Még a járvány történelmi sokkja is kevés volt, hogy az energiagazdálkodást klímavédelmi pályára állítsa

Legfontosabb

2020. november 24. – 09:45

frissítve

Még a járvány történelmi sokkja is kevés volt, hogy az energiagazdálkodást klímavédelmi pályára állítsa
Szélerőműveket telepítenek munkások Németországban 2020 márciusában – Fotó: Jens Büttner / Picture Alliance / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

2020-ban rekordmértékben csökkent a szén-dioxid-emisszió, de ebben semmi ünnepelnivaló nincsen, hiszen nem a teljesítmény, a mobilitás és az emberi kapcsolatok rovására szeretnénk élhetővé tenni a világot. Ahhoz azonban, hogy ne térjünk vissza a rossz útra, és 2019 tényleg a világtörténelem legnagyobb károsanyag-kibocsátásának éve maradjon, sokat kell még tennünk – mondta a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) vezető közgazdásza.

Varró László, az IEA vezető közgazdásza a Portfolio Energy Investment Forum 2020 konferencián tartott nyitó előadásában beszélt a globális energiaipar koronavírusos állapotáról. Mint mondta, 2020 szinte semmihez sem mérhető gazdasági válságot hozott. Ehhez képest a 2008–2009-es pénzügyi válsága is elenyésző volt, legfeljebb az 1929–1933-as nagy recesszió fogható a koronavírus hatásához.

Zöld munkahelyek

Most a legnagyobb problémának a munkahelyteremtés tűnik, és ebben a fenntartható fellendülésnek is komoly szerepe lehet. A szakember szerint világszerte 9 millió, Európában 900 ezer zöld munkahely létesülhet. Igaz, maga Varró is azt mondta, hogy már a számlálás is nehézséget okoz. Hiszen csak egyetlen példával: hogyan számoljunk egy GE-nél dolgozó ember munkahelyét, aki szélturbinák, de fosszilisgáz-turbinák előállításában is részt vesz?

További nehézség, hogy a megújuló energiaipar jellemzője az, hogy a kapacitás létrehozása még élőmunka-igényes, de a működtetéshez már nem nagyon szükséges senki, ráadásul a napenergia vagy a szélenergia eszközigényét jellemzően nem itthon, hanem javarészt Kínában készítik, vagyis az alapanyag-beszerzés is ott teremt munkahelyeket.

(Ide kattintva olvashatja el legfrissebb cikkeinket!)

Miközben a hagyományos erőművek csalogatóak lehetnek a politikának, legyenek azok szenes vagy nukleáris erőművek, hiszen több száz ember dolgozik egy erőműben és több száz ember az alapanyag-ellátásban. Ettől függetlenül aligha lenne érdemes a zöldítést rövid távú foglalkoztatási szempontok miatt feladni.

Varró László egy energiaügyi konferencián 2014 októberében – Fotó: Anthony Harvey / Getty Images / The New York Times
Varró László egy energiaügyi konferencián 2014 októberében – Fotó: Anthony Harvey / Getty Images / The New York Times

Keynes kontra Friedmann

A munkahelyteremtésről, a nagy programok szerepéről gyökeresen mást vallottak még a legnagyobb közgazdászok is. John Maynard Keynes például nagyon hitt az állam keresletélénkítő szerepében.

„Fizessünk meg embereket, akik majd nagy lyukakat ásnak, és fizessünk meg más embereket, akik ezeket majd betömik” – fogalmazta meg híres politikáját, amely szerint az állam akkor is értelmes feladatot végez, ha valójában haszontalan munkahelyeket teremt. Érdekesség, hogy a New Deal idején az amerikaiak az állam révén részben pont vízerőműveket építettek.

Nagy ideológiai ellenfele, Milton Friedmann viszont nem szívelte annyira az értelmetlen munkahelyteremtést, ő a hatékonyságban hitt. A fáma szerint a hatvanas években, Ázsiában meglátogatott egy állami csatornaépítést. Döbbenten látta, hogy a modern traktorok és földmunkagépek helyett a munkások ásóval, lapáttal és csákánnyal dolgoztak. Megkérdezte, miért van ilyen kevés gép. Az őt körülvezető bürokrata büszkén kifejtette, hogy azért, mert ez egyben egy munkahelyteremtő-program is. Milton Friedmann erre azt válaszolta: „Ó, azt hittem, hogy a csatornaépítés a cél. Ha munkahely-teremtésről van szó, akkor ne ásót adjanak a munkásoknak, hanem kávéskanalat, kaparják ki azzal a csatornát.”

Az energiapiac

Ami pedig a pandémia energiapiacát illeti, Varró László szerint az energiakereslet minden gazdasági recessziónál csökken, de a mostani válságnak a fő jellegzetessége a bezárkózás, a közlekedés leállása, hiszen a kormányok szándékosan korlátozták a mozgást. Márpedig mindenhez, ami mozog, alapvetően olaj kell, ezért nem véletlen, hogy a koronavírus miatt 8 százalékkal csökkent idén a globális olajkereslet. A második világháború óta ez a 2020-as olajkereslet-visszaesés nagyobb volt, mint ha minden eddigi csökkenést hozó év visszaesését összeadnánk.

Az olajjal ellentétben a szenet és a földgázt főleg villamosenergia-termelésre használjuk. Egy csökkenő tortán, vagyis a kisebb árampiacon a gáz nagyobb részesedést szerzett, mert annyira lement az ára, hogy versenyképesebb lett. A cseppfolyós földgáz piacán 2019 történelmi csúcsot hozott a beruházások tekintetében. A szénfelhasználás viszont majdnem annyival csökkent, mint az olaj, annak ellenére, hogy a szenet sem használjuk már közlekedésre.

A karbonmentes energia örvendetesen növelte részesedését az energiamixben, főleg a megújuló energia, azon belül is a nap-és szélenergia, az atomenergia súlya viszont apadt, mert erőműveket zártak be, mások pedig korlátozták a termelésüket.

Ami azonban Varró szerint igazán ijesztő volt, hogy

még ez a történelmi sokk sem tette az energiagazdálkodást arra a pályára, ami a klímaváltozás szempontjából kívánatos lenne.

Olajtartályok Kaliforniában 2020 áprilisában – Fotó: David McNew / Getty Image
Olajtartályok Kaliforniában 2020 áprilisában – Fotó: David McNew / Getty Image

Mit remélhettünk?

A vírus előtt, tavaly novemberben az IEA optimistán azt várta, „hogy a világban van annyi innováció, ami kompenzálja a népesség és a gazdaság növekedését, és ez stagnáló károsanyag-kibocsátást eredményez” – mondta Varró. Ám abban az évben, amikor 100 millió ember elvesztette a munkáját, amikor rengeteg ember otthon maradt, végül még csökkent is a kibocsátás, de ezt az ugrást a párizsi egyezmény céljai szerint kétévente normál körülmények között is meg kellene valósítanunk.

„Vagyis most csökkent a kibocsátásunk, de ezen még nincs mit ünnepelni, a kevés munka, a kevés kibocsátás, a kevés társadalmi interakció ugyanis aligha kívánatos.”

Közvetlen koronahatások

A koronavírus segített, de azért már nekünk kell dolgozni, hogy tényleg 2019 maradjon a történelmi kibocsátási csúcs, és a lazulás után ne kezdjük el növelni az emissziót, mint például most Kínában.

De hogyan formálta át pontosan a vírus az energiafelhasználásunkat? Varró példája szerint az, hogy a Portfolio.hu konferenciájára idén ő például nem repülővel, vonattal, taxival jutott el, hanem egy online eszközzel, az természetesen csökkentette az ő energiafogyasztását.

Ugyanakkor az is egy koronahatás, hogy az emberek nem merik majd a nyitások után sem használni a tömegközlekedést. Egy elgondolkodtató számpéldával, a tömegközlekedés 12-szer hatékonyabb, mint ha mindenki autóval járna. Vagyis ha egy munkavállaló eddig mindennap bebuszozott a munkahelyére, az kisebb környezetterhelést jelentett, mint ha kéthetente csak egyszer hagyja el a home office-t, de azt autóval teszi. Hasonlóképpen negatív hatás az is, ha a rendszeresen otthon dolgozó munkavállalók tömegesen légkondit vesznek.

Éppen az egyéni mobilitás miatt a közlekedés villamosítása most még fontosabb feladat lesz, Varró szerint szerencsére az e-autó-piac viszonylag jól átvészelte a krízist. Recesszióban az újautó-vásárlások vissza szoktak esni, de ezen belül az elektromosautó-piac stagnálása azt jelenti, hogy az e-autók piaci részesedése megugrott, igaz, még mindig csak 3 százalék globálisan, de erősödik.

Beruházások alakulása

Az IEA adatai szerint az olajipari beruházások 30 százalékkal csökkentek 2020-ban, az Egyesült Államokban például válság is kialakult a palaolaj-iparágban. Ha ilyen alacsony maradna a következő években is a beruházási szint, akkor 2025-re évi 9 millió hordó termelés esne ki. Ha csak a 2020-as 30 százalék fog hiányozni a beruházásokból, majd jövőre visszaáll a beruházások korábbi mértéke, akkor is 2025-re 2 millió hordó termelési kapacitással kevesebb lesz.

A villamosenergia-szektorban 100 milliárd eurónyi beruházás-visszaesés volt tapasztalható, a nap és a szél azért jobban ment, de még ezen ágazatokban is csökkent a beruházási szint. Viszont, mivel ezekben az ágazatokban gyorsan apadnak a fajlagos költségek, lehet, hogy a kisebb beruházás is több kapacitást hozott létre. A nap és a szélenergia területén csak átmeneti zavart okozott tavasszal, hogy Kína bezárt, ma már az ipari fejlesztések jól mennek, a lakossági (tetőre telepített panelek) kevésbé.

Napelemekkel felszerelt lakóházak a lengyelországi Gdańskban 2020 októberében – Fotó: Michal Fludra / NurPhoto / Getty Images
Napelemekkel felszerelt lakóházak a lengyelországi Gdańskban 2020 októberében – Fotó: Michal Fludra / NurPhoto / Getty Images

Varró László szerint ami viszont tényleg kedvezőtlen tendencia, hogy a villamosenergia-hálózatok beruházásai is évről évre csökkennek, pedig a tiszta energia terjedéséhez az elengedhetetlen, hogy az energiarendszer minden részét modernizáljuk, digitális és okos rendszerek fejlődjenek.

A modernizációhoz szükséges beruházások közül Magyarországon a volumen kétharmada jöhet a magánszférából. A naperőműveknél ez például működik, az óvodák, kórházak, iskolák energiahatékonysági fejlesztése viszont közületi feladat.

Varró László szerint a hazai energiaágazatban

  • az atomenergia nélkülözhetetlennek tűnik;
  • az pozitívum, hogy Magyarország is megérkezett a napenergia-korszakba, ahogy Németország 2010-ben, Japán 2012-ben, Kína 2015-ben, mi most pörgünk fel, és az is jó, hogy a Nyugaton bevált aukciós rendszert alkalmazzuk;
  • az e-autó térhódítása is elindult, és az irány helyes, a környező országokhoz képest például erős a töltőhálózatunk;
  • ahol viszont nagy problémák vannak, hogy nincs hiteles elképzelésünk arról, hogy az épületek gázfűtésével mit fognak csinálni.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 407,22 Ft
USD 358,76 Ft
További élő árfolyamok!
ÉLŐ
Élőben teszteljük az Oblivion felújított változatát