnereiknek kiküldött ajándékcsomagok a Culinaris egyik fő bevételi csúcspontja maradhat.
Hatalmas tervek
A konkrét vevő végül a Dry Import nevű italnagykereskedelmi cég lett. (A név alighanem Száraz István családnevére utal.)
A „civilben” is borrajongó Száraz Istvánnak és baráti körének sok vendéglátóipari egységhez volt a múltban is köze (Trafiq, Macesz Huszár, Black Swan). Az ital-nagykereskedő cég korábban inkább csak ezeket, illetve néhány baráti céget szolgált ki, hogy ne kelljen az értéklánc profitját másokkal megosztani, de úgy néz ki, hogy Száraz István a jövőben kifejezetten rááll az étel-ital-gasztro vonalra, ezért is vette meg a Culinarist.
Szárazék ismert baráti körébe (Matolcsy Ádám, Somlai Bálint, Pintér Máté) tartozik például Lefkovics „Lecsó” György, a legfontosabb belvárosi vendéglátós lánya is, talán ezért is sikerült a Drynak több belvárosi tophely esetében is beszállítóvá válni.
Az italpiac
A hazai italnagykereskedelmi piac külön elemzést is megérne, itt az utóbbi időben egyszerre vannak anomáliák és egyszerre készül mégis a piacra belépni néhány igazán nagy kutya.
A legnagyobb szereplők, így a Bortársaság, Kreinbacher József, Szárazék, a Raiker, a vietnami hátterű Vimpex, Zwackék, az Italguru mellett a magyar üzleti élet top legnagyobb szereplői is készülődnek. Ilyenkor mindig felmerül a pletyka, hogy az éppen a GVH által is vizsgált piacon valami változás várható (például a nemzeti dohányboltok mintájára a töményitalokat is nemzeti italboltokba szervezzék), de mi azt hallottuk, hogy ez most rövid távon nincsen napirenden.
A piac azért különleges, mert a legálisan játszó szereplőknek mindig meg kell küzdeni az áfát, vagy a netat (népegészségügyi termékadót) meg nem fizető, de azért zárjegyeket szerző, körhintázó szereplőkkel is, akik a jelentős adótételek nélkül behozhatatlan előnnyel mozognak a piacon.
A piac nagyjából úgy működik, hogy a magyar vevőkhöz képest a német, holland, belga kereskedők sokkal jobb árakat kapnak, így a rájuk ragadt karácsonyi készletekkel, vagy a szándékos túlrendelésekkel ők alacsonyabb árakkal tudják kiszolgálni a magyar vevőket, mint ahogy maguk a gyártók tennék. A zavarosban halászók, de még a tiszta játékosok is végül is ezekre az árkülönbségekre mennek rá.
Robbanás
Az elmúlt években Nyugaton forradalom történt az élelmiszer-kereskedelemben. A neves organikus és minőségi ételek árusító láncok, a Whole Foods, a Planet Organic, a Natoora valósággal letarolták az angolszász piacokat.
Magyarországon eddig inkább csak egyedi üzletekből lehetett összeválogatni a legjobb húsokat, pékárut, tengeri herkentyűket, csokikat, a szélesebb élelmiszer-kiskereskedelemben a Culinarisnak kevés versenytársa van, pedig a kínálat valójában egy bécsi, londoni, vagy berlini átlagos üzletben a belépőszint.
Szárazék alighanem azt a trendet szeretnék meglovagolni, hogy egyre többen képesek a minőséget megfizetni, azt hallottuk, hogy a cég újabb és újabb fővárosi és vidéki üzletekkel (esetleges nemzetközi terjeszkedéssel), új webshoppal és a boltok ráncfelvarrásával is készül.
A Culinaris ugyanis bővíthető, de valójában már ma is bolti alapterületre vetítve megdöbbentően nagy forgalmat csinál.
Az idei sikersztorik, vagyis a havi több százmillió forintot realizáló Kifli.hu, a naponta, 600-700 négyzetméteres üzletenként akár 8 millió forintos forgalmat is generáló Lidl és Aldi mellett egy-egy munkanapon a Culinaris-boltok is 3 millió forintot generálnak, pedig az eladótér jellemzően csak akkora, mint egy lakás (150 négyzetméter), viszont, aki ide betéved, rendszerint igencsak elcsábul, egy átlagos vásárló majdnem 10 ezer forintot költ.
Húszszoros üzlet
A céget immár új menedzsment vezeti, Száraz István is sok időt tölt el a cég szervezésével, belsős és külsős szakértőkkel vetette bele magát a tervezésbe, és azt hallottuk, hogy reálisnak tartja, hogy a ma 2,5 milliárdos forgalom akár a tízszeresére-húszszorosára is felfuttatható 2025-ig.
Ehhez ugyanakkor az kell, hogy kialakuljon egy olyan vásárlóréteg, akik nem csak extra alkalmak idején, születésnapok, vagy egy nagyobb vendéglátás előtt, hanem heti, napi rendszerességgel is itt vásárolnak, amit a cégvezetés a jelenlegi kínálat mellett sokkal több márkázott (white label) termékkel, akár cégfelvásárlásokkal, saját csúcssajttal, húsáruval, mindenféle zöldség-gyümölccsel, naponta többször friss péksüteményekkel szeretne elérni.
Ami pedig a brexitet illeti, állítólag a Cambridge-i üzlet végül nem lett része a dealnek, azt továbbra is Oláh Bogáthy Zoltánék menedzselik, a Culinaris nemzetközi lába pedig átköltözik az EU-ba, Párizsban alakítja ki a logisztikai központját.