A légitársaságokat tömörítő Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) riportja szerint a légitársaságok az idei és a következő évben összesen 157 milliárd dolláros veszteséget szenvednek el a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt, írja a Reuters.
Az IATA még júniusban 100 milliárd dolláros veszteséget prognosztizált a kétéves időszakra, most azonban, a járvány második hullámában már 118,5 milliárd dolláros bevételkieséssel számolnak 2020-ra, míg 2021-re további 38,7 milliárd dolláros veszteséggel kalkulálnak. A kilátások annak ellenére is ennyire rosszak az iparágban, hogy időközben biztató hírek érkeznek a fejlesztés alatt álló vakcinákról.
„A gazdaságra és a légi forgalomra gyakorolt pozitív hatása csak 2021 közepére fog masszívan bekövetkezni” – mondta a a vakcina lehetséges gazdaságélénkítő hatásáról Alexandre de Juniac, az IATA főigazgatója. A becsléseik szerint az utasok száma idén várhatóan 1,8 milliárdra csökken a tavalyi 4,5 milliárdról, jövőre pedig csak részben áll helyre, összesen 2,8 milliárd utasra lehet számítani. Ennek megfelelően a bevételek 2020-ra várhatóan 69 százalékkal, 191 milliárd dollárra csökkennek.
„Ez messze a legnagyobb sokk az iparágban a második világháború óta” – mondta Brian Pearce, az IATA vezető közgazdásza. Az előrejelzéseik azzal kalkulálnak, hogy 2021 közepére a világ nagy részén már megnyílnak a határok. Az IATA megismételte a kormányokhoz intézett felhívását, miszerint az utazásokat korlátozó karanténok helyett inkább a széles körű tesztprogramokkal küzdjenek a járvány ellen. „Látjuk, hogy az államok fokozatosan hallgatnak ránk” – mondta de Juniac, aki rámutatott a Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Nagy-Britanniában, az Egyesült Államokban és Szingapúrban folyó tesztelésekre.
Az IATA szerint a járvány miatt nőtt a légi áruszállítás szerepe, a globális árbevételük valószínűleg 15 százalékkal, 117,7 milliárd dollárra emelkedik a tavalyi évhez képest, még annak ellenére is, hogy a szállított áru mennyisége 11,6 százalékkal, 54,2 millió tonnára csökkent. De Juniac szerint további csődök várhatók az iparágban, a legújabb áldozat a Norwegian Air lett, akik novemberben kértek csődvédelmet. Egy átlagos légitársaságnak nagyjából 8,5 hónapra elegendő tartalékjai vannak a túléléshez, míg néhánynak már csak hetei vannak hátra – mondta Pearce, aki szerint egyes légitársaságok kudarcai a szektor konszolidációjához fognak vezetni.