Palkovics: Lehet, hogy nem lesz pénz a vízvezetékek országos cseréjére, helyette bélelni és szigetelni fognak

2020. november 30. – 14:31

Másolás

Vágólapra másolva

Az országgyűlés gazdasági bizottsága hétfőn Palkovics László innovációért és technológiáért felelős miniszter beszámolóját hallgatta meg, aki a minisztérium eredményeinek taglalásával kezdte, majd válaszolt a bizottság tagjainak kérdéseire.

Szakács László MSZP-s képviselő először arról beszélt, hogy Palkovics stratégiája nagyon szép magasságokban van, de a megvalósult eredményeket tekintve nem a realitás talaján áll. „Mit gyártunk Magyarországon? Stratégiát. Abból szakajtónyi van” – mondta Szakács, aki szerint a mindennapok gondjairól viszont nagyon kevés szó esett a miniszter beszámolójában.

V vagy W?

Szakács azt kérdezte a minisztertől, hogy szerinte V vagy W alakú válságra számíthatunk. Emellett azt is megkérdezte, hogy mi lesz a magas kamatozású személyi hitelekkel a hiteltörlesztési moratórium lejárta után, és a munkanélküliek pontos számáról is kérdezte a minisztert. Emellett érdeklődött arról is, hogy a Fidesz által favorizált nemzeti nagytőkés osztályhoz tartozó Mészáros Lőrinc szálloda-birodalma miért bocsátott el több mint 800 embert, amikor sok milliárd forint állami támogatást kaptak.

Palkovics a válaszában arról beszélt, hogy a kormány igenis mindennapi ügyekkel foglalkozik. Szerinte 1 millió ember munkahelyét sikerült megvédeni a járvány alatt. Az amerikai MIT-nak van egy tudásintenzív rangsora, amelyben Magyarország a 15. helyen áll. Tehát Palkovics szerint jól állunk, sok mindent gyárt az ország. Hogy V vagy W alakú lesz a válságból való kilábalás, azt nehéz megmondani, de stabil az ország – mondta. Ázsia már kezd kilábalni a válságból, ott már egyre jobb állapotban van a magyar autóipari cégek felvevőpiaca. A számítások alapján 300 ezer alatt van a munkanélküliségi támogatásban részesülők száma, augusztusban az EU harmadik legalacsonyabb munkanélküliségi rátáját produkáltuk.

Mikor lesz normális bér?

Varjú László, a DK képviselője arról kérdezte a minisztert, hogy a távhőszektorban, a hulladékgazdálkodási- és a víziközmű-szektorban hogyan sikerült az uniós támogatások felhasználása. Ezenkívül érdeklődött az idei költségvetési hiányról is, arra volt kíváncsi, hogyan fog megbirkózni a kormány a nagyon jelentős hiánnyal.

Palkovics szerint jól állunk az uniós támogatások felhasználásával, a támogatások 85 százalékát már ki is fizették a pályázóknak. A hulladékszektor átalakítása a parlament előtt van, az állami költségek csökkentése a cél – mondta a miniszter.

Székely Sándor független országgyűlési képviselő a hazai jövedelmi viszonyokról kérdezte Palkovicsot. Mikor lesz a magyaroknak „normális” bére, mert a nagyon jól hangzó statisztikák, amelyekről a kormány beszél, nagyon torzak, ezekbe szerinte mintegy másfélmillió kiskeresetű ember bérét nem számolják bele – vezette le a képviselő.

Palkovics szerint sem magasak a bérek Magyarországon, de növekednek, csak idén 10 százalékkal emelkedett az átlagbér – mondta. Fontos a magyar munkaerő produktivitása és a költsége, ezeket kell vizsgálni a statisztikáknál.

Ezermilliárdok kellenek a víziközmű rendszerek felújítására

Keresztes László Lóránt, a bizottság LMP-s tagja arról beszélt, hogy nagyon nehéz az ITM-mel kommunikálni, szinte semmilyen levélre vagy érdeklődésre nem válaszolnak. Ezután arról érdeklődött, hogy hajlandó-e a kormány támogatást adni a víziközmű cégeknek. Szerinte a miniszterelnök is elismerte, hogy ezermilliárdos összeg hiányzik a víziközmű szolgáltatások fenntartására, nagyon elavultak a rendszerek. Tervezi-e a víziközmű szolgáltató cégek államosítását a kormány, el akarja-e venni az önkormányzatoktól ezt a szolgáltatást – sorolta a kérdéseket a képviselő.

A miniszter szerint a közmű-szolgáltatásokra költendő állami pénz mértékének meghatározása nem egyszerű kérdés, egyelőre a hálózat állapotának felmérése zajlik. Szerinte ezermilliárdos nagyságrendű lehet a rendszer teljes felújításának költsége, felújítást az unió nem támogat, tehát saját forrásból kell ezt megoldani. Elképzelhető tehát, hogy nem a csövek cseréje fog megtörténni, hanem kibélelik, leszigetelik majd olyan anyaggal, ami akár 100 évig is megfelelően fog működni. Korszerű motorvonatokat fog gyártani a magyar állam egy külföldi partnerrel közösen, ennek részleteit hamarosan bejelentik – tette hozzá Palkovics.